-

Wat levert een app op?

Het bouwen van een app staat niet gelijk aan het hebben van een mobiele strategie, maar is onderdeel van een breder strategisch plan voor het mobiele kanaal, gebaseerd op bedrijfs- en merkdoelstellingen. Wat levert een app op?

De belangrijkste verdienmodellen voor mobiele applicaties geven antwoord.

 Advertentiemodel

  • Banners zij een makkelijke manier om het bereik bij de app-gebruikers om te zetten naar inkomsten. Voordat het lucratief wordt moeten er wel veel bannerimpressies en clicks worden gegenereerd vanwege de lage vergoeding die wordt betaald voor deze manier van adverteren.
  • Er zijn verschillende bannervormen mogelijk. Van kleine liggende banner (basic ad) tot expandable banners inclusief een speciale landingspagina. Er wordt onderscheid gemaakt tussen mobiele banners en specifieke tablet bannerformaten met bijbehorende vergoeding.

Dataverzameling en -verrijking

  • Gebruikersdata worden verzameld (anoniem of op naam). Deze data zijn nuttig voor marketeers en onderzoekers. Men kijkt naar gebruikerspatronen in samenhang met locatie, tijd en gedrag.
 Een voorbeeld is de Appie-app van Albert Heijn waarbij consumenten hun bonusnummer kunnen koppelen aan de app. Hiemee wordt de hele aankoophistorie inzichtelijk. Deze gecombineerde informatie geeft logistieke inzichten voor de bevoorrading van de winkel. Ook het beïnvloeden van aankoopgedrag kan worden onderzocht. Een bonusaanbieding is daar een goed voorbeeld van. Op basis van verkooptrends in voorgaande jaren kan de hoogte van de bonus afgestemd worden op de klantbehoefte. De kans op aankoop van dat product en bijpassende ingrediënten stijgt hierdoor. Daarmee wordt er minder winst weggegeven.
  • Dataverrijking gebeurt ook in toenemende mate door apps die gebruikers oproepen om vragen te beantwoorden of specifieke opdrachten uit te voeren. Een goed voorbeeld hiervan is Roamler. Bij deze app word je namens een sponsor gevraagd om een vraag te beantwoorden zoals; Maak in je huiskamer een foto van een meubelstuk dat je kocht bij “voorbeeld winkel”, en vertel waarom je specifiek dit meubelstuk zo leuk vond.

Freemium: Virtuele goederen en in-app betalingen

  • Freemium staat voor het gratis installeren van een app, service of spel waarna de gebruiker voor extra informatie, premium diensten of gamelevels moet betalen. Deze zaken worden aangeduid als ‘virtuele goederen’.
  • Virtuele goederen zijn steeds meer een geaccepteerd waardemiddel. Een voorbeeld van een waardevol virtueel goed is bijvoorbeeld een zwaard in RPG’s (Role Playing Games). Hierin staat een zwaard voor een groot aantal uur gamen en daarmee puntenaantal oftewel waarde. Er is zelfs sprake van een virtual goods marktplaats.
  • Een andere mogelijkheid is de in-app aankoop van levels voor een spel. Je mag het spel en eerste level gratis installeren maar daarna betaal je voor elk vervolg level. Vooral partijen als Zynga en games als Angrybirds zijn de laatste jaren bekend en rijk geworden met deze tactiek.  Op dit moment zijn in-app aankopen 65 procent van alle omzet binnen mobiele applicaties.

M-commerce

  • M-commerce staat voor directe verkoop via het mobiele kanaal. Mobiel wordt een vanzelfsprekend additioneel verkoopkanaal bovenop de traditionele e-commerce activiteiten op de website. Door de opkomst, en aanstaande standaardisatie, van mobiele betaalmethodieken zijn de drempels voor mobiele omzetten lager geworden. Een voorbeeld hiervan is eBay dat in 2010 wereldwijd al 2 miljard omzet uit mobiel heeft behaald.

Service, afgeleide verkoop en instore traffic
De consument is steeds vaker geneigd om haar oriëntatie voorafgaand aan een aanschaf online of mobiel uit te voeren. Hiermee is het mobiele kanaal dus niet de directe omzetbrenger, maar wel essentieel in het genereren van de instore omzet. Door het inzetten van CRM, couponning en andere technieken, kunnen gebruikersprofielen aan gedrag en kanaal worden gekoppeld. Hierdoor is de salesfunnel beter in kaart te brengen en kunnen de marketing- en salesbudgetten beter worden ingezet op de middelen die verkoop én merkperceptie stimuleren.

Applicatie aanschaf

  • Is een applicatie relevant, dan is de gebruiker bereid ervoor te betalen. De marge op de verkoop van apps is niet hoog, maar bij voldoende aantallen kan de winst snel oplopen.
  • Om de applicatie te promoten en veel downloads te genereren is het essentieel om hoog in de betaalde of gratis applicatie ranking binnen iTunes of Androidmarket te staan. Hiervoor kun je als tactiek een combinatie van activiteiten toepassen. Denk aan het lanceren van een gratis/light versie (laagdrempelige markt). Maar ook aan in-app verkoop van de definitieve versie, extra features, levels of betaalde opvolgende versies.

In onderstaand model is de verkoop cyclus afgebeeld met meerdere denkbeeldige momenten waar mobiel direct en indirect kan worden ingezet.

Conclusie
Vaak staat het mobiele kanaal niet op zichzelf, maar is de combinatie met andere off- en online middelen belangrijk om succesvol zaken te doen. De vraag ‘wat levert een app op?’ is dus meestal niet zomaar te beantwoorden. Bovenstaande modellen kunnen worden ingezet om de juiste strategie en bijpassend verdienmodel te bepalen voor je bedrijf.

)* Auteur Mark de Kock is creatief digitaal strateeg en oprichter en eigenaar van Mobylizr

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond