-

Marketeer weet zich geen raad met data

Marketingafdelingen zijn onvoldoende toegespitst op de kansen die data biedt. Marketingafdelingen snakken daarom naar data minded marketeers die data kunnen omzetten naar informatie en de juiste vragen weten te stellen. Dit blijkt uit de DM Barometer ‘De marketeer in 2015’, een initiatief van DDMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

De marketeer in 2015 vertrouwt niet meer op zijn intuïtie. 58 procent van de marketeers handelt op basis van data ten opzichte van vijftien procent op intuïtie. 76 procent van de marketeers vindt fact based marketing dan ook een trending topic voor 2015.

Toch geeft de helft van de marketeers aan dat hij nog te weinig (goede) data tot zijn beschikking heeft om marketingcampagnes optimaal in te kunnen zetten.

77 procent van de marketeers zegt dat zijn organisatie in 2015 sneller kan inspelen op de kansen die (marketing-)data biedt. Om die kansen te kunnen grijpen zullen marketingafdelingen zich moeten ontwikkelen.

Ruim de helft van de marketeers verwacht dat techniek en creativiteit een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de marketingafdelingen. De marketeer moet verstand hebben van data en de tooling.

58 procent van de marketeers is echter ontevreden over de huidige technische infrastructuur en heeft de integratie van diverse software en systemen hoog op zijn prioriteitenlijstje staan. Ook een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen zou tot effectievere marketingcampagnes moeten leiden, volgens 45 procent van de marketeers.

Er is vooral behoefte aan talent om deze data te kunnen verzamelen, koppelen, analyseren en effectief in te zetten. 79 procent van de marketeers ervaart deze talent gap. 57 procent zegt dat het aanwezige talent op dit moment onvoldoende is om de vraag in de sector aan te kunnen. 24 procent van de marketeers vindt dat hij zelf bijscholing kan gebruiken en 22 procent zou zijn collega’s meer data minded willen zien.

Klik hier om het hele rapport te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond