-

‘Logistieke spin’ in opkomst. Waar zit ‘ie, waarom onmisbaar?

In de supply chain van goederen en diensten spelen logistieke spinnen, netwerkorganisaties, een steeds belangrijker rol. Ze zorgen ervoor dat de steeds complexer wordende e-fulfilmentketens overzichtelijk en bestuurbaar blijven. Logistieke spinnen, net als hun natuurlijke naamgenoten. Onmisbaar, met een kansrijke toekomst!

E-fulfilment: Extreme toename supply-chain-complexiteit

Traditionele retail kent in hoofdzaak de schakels producent-groothandel-winkel-consument (b2b2b2c). Voorraden tussen die schakels vervullen een smeerolie-rol om de flow in de supply-chain te houden. E-business heeft aan die traditionele schakels een groot aantal varianten toegevoegd: b2c, c2c, p2c (rechtstreekse levering van producent naar consument). Veel tussenvoorraden zijn verdwenen. Voorraden concentreren zich meer en meer bij producenten of bij logistieke dienstverleners die met de bij hen aanwezige voorraad een veelvoud aan afzetkanalen kunnen bedienen.

Eurogroup Consulting vatte die toenemende complexiteit in 2012 samen in onderstaand overzicht. Na 2012 is die complexiteit nog verder toegenomen door de sterke groei van grensoverschrijdende e-business, door de krachtige groei van retail naar omnichannel, door product levenscycli die korter aan het worden zijn, door production on demand, door de voortdurende afweging ‘Wat doen we zelf / wat besteden we uit?’, et cetera.
Logistiek

Spinnen en hun netwerken zorgen voor complexity-reduction

Retailers en logistieke dienstverleners hebben dringend behoefte aan het verminderen van de logistieke complexiteit. Juist op dat gebied zien we steeds meer spin-organisaties ontstaan, die deelgebieden voor de keten simpeler maken. Soms in de fase dat er nog geen sprake is van een order, maar vooral rond de orderafhandeling. Het wordt tijd om eens met wat voorbeelden te komen.

De grote pakketdistributeurs

De grote transportwereld kent de zogenaamde integrators: De transportbedrijven die klanten (zowel aanbieders als afnemers) een ‘door-to-door’ oplossing bieden, die ‘one-stop-shopping’ leveren in de last mile, die verantwoordelijkheid nemen voor de complete documentenafhandeling, wereldwijd actief zijn en bijvoorbeeld over meerdere modaliteiten beschikken (onder anderen trucks en vliegtuigen). Voorbeelden zijn UPS, Fedex en DHL. Grote transportnetwerken, die grote bevolkingscentra hoogfrequent met elkaar verbinden met een breed scala aan dienstverlening. Door zaken te doen met dergelijke spinnen kun je als producent, retailer of logistiek dienstverlener de logistieke complexiteit sterk verminderen.

Ruimte voor speciale spinnen in de last mile: bijvoorbeeld B2C Europe

Zelfs de grote integrators hebben een forse uitdaging om voor b-2-c-leveringen alle gebieden in Europa en de rest van de wereld te bereiken. Ook heeft iedere distributeur zijn eigen specifieke vormen van dienstverlening. Op dat gebied zag B2C Europe een gat in de markt: Niet zelf een distributienetwerk opzetten, maar de netwerken en de servicelevels van de vervoerders combineren en aanbieden aan webshops.

Inmiddels vinden tussen de acht en tien miljoen orders per jaar hun weg van webshops of retailers naar consumenten via de dienstverlening van b-2-c Europe. Afhankelijk van de eindbestemming en de gewenste levertijd verstuurt zij het pakket via PostNL, DHL Parcel, DPD, UPS, etcetera. Een veel kleinere spin dan de grotere integrators, maar een handige spin die de verbinding legt tussen met name internationaal opererende webwinkels en Europese consumenten

Twee speciale spinnen in de Deloitte Technology Fast50: Transsmart en Salesupply

Deloitte maakt jaarlijks een ranglijst van de vijftig snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Transsmart uit Tilburg bereikte plaats 9 en groeide met 1647 procent in de afgelopen vijf jaar. Transsmart is vooral een IT-spin: ze automatiseert en optimaliseert sinds 2008 het logistieke proces tussen leveranciers, distributiecentra en klanten. Door de koppeling van ERP-, warehouse management- en webshop-systemen kunnen partijen gemakkelijk informatie uitwisselen tijdens het gehele transportproces. Ze doen dat inmiddels voor meer dan 1200 klanten en handelen via hun IT-netwerk meer dan 10 miljoen transacties per jaar af.

Salesupply eindigde in de Deloitte Technology Fast50 op de 17e plaats met een groei van 864 procent in vijf jaar tijd. Salesupply is vooral een spin die allerlei soorten dienstverlening bij elkaar brengt, waarmee je als webshop snel en effectief cross-border kunt gaan. Ze levert onder anderen dienstverlening op het gebied van marktonderzoek, webshop management, logistiek fulfilment, klantenservice en brede marketing support.

Spinnen tussen webshops en vervoerders

Door de toename in afleveropties en cross-border willen webshops steeds vaker zaken doen met meerdere vervoerders. En dat geeft gelijk een probleem. Iedere vervoerder heeft zijn eigen IT-systeem met een eigen pakketlabel. Het maken van de verbinding tussen een webshop en een vervoerder kost vaak veel geld en tijd. Het zal duidelijk zijn: Een uitgelezen terrein voor logistieke spinnen om webshops op een eenvoudige manier flexibele verbindingen met vervoerders te leveren. De grootste spin op dit gebied is rond 2005 in de UK gestart: Metapack.

Inmiddels handelt deze organisatie tussen haar klanten (webshops) en vervoerders enkele honderden miljoenen transacties per jaar af. In Nederland is met name Paazl actief op dit terrein. Zij zijn in 2008 gestart en inmiddels goed voor de afhandeling van circa tien miljoen zendingen per jaar. Ook Transsmart, al eerder genoemd, is actief op dit gebied. Een nieuwkomer hier is SendCloud, de winnaar van de Deloitte Rising Star Award 2014. Sendcloud zorgt ervoor dat webwinkels goedkoper en gemakkelijker kunnen verzenden. Ze zorgen voor flexibiliteit in labels en ze doen de lastmile inkoop voor hun klanten. Dus de combi van IT-support en een brokers-functie. Op jaarbasis zit SendCloud nu op circa 400.000 zendingen per jaar.

Voor logistieke spinnen: Een grote toekomst

Webshops en logistieke dienstverleners zullen meer en meer behoefte hebben aan dienstverlening door logistieke spinnen: Het niveau van logistieke dienstverlening moet in de komende jaren nog fors omhoog en de consument vraagt steeds meer service en flexibiliteit. Alleen met complexity-reduction houd je het overzicht en blijft de sterk groeiende operations voor e-business leuk om dag na dag te doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond