-

Natúúrlijk is gastbloggen niet dood

Het was nogal een uitspraak die Googles Matt Cutts onlangs deed op zijn blog. Vrij vertaald: Gastbloggen is dood. Veel te veel spam. Een advies van zijn zijde: stop met het accepteren van deze blogs, tenzij je de persoon goed kent. Wat volgde was een hoop rumoer, maar zoals vaak het geval is ligt het een stuk genuanceerder. Kun je nog wel veilig gastbloggen?

De eerste uitspraak die hij doet biedt de belangrijkste nuance. Wanneer je gastbloggen gebruikt als manier om links te verzamelen, en dus inzet als twijfelachtige SEO-strategie, is het verstandig hiermee te stoppen. Hij haalt een type e-mail aan dat door veel schrijvers en community managers herkend zal worden. ‘Hallo, wij leveren namens onze klanten originele, exclusieve, bij uw publiek passende content.’ Of daar even ruimte voor gemaakt kan worden.

gastbloggen-matt-cutts

Na enkele honderden reacties op zijn blog, vond Cutts het toch nodig een voetnoot te plaatsen bij zijn verhaal. ‘Er zijn nog genoeg goede redenen om aan gastbloggen te doen (exposure, branding, vergroten van het bereik, etc.) Redenen die er al waren ver voordat Google bestond, en ook in de toekomst blijven bestaan. Er zijn absoluut fantastische gastbloggers. [..] Ik heb het over gastbloggen met SEO als doel.’

De blogs die Cutts plaatst laten regelmatig ruimte over voor eigen interpretatie. Zo niet anders in dit geval. Gastbloggen is voor veel grote uitgevers ontzettend belangrijk en zal dat ook blijven. Het bloggen blijft om verschillende redenen van waarde: De richtlijnen van Google zelf schrijven voor dat het bij de creatie boven alles om kwaliteit draait.

Het artikel van Cutts doelt dan ook op blogs van lage kwaliteit. Zolang je goede artikelen schrijft en dit met sociale signalen, reacties en links van anderen wordt onderschreven, is er niets aan de hand. Google heeft eerder veel specifieker omschreven wat niet wordt gewaardeerd. Denk bijvoorbeeld aan de link directories en persberichten. Google is bovendien zeer goed in het herkennen van kwaliteit. Wel is het te verwachten dat Google het spammen via gastblogs zal aanpakken en het algoritme verscherpt.

Werk je met gastbloggers dan is het raadzaam deze punten nog eens in acht te nemen:

  • Hanteer strenge criteria. Laat niet iedereen als schrijver toe. Stel richtlijnen op en houd content exclusief.
  • Wees zelf selectief in het kiezen van platformen waarvoor je schrijft. Bekijk eerder geplaatste berichten en stel jezelf de vraag of je deze zelf zou lezen en plaatsen.
  • Meet de kwaliteit af aan feedback. Denk daarbij aan het aantal reacties en hoe goed het wordt gedeeld via sociale media. Het zijn signalen die kunnen vertellen wat wel en niet als van waarde wordt gezien.
  • Kijk kritisch naar de links die je gastbloggers plaatsen. Bloggers om de haverklap laten linken naar eigen productpagina’s middels keyword rich anchors werkt averechts. Link naar een gelimiteerd aantal relevante externe artikelen en moedig aan ook naar bijpassende interne artikelen te verwijzen.
  • Houd richtlijnen omtrent de bio in de gaten. Een gastblogger krijgt vaak – zie bijvoorbeeld de rechts op deze pagina – de ruimte zichzelf in een korte bio te presenteren. Matt Cutts omschrijft zijn ideale wereld waarin de links in deze bio als ‘no-follow’ worden geplaatst. Persoonlijk denk ook ik dat je iemand die investeert in een kwalitatief blog best mag belonen. Houd de richtlijnen echter wel in de gaten.
  • Creëer een team van vaste, regelmatig schrijvende bloggers die in de ogen van Google een zekere mate van autoriteit hebben opgebouwd. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar het Google+ account van deze persoon. Voor Google wordt dit steeds meer dé graadmeter.
  • Wees ten slotte voorbereid op een update van het algoritme. Monitor het inkomende verkeer en handel direct wanneer een scherpe daling wordt ingezet. Ook nu nog kunnen gastblogs positieve effecten hebben. Wordt gastbloggen echter ingezet als linkbuilding techniek dan is een heroverweging op zijn plaats.

Foto: colemama

Deel dit bericht

1 Reactie

Tom

Bedankt voor de informatie!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond