-

Mobiel gamen: dé nieuwe digitale kans voor adverteerders

De stijgende populariteit van online en mobiel gamen levert ongekende kansen op voor adverteerders, zeker nu er een grote verschuiving naar online – en dan met name online video – plaatsvindt binnen de reclamebudgetten. Online en mobiel gamen is een algemeen aanvaarde activiteit, waarin we alle leeftijdsgroepen vertegenwoordigd zien. De omvang van deze kans kwam naar voren uit het rapport ‘2013 State of Online Gaming’, waarin we zowel ons eigen onderzoek als dat van toonaangevende andere partijen bundelen.

Uit dit rapport bleek onder meer dat mobiel gamen inmiddels op nummer drie staat van online activiteiten, vlak na video’s kijken en zoeken naar meer informatie over muziek, vrije tijd en entertainment. Daarbij zijn er wereldwijd meer dan 700 miljoen online gamers en maar liefst 46 procent daarvan is vrouw. Nu iPads en andere mobiele apparaten (vooral die met het Android-besturingssysteem) steeds goedkoper en makkelijker verkrijgbaar worden, zien gebruikers steeds meer kans om te gamen, zowel via apps als in hun browser. Kortom, gamen is een groeiende markt. Developers zorgen er dan ook voor dat de games nog beter werken op deze apparaten, zodat gamers steeds minder vaak voor een spelcomputer kiezen.

Het is dan ook onvermijdelijk dat er meer en meer apparaten ontwikkeld zullen worden die deze groeiende markt ondersteunen, waarbij app- en browsergames het grote publiek zullen trekken, dankzij het gemak en de lage drempel om te beginnen.

Uit het rapport kwam bovendien naar voren dat steeds meer consumenten een goedkoop touch-apparaat aanschaffen om naast hun PC te gebruiken. De verwachte stijging van de verkoop van tablets In 2014 bedraagt maar liefst 42,9 procent – in totaal zo’n 263 miljoen units. Daarbij zal de mobiele telefoonmarkt zo’n vijf procent groeien tot meer dan 1,9 miljard units. Wanneer we dit vergelijken met de daling van 11,2 procent in het traditionele pc-segment (zowel desk- als laptop) kunnen we niet anders concluderen dan dat mobiel de toekomst is.

De mobiele markt groeit in elke sector en online gamen is daarop geen uitzondering. Reclamebudgetten voor zowel online als mobiel groeien mee, en gamen wordt hierin een van de belangrijkste kanalen voor adverteerders.

In de VS is het aantal mobiele gamers flink gegroeid sinds 2011 en deze groep zal in 2015 zo’n 162,4 miljoen mensen bedragen. Dat betekent dat 50 procent van de Amerikanen dan actief games speelt op zijn of haar mobiele telefoon.

Daar komt bij dat mobiele gamers genoeg te besteden hebben: 59 procent van deze doelgroep verdient meer dan $75.000 (zo’n 55.000 euro) per jaar en dat maakt ze een buitengewoon aantrekkelijke doelgroep.

Online gaming heeft een enorme aantrekkingskracht en biedt een unieke kans om kwalitatief hoogstaande advertentieruimte te vinden, iets waar veel adverteerders naarstig naar op zoek zijn nu de traditionele kanalen gefragmenteerd raken. Kortom, de groeiende behoefte aan online games en het explosief stijgende tabletgebruik wereldwijd wijzen erop dat dit het perfecte moment is voor de online game-wereld – én de perfecte plek voor merken om effectief met potentiële klanten binnen de doelgroep in contact te komen, waar ze ook zijn en welk apparaat ze ook gebruiken.

Deze ontwikkelingen zullen de sector in de komende jaren flink doen groeien, en zal online game-platforms tot het meest invloedrijke entertainmentmedium maken.

Gamen maakt tegenwoordig een groot deel uit van het online leven van elke doelgroep en toch wordt er door adverteerders slechts een relatief klein budget aan toegewezen. Tijdens een recente game-conferentie werd dit punt aangesneden door Nadya Powell, MD van het sociale communicatiebureau MRY in Groot-Brittannië; zij gaf aan dat minder dan één procent van het totale digitale budget aan advertenties op game-platforms en in apps besteed wordt. Dit maakt het voor adverteerders een aantrekkelijke onaangeboorde markt waarbinnen nog veel te winnen is. Wanneer je de volgende keer je mobiele marketingbudget onder de loep neemt, zorg er dan voor dat gamen een integraal onderdeel uitmaakt van je digitale video-strategie – dát is waar je de doelgroep het best bereikt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond