-

Meer concurrentie voor postbezorging?

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat mogelijke problemen op de markt voor het vervoer van ongesorteerd aangeleverde post nader te onderzoeken. De gewijzigde Postwet biedt hiertoe sinds kort de mogelijkheid. Het gaat hier vooral om post die moet worden bezorgd op de dag na aflevering bij een postbedrijf. Wat betekent dat voor webwinkels?

Webwinkels maken nog steeds gebruik van postbezorgers om bestellingen bij de consument thuis te krijgen. Wanneer een pakket in de brievenbus past, wordt het gezien als een poststuk en wordt het bezorgd door de gewone postbezorgers. Pakketten die niet in de brievenbus passen, worden bezorgd door de bezorgers van de Pakketservice.

Bestellingen die in de brievenbus passen zijn doorgaans goedkoop voor verzender en ontvanger. Meestal rekenen webwinkels daar geen verzendkosten voor. Gaat het om grote hoeveelheden die tegelijk worden aangeboden (zoals mailings), dan loont het de moeite om de verzendingen zelf op postcode te sorteren. Maar bij incidentele bestellingen zal het eerder zo zijn dan ze ongesorteerd worden aangeboden.

Ondanks de wetswijziging is het nog steeds niet zo dat er veel concurrentie is op het gebied van de postbezorgingen. Die markt slinkt en is dus voor veel partijen niet interessant meer. Cijfers over 2013 ontbreken nog, maar in 2012 werd 80 tot 90 procent van de geadresseerde brievenbuspost door PostNL bezorgd.  PostNL blijft daarmee veruit de grootste aanbieder. Het marktaandeel van rivaal Sandd is in 2012 binnen de bandbreedte 10-20 procent gebleven.

Postbedrijf Sandd is bovendien niet actief in het segment van ongesorteerd aangeleverde post. Dit betekent dat zakelijke afzenders van post zoals webwinkels naast PostNL alleen terecht kunnen bij kleine lokale en regionale postbedrijven. Omdat deze bedrijven niet zelf landelijk kunnen bezorgen, moeten zij voor een deel van hun post een ander postbedrijf – meestal PostNL – inschakelen. Dat is een slechte zaak voor de concurrentie.

Omdat ongesorteerd aangeleverde post het grootste deel van de postmarkt betreft, en omdat PostNL hier een groot marktaandeel heeft, wil toezichthouder ACM dit jaar de risico’s op deze markt nader in kaart brengen met een marktanalyse. Op basis van de uitkomsten kan ACM aan PostNL verplichtingen opleggen om de postmarkt concurrerender te maken. Kortom, er lijkt wat beweging in de postmarkt te komen.

Branchevereniging Thuiswinkel.org is positief over de ontwikkelingen, zo laat een woordvoerder weten.

De openbare consultatie, waarbij bedrijven en organisaties aan ACM konden laten weten welke problemen zij zien op de postmarkt, is in elk geval achter de rug. ACM moet nu nog aanvullende informatie vergaren voor een nader besluit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond