-

Is je website klaar voor de ‘passieve zoeker’?

Via welke bron vind jij de meeste informatie op je smartphone? Facebook of Google? Grote kans dat het tegenwoordig Facebook is. Op smartphones gaan mensen namelijk minder actief op zoek. De informatie komt als het ware naar ze toe. Interessant, maar wat betekent dit voor je website en content marketing?

De groei van internetgebruik op smartphones is nog steeds fenomenaal. Daarvoor hoef je nauwelijks meer onderzoek te doen. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken. Sinds een half jaar is in de VS, Japan en zo’n acht andere landen Google mobile search al groter dan desktop search.

‘A mobile company’

Facebook bereikte dat punt al eind 2013, nadat Mark Zuckerberg in 2012 al had verklaard dat Facebook ‘a mobile company’ was. Inmiddels is 84 procent van de dagelijkse Facebookgebruikers mobiel en 73 procent van de omzet uit advertenties kwam het eerste kwartaal van 2015 van smartphones.

Voor bedrijven als Google en Facebook is de toekomst mobiel. Voor de meeste websites zijn deze twee internetgiganten tezamen de grootste bron van bezoekers. Daarom zou iedereen die verantwoordelijk is voor een website zich moeten afvragen wat dit voor hen betekent.

Zeker omdat de manier waarop mensen informatie vinden op smartphones anders is dan op desktops.

Intelligente persoonlijke assistenten

Op smartphones gaan mensen minder actief op zoek, de content komt eerder naar ze toe. Google heeft wat dat betreft een grote stap gezet met hun dienst ‘Google Now’. Deze ‘intelligente persoonlijke assistent’ beantwoordt niet alleen gesproken vragen, net als Siri en Cortana, maar levert ook pro-actief informatie op het moment dat die het meest relevant is voor de gebruiker.

Zelf ben ik een fervent gebruiker van de Google zoekmachine, maar in mijn omgeving spreek ik steeds meer mensen die zo goed als nooit meer actief zoeken.

Zo verklaarde Global Marketing Manager van Exact, Mark Appel, onlangs op het B2B Content Marketing Event dat hij nooit meer iets zoekt in Google. De informatie die hij nodig heeft, komt vanzelf op hem af. Met name via Facebook.

Edgerank

Dat is nogal een ontwikkeling: De content vindt jou in plaats van andersom. En opmerkelijk is dat niet Google Now, maar juist het algoritme van de Facebook Newsfeed (Edgerank) daarin een steeds grotere rol speelt. Simpelweg, omdat mensen zoveel tijd in de Facebook app doorbrengen en daar continu worden geconfronteerd met voor hen persoonlijk relevante content.

Ook besteedt Facebook steeds meer aandacht aan zoekfuncties. Sinds kort test Facebook in hun iOS app de mogelijkheid om makkelijk linkjes te vinden en te delen. Gebruikers hoeven een link niet meer te copy-pasten vanuit Google. Facebook vindt razendsnel relevante links. En die relevantie hangt sterk samen met hoe vaak een link al eerder is gedeeld. En dat is informatie waarover Google niet beschikt. Volgens Wired is deze ontwikkeling dan ook potentieel een ‘nachtmerrie voor Google’.

Ten koste van Google

De tijd die mensen binnen de Facebook app doorbrengen groeit door deze ontwikkelingen steeds verder. Dit gaat ten koste van Google. Maar de zoekgigant uit Mountain View zit uiteraard niet stil. Ook Google ziet dat social een steeds grotere rol speelt in search.

Samenwerking Google en Twitter

Een duidelijke aanwijzing daarvan is dat Google nu samenwerkt met Twitter om die snelle, sociale relevantie in de mobiele zoekresultaten te krijgen. Wanneer er iets in de wereld gebeurt, en mensen gaan op zoek naar informatie, vinden ze via Google relevante tweets die soms nog maar seconden oud zijn.

Zoeken wordt passiever

Zoeken wordt passiever en daarbij spelen social media een steeds grotere rol. Wat betekent dit voor je website? En wat betekent het voor je contentmarketing? De antwoorden op die vragen probeer ik je hieronder te geven:

1) Je website moet mobielvriendelijk zijn

Als de toekomst van de grootste bronnen van traffic voor jouw website mobiel is, is dus de toekomst van jouw website ook mobiel. Sterker, het heden is al mobiel. Dat blijkt onder andere uit de Google update van 21 april waarbij mobielvriendelijk een ranking signal werd.

Maar nog sterker blijkt het uit de getallen van Facebook en Twitter, die al voor meer dan 80 procent mobiel zijn. Illustratief is wat dat betreft een Facebook campagne van ijsfabrikant Ben & Jerry’s begin dit jaar. Die bereikte veertien miljoen mensen. Daarvan zag 90 procent de advertenties op een smartphone.

Actie: controleer of je website mobielvriendelijk is met deze test van Google. Is je website niet mobielvriendelijk, volg dan het stappenplan in dit artikel over de mobiele update van Google om tot een mobielvriendelijke website te komen.

2) Je website moet snel zijn

Google gebruikt snelheid al enige tijd als ranking signal voor desktop zoekresultaten. Dat blijkt onder andere uit dit patent dat Google begin 2014 kreeg toegekend. Het blijkt ook uit de PagesSpeed Insights tool van Google. Die test websites op snelheid, zowel desktop als mobiel. Snelheid wordt binnenkort ook op mobiel een ranking signal.

In november 2014 deden we een onderzoek naar de snelheid van de websites van de 200 grootste bedrijven in Nederland. De uitkomst was niet best. Ook de 75 grootste internetbureaus van Nederland lieten in die test kwa snelheid veel te wensen over.

Niet alleen Google legt veel nadruk op snelheid. Facebook besteedt ook veel aandacht aan snelheid en legt de focus daarbij nog meer op mobiel.

Actie: Test de snelheid van je website met Google PageSpeed Insights. Scoort je website niet in het groen op zowel mobiel als desktop, lees dan dit artikel voor tips om je website sneller te krijgen.

3) Je content moet deelbaar zijn

De toenemende zoekmogelijkheden binnen Facebook en de samenwerking tussen Google en Twitter maken één ding duidelijk: De mate waarin mensen je content delen wordt cruciaal voor de vindbaarheid van die content. Kortom: je content moet ‘deelbaar’ zijn om vindbaar te zijn.

Actie: Creëer content die mensen graag willen delen. Daarover schreef ik eerder een blogpost met de titel ‘Social Media: de Psychologie van het Delen’.

 4) Je content moet structuur hebben

Voor een goede weergave van je content in zoekresultaten en social media updates, is het essentieel dat de content de juiste structuur heeft. Computers zijn namelijk veel minder goed dan mensen in staat om content in de juiste context te interpreteren.

Je kan computers gelukkig wel een stevig handje helpen om je content te begrijpen en daarmee op de beste manier te indexeren en weer te geven. Dat doe je door je teksten, afbeeldingen, video’s, presentaties en andere contenttypen een logische structuur te geven en te voorzien van metadata.

Matt Cutts, voormalig leider van het Google web spam team legt in simpele woorden uit wat Google met meta tags doet:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Actie: Implementeer het juiste gebruik van metadata in je website. Lees daarvoor ook mijn eerdere blogpost ‘Laat je website extra opvallen in zoekresultaten Google’.

Actie: Gebruik Facebook Open Graph metadata om zoveel mogelijk controle te hebben over hoe je webpagina’s worden getoond in Facebook en tal van andere social media en apps. Uitleg over de werking van Facebook Open Graph vind je hier. Of bekijk deze video van Facebook over wat Open Graph is:

Conclusie

Social media worden steeds belangrijker voor niet alleen de distributie, maar ook de vindbaarheid van je content. Dat geldt in bijzonder voor de mobiele consumptie van content.

Voor zowel Google als Facebook is de toekomst mobiel. Daarmee is de toekomst van jouw website ook mobiel.

Google en Facebook zijn verwikkeld in een strijd om de mobiele zoeker. Welke van de twee bedrijven deze slag gaat winnen is lastig te voorspellen. Wat wel vaststaat is dat beiden tezamen voor de meeste websites een onmisbare bron van bezoekers zijn.

Voor zowel Google als Facebook is de toekomst mobiel. Daarmee is de toekomst van jouw website ook mobiel.

Wil je dat je website ook in de toekomst vindbaar blijft, zorg dan in ieder geval dat je de volgende vier zaken op orde hebt:

  • Je website is mobielvriendelijk.
  • Je website is snel, ook op smartphones.
  • Je content is deelbaar.
  • Je content heeft de juiste structuur en metadata.

Afbeelding: 2nix Studio / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond