MyOrder brengt mobiel tanken bij AVIA: ‘Offline affiliate marketing’

MyOrder heeft een samenwerking gesloten met tankstationketen AVIA. Hierdoor kunnen de gebruikers van de mobiele app in één klap op 170 nieuwe locaties mobiel tanken, in april volgen er nog eens 190. Afgelopen najaar werden al 150 Tamoil vestigingen aangesloten op de app. En er zit meer in het vat, vertelt MyOrder-oprichter Thomas Brinkman. Met een aantal grote oliebedrijven wordt nog gesproken.

Nadat het eerder al mogelijk was om onder meer bioscooptickets en parkeerkosten af te rekenen met MyOrder, zet het bedrijf nu vol in op de aansluiting van tankstations zegt Brinkman. Automobilisten die de app hebben gedownload kunnen op basis van de smartphonelocatie inchecken bij de dichtstbijzijnde pomp. Het geselecteerde tankbedrag is te betalen met iDeal, PayPal, creditcard of vanuit de ‘Smartwallet’, de mobiele portemonnee van het bedrijf. Ingewikkeld hoeft een verdere uitrol van het mobiele tanken niet te zijn. Doordat de gebruikte pomp- en kassatechniek in 80 procent van gevallen van leverancier Tokheim is, is de technische integratie overal vergelijkbaar.

Anonieme klant binden

Brinkman zegt bij ieder pompbedrijf hetzelfde probleem tegen te komen. Met het groeiend aantal onbemande locaties leren de bedrijven niet wie hun klanten zijn. Zelfs de grotere namen op dit vlak kunnen daardoor niet met klanten communiceren. “Ze stellen allemaal dezelfde vraag: hoe kan ik de anonieme klant bereiken en vervolgens binden?” Wanneer de oliebedrijven hun klanten via MyOrder laten afrekenen zijn ze wel in staat die data te verzamelen. “Zo kunnen we het dynamisch prijzen zoals we dat online kennen ook aan de pomp invoeren. De terugkerende klant krijgt dan bijvoorbeeld eenmalig of structureel een afwijkende literprijs.”

Brinkman ziet MyOrder vooral als een offline vertaling van de online affiliate marketing. “Pomphouders hebben namelijk altijd verkeer. Dat verkeer willen de bedrijven ‘cross-sellen’.” Dat kan bijvoorbeeld door klanten met coupons richting de eigen winkel, wasstraat of een retailer te bewegen. Een aanbieding voor een kop koffie of broodje bij de McDonald’s is dan zo gekocht.

Klanten binden met korting? Is dat niet wat plat? Op de lange termijn wel, beaamt hij. “De propositie moet er niet op drijven.” Veel belangrijker noemt hij het gemak dat één app met daarin zoveel mogelijk functies biedt. “Mijn doel is om online betalen mogelijk te maken in de offline wereld. We zijn begonnen met het terras, toen kwamen de bioscopen en het parkeren. Inmiddels is het platform open, waardoor onze API’s in andere apps zijn te gebruiken: van PayPal, de Rabo Wallet tot aan een lokale veerdienst. Ik heb niet de illusie dat iedereen MyOrder downloadt. Het gaat er dus om daar te zijn waar de consument al is.”

‘Mobiel betalen is al mainstream’

Al jaren wordt er gezegd dat mobiel betalen mainstream wordt. Toch lijkt van een massale omarming nog geen sprake. “In veel opzichten is het al succesvol”, reageert Brinkman. “In Amsterdam wordt al ruim 65 procent van al het parkeergeld mobiel betaald, in Rotterdam is dat al driekwart. Er wordt dus meer betaald via apps dan met PIN. Dat noem ik bijzonder succesvol. Wat mij betreft draait het veel meer om de waarde rondom de creatie. Betalen is maar een onderdeel.”

Natuurlijk is het contactloze mobiele betalen, bijvoorbeeld via NFC, ook belangrijk voor apps zoals MyOrder. “Technieken zoals Apple Pay kunnen het mobiele betalen wel enorm aanjagen inderdaad, het betaalgemak via telefoons wordt alleen maar groter.” Brinkman ziet dan voor zijn eigen MyOrder nieuwe mogelijkheden ontstaan. Bioscopen die bezoekers niet meer vragen om het QR-ticket, maar laten inchecken via Apple Pay. Betaalt iemand contactloos dan wordt het ook mogelijk direct punten te sparen in een loyaliteitsprogramma. Het scannen van een spaarkaart is dan niet meer nodig.

Hoe succesvol het huidige mobiele tanken al is wil Brinkman niet zeggen. Voor dit jaar is de doelstelling om bij een bedrijf tien procent van de klanten via de app te laten tanken. Tamoil heeft eerder laten weten dat het aantal betalingen ‘boven verwachting’ is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug