-

Marketeers: ‘Tools mobiele marketing verre van optimaal’

Net als voor de collega-marketeers die zich bezighouden met B2C-marketing, zullen de budgetten van B2B-marketeers snel verplaatsen naar advertenties voor mobiele apparatuur. Maar, zo zeggen de marketeers in een onderzoeksrapport van VentureBeat, het ontbreekt ze gewoonweg aan de juiste tools om sneller te focussen op deze groeimarkt.

De onderzoekers becijferen dat na de eerste toename van budgetten voor mobiele advertenties het de komende twaalf maanden nog eens met ruim zeventien procent zal groeien. Die groei zou nog vele malen groter kunnen zijn als software-ontwikkelaars marketingtools op de markt brachten die op de juiste manier integreren met bestaande technologie. Maar liefst 40 procent van de marketeers noemt dit als een van de redenen om nog maar mondjesmaat te kiezen voor de mobiele advertentie.

Mobiele marketing

Een kleine dertig procent geeft daarnaast aan te weinig te begrijpen van de vraagstukken en mogelijkheden op het gebied van mobiele technologie. Een uitdaging die al jaren bestaat en waar klaarblijkelijk maar zeer gestaag aan wordt gewerkt. Opvallend genoeg ziet ook nog eens vijftien procent niets in de mogelijkheden van het mobiele kanaal.

Een belangrijke tekortkoming van bestaande softwarepakketten is, zo concludeert de technologiewebsite, dat veel van de grote marketing automation systemen zijn ontwikkeld voor promotie door middel van contentmarketing en leadgeneratie. Dat zijn uiteraard prima toepassingen voor het web, maar kan tot problemen leiden voor het mobiele ecosysteem. Want daar wordt de tijd over het algemeen heel anders benut dan op een desktop: negentig procent van de tijd komen we niet verder dan de applicatie op de telefoon.

Maar hoe kun je dan nog de aandacht trekken van deze potentiële klanten? Veel bedrijven zien zich genoodzaakt een eigen applicatie te ontwikkelen, opdat ze opgenomen hopen te worden in in het rijtje van regelmatig te openen mobiele applicaties. Een weinig lucratieve keuze, zegt de cmo van software-ontwikkelaar Hubspot, Mike Volpe. ‘Je zult tien of honderd keer meer gebruik zien bij een volledig voor mobiel geoptimaliseerde website, dus dat is de plek om te starten.’

Mobiele advertenties

En de advertising dan? Zo goed en zo kwaad als het met gebrekkige software zal gaan, verwacht de helft van de marketeers toch de advertenties te plaatsen in andermans apps, gevolgd door de traditionele banners als reclame en – met 36 procent ook een aanzienlijk deel –  de mobiele videoreclame. Gezien de slechte integratie met andere tools en data is het nog afwachten hoe effectief al die commercie in de gehele mix zal zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond