-

IBM lanceert gratis ‘Watson Analytics’

IBM wil het spitten in bedrijfsdata simpeler maken. Daartoe is Watson Analytics gelanceerd: een cloudtoepassing gebaseerd op de kunstmatige intelligentie van de supercomputer Watson. Het is misschien wel de eerste freemium dienst op dit gebied.

Big Data en Big Blue, zoals IBM jarenlang werd genoemd, horen bij elkaar. Die boodschap wil het IT bedrijf IBM maar al te graag uitdragen. Onder met behulp van zijn inmiddels legendarische supercomputer Watson. Watson werd wereldberoemd toen het enkele jaren terug in de Amerikaanse tv quiz Waagstuk (Jeopardy) zijn menselijke tegenstanders versloeg en daarmee 77.000 dollar won.

Watson is een parallelle computer, een cluster van negentig IBM Power 750 servers, die 500 gigabyte per seconde kan verwerken, vergelijkbaar met de inhoud van 1 miljoen boeken.

De computer is nu al jaren in ontwikkeling en werd al eens succesvol ingezet ten behoeve van kankeronderzoek. Via het cloudplatform Watson Discovery Advisor heeft IBM Watson eerder dit jaar al eens ‘uitgeleend’ aan wetenschappers. Het systeem kan bijvoorbeeld in korte tijd beschikbare data uit wetenschappelijk onderzoek, boeken en artikelen analyseren. Naast medische kennis kan Watson ook ‘volgeladen’ worden met juridische kennis en zo uit een zee van wetteksten en clausules essentiële informatie halen. En nu is dan het bedrijfsleven aan de beurt.

1024px-IBM_Watson

IBM heeft niet zomaar de naam Watson op het nieuwe product geplakt. Het Analytics platform is wel degelijk gekoppeld aan Watson en gebouwd bovenop IBMs Softlayer platform, gekocht in juni 2013.

Voor bedrijven is al enige tijd enorm veel analytische software beschikbaar, maar vaak zijn datawetenschappers nodig om de gegevens te interpreteren. Volgens IBM is dat niet nodig. Zijn de ruwe gegevens eenmaal geanalyseerd – bijvoorbeeld klantcontacten uit een CRM systeem, of verkoopcijfers – dan kan Watson de supercomputer in natuurlijke taal beantwoorden. Je kunt Watson vragen stellen als: ‘Met welke waardevolle klanten maak ik de meeste kans om een deal te sluiten in de komende dertig dagen?’. Watson antwoordt dan niet alleen in woord en geschrift, maar ook met mooie grafieken.

IBM gaat naar eigen zeggen 1 miljard dollar uitgeven om Watson Analytics onder de aandacht te brengen als het ‘rekenblad op steroïden’. Richard Wiedenbeck, chief information officer van verzekeraar Ameritas, noemt de dienst in de New York Times al ‘de iPhone voor analytics’.

Niet in de laatste plaats omdat de IBM het product gratis weg geeft, alleen voor extra’s moet worden betaald.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond