-

Kansen voor adverteerders: retargeting met high impact display

Het kon natuurlijk niet uitblijven; high impact displayformaten in combinatie met retargeting. De trein die automated trading heet dendert door in het land van online display. En dat dit nieuwe kansen biedt voor adverteerders zal voor niemand een verrassing zijn.

Automated trading
De geautomatiseerde handel in online advertentieruimte is al voor langere tijd gemeengoed in de bannerwereld. Dat deze ontwikkeling niet te stoppen is, moge duidelijk zijn. Zeker nu er technologieën beschikbaar zijn die automated trading ook voor niet-gebruikelijke displayformaten mogelijk maken. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld nu al geautomatiseerd website take-overs kopen op honderden websites tegelijkertijd.

De uiting
Eén van de voordelen van de automated trading van website takeovers is dat er maar één design gemaakt hoeft te worden voor alle websites. Dit design bestaat uit componenten zoals een linker- en rechterzijde plus een header en/of footer. De techniek achter de ad exchange leest uit welke componenten getoond kunnen worden op een specifieke website en past de uiting hier op aan.

Deze technieken zorgen er dus voor dat iedere adverteerder een website takeovercampagne op kan zetten zonder een gigantisch budget voor het design vrij te maken.

Retargeting
Een website takeover is bij uitstek een brandinginstrument. Het draait immers om honderd procent zichtbaar zijn en awareness creëren bij zoveel mogelijk mensen, vaak binnen een bepaalde tijdsperiode. Niet bepaald een inzet waar ‘performance’ van verwacht kan worden.

Met de introductie van automated trading is het sinds kort ook mogelijk om data driven campagnes op zetten met websites takeovers, zoals bijvoorbeeld retargeting.

Met behulp van geavanceerde algoritmes wordt de takeover aangepast aan het historisch gedrag van de bezoeker, zodat hij/zij alleen relevante uitingen te zien krijgt zoals in het voorbeeld hieronder.

dataeerste

Logischerwijs stijgt hiermee de CTR en conversie ratio van de campagne waardoor het eindelijk mogelijk is om takeovers ook als performancetool in te zetten. Hierbij is een CTR van twee procent en een CR van meer dan zes procent geen uitzondering.

data1
Hoge CTR’s en CR’s geen uitzondering (klik op grafiek voor grote versie)

Zoals gezegd kunnen takeovers zich automatisch aanpassen aan de eigenschappen van specifieke websites, waarop de uiting getoond wordt. De tijd dat de website van de publisher centraal stond bij de creatieve uiting is dus voorbij. Het draait weer om de (potentiële) klant en daarmee zetten we weer een stap richting één-op-één marketing.

Performance én branding
Het grote voordeel van retargeting met takeovers is dat er veel creatieve vrijheid is om, naast relevante producten, ook een boodschap te communiceren met een branding-achtig karakter. Twee vliegen in één klap dus! Tevens biedt het adverteerders de mogelijkheid om zeer specifiek high impact uitingen in te zetten zonder meteen enorme budgetten

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjan

Vraagje: hoe zit het met de bounce rate van die clicks? Omdat de achtergrond van de website klikbaar wordt, klik ik regelmatig per ongeluk op dit soort uitingen… en ben ik vrij geïrriteerd dat zo’n groot vlak klikbaar is.

Youri Harmsen

@Arjan
Dat is natuurlijk iets om in de gaten te houden. Maar daar waar het gaat om performance kijken we ook naar conversies. En ook dit blijkt zeer positief te zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond