-

De nieuwe functionaliteiten van Gmail

In de maanden juni en juli rolt Google een aantal nieuwe functionaliteiten uit voor Gmail, zowel voor de desktop versie als de mobiele variant. De belangrijkste voor marketeers die e-mail als een van hun belangrijkste communicatiekanalen rekenen: de presentatie van de inbox aan de hand van onderscheid in type mails en een verbeterde weergave voor mobiele gebruikers in de Gmail-app.

Inbox Gmail op de schop
Een volle inbox herkenbaar? Gmail is van plan daar iets aan te doen door het overzichtelijker te maken. Er is niet langer sprake van één inbox maar eigenlijk van vijf. De belangrijkste van deze vijf ‘tabs’ is de primaire e-mailbox die mails van familie, vrienden en collega’s toont. Deze box wordt direct bij het openen van Gmail getoond, zowel op desktop als mobiel. Daarnaast zijn er tabs voor social, promotions, updates en forums. Per box wordt aangegeven hoeveel nieuwe e-mailberichten er sinds de laatste inlog zijn binnengekomen en dus niet langer hoeveel ongeopende berichten er in de mailbox zitten.

Statusmeldingen van sociale netwerken zoals bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Path, Instagram en Twitter komen binnen in de sociale box. Bij updates gaat het om serviceberichten zoals transactionele mails, rekeningen maar ook bijvoorbeeld de mails van Emerce Whitepaper Alert. Als laatste zijn daar de berichten van online forums en discussiegroepen. Onder promotions zijn de uitingen op emailmarketing gebied terug te vinden. Wanneer je een bericht ‘starred’ wordt deze automatisch naar de primaire inbox verplaatst.

Grote impact op emailmarketing?
Inzoomend op e-mailmarketing zal de ontvanger, je (potentiële) klant, van de nieuwsbrief van jouw bedrijf of een extra handeling moeten verrichten. De ontvanger zal namelijk eerst naar de box ‘promotions’ moeten gaan. Het aantal Gmail-adressen in database van de gemiddelde retailer ligt tussen de tien en vijftien procent en is daarmee dus een behoorlijk grote groep ontvangers.

In de komende zes tot twaalf maanden zullen te gevolgen duidelijk worden, interessant is om daarbij te onderzoeken wat voor impact het heeft op het openingspercentage van je mails. Ook over een langere periode. Wanneer een nieuwsbrief namelijk onvoldoende aansluit bij de wensen en behoeften van de ontvanger kan deze uiteindelijk besluiten dat kleine beetje extra moeite de volgende keer niet meer te ondernemen. De noodzaak voor meer segmentatie en personalisatie voor een verbeterde dialoog is hierdoor nog meer aanwezig. Relevantie wordt in emailmarketing een nog groter toverwoord.

Raak jij het overzicht nu helemaal kwijt?
Google plant de uitrol van deze nieuwe functionaliteit in de komende weken. Deze functionaliteit nu al uitproberen? Klik dan in Gmail op ‘Instellingen’ en vervolgens op ‘Inbox Configureren’. Raak je het overzicht nu helemaal kwijt? Je kan de functionaliteit altijd weer uitzetten. Dat is ook mogelijk als de uitrol straks definitief is. Er kan ook voor worden gekozen om gedeeltelijk de nieuwe functionaliteit te gebruiken, zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om alles wat onder updates valt automatisch in de primaire box te laten binnenkomen terwijl mails van sociale netwerken in de social box binnen blijven komen. Ook kan je bepaalde afzenders handmatig in een bepaalde box laten binnen komen.

Mobiele mogelijkheden eindelijk (iets) beter benut
Gmail pakt niet alleen de inbox de komende periode flink aan, maar heeft twee weken geleden al de app onder handen genomen. Er zijn behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd in de app op Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) en hoger. Het is nog onbekend of de Gmail-app op iOS devices op korte termijn ook geupdate zal worden.

Wat direct opvalt in de Gmail-app op Android is de look & feel van de inbox. Bij het openen van de app zie je direct in welke mailboxen er nieuwe mails zijn binnengekomen. Daarnaast wordt aan de linkerkant indien beschikbaar een foto van de afzender getoond. Uiteraard is die foto gekoppeld aan het GooglePlus-profiel van de afzender. Wanneer deze niet aanwezig is, zal de eerste letter van de afzendernaam worden getoond. De opbouw hiervan is een witte letter met een gekleurde achtergrond. In het geval van HEMA is dat een witte H op een blauwe achtergrond. Een bedrijfsprofiel op Google+ zal er toe leiden dat je je als e-mailmarketeer zeker bij aanvang kan onderscheiden, een bedrijfslogo zal meer tot de verbeelding spreken dan een gekleurd vlak. Google probeert nu dus Google+ ook bij e-mailmarketeers naar binnen te drukken nadat men dat eerder al deed bij SEO-specialisten.

Gmail_inbox1

De weergave van de inbox op mobiele devices is echter niet het grootste verbeterpunt na de update van de Gmail app. Tot dusver had de Gmail-app namelijk ‘lak’ aan responsive design. Deze werd totaal niet ondersteund. Ter vergelijking, op iOS devices zoals iPhone, zien nieuwsbrieven er een stuk beter uit met behulp van media queries. Op iPhone is het mogelijk om een de inhoud van de nieuwsbrief aan te passen aan de omvang van het scherm maar ook om bepaalde content voor mobiele gebruikers wel of niet te tonen. Op die manier is het mogelijk in een mobiele nieuwsbrief op een iOS-devices niet de mogelijkheid te bieden om de Android-app te downloaden. Daar heeft de ontvanger op dat moment namelijk niets aan.

Google loopt in
Google is met deze update een stuk ingelopen wat heeft geleid tot een verbeterde gebruikservaring. E-mails worden nu in de breedte teruggeschaald naar de omvang van het scherm waardoor scrollen naar rechts verleden tijd is. Tegelijkertijd kan de content op mobiele devices anders worden gepresenteerd. Daarbij wordt bijvoorbeeld de rechterkolom onder de linkerkolom getoond in plaats van naast elkaar. In onderstaande visual wordt de weergave van de HEMA-nieuwsbrief van vorige week tegen elkaar afgezet.

Gmail_mail

Toch is het niet alleen maar hosanna. Mediaqueries in stylesheets worden in de Gmail app nog altijd niet ondersteund. Dat is een zeer grote tekortkoming wanneer dit wordt vergeleken met de standaard mailclient op iPhone. Bepaalde content kan in de geupdate Gmail-app nog altijd niet achterwege worden gelaten. Wat heb je er immers aan om een downloadbutton voor een iPhone-app te zien op een Android? Andersom is dat wel mogelijk.

What’s next?
Google heeft zowel op de desktop als de mobiele app behoorlijke stappen gemaakt naar een verbeterde gebruikerservaring. Helaas voor marketeers biedt de geupdate Gmail-app nog altijd niet dezelfde mogelijkheden als de standaard mailclient van iPhone. Een gemiste kans! Hopelijk worden er in de nabije toekomst nog grote stappen gezet. Wat zou het voor marketeers fantastisch zijn om eindelijk video’s in mails af te kunnen spelen. Google wekt die suggestie in het introductiefilmpje wel.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Bos

Google heeft idd nog veel slagen te maken als het gaat om gebruiksvriendelijkheid van de diverse applicaties. Daarentegen levert Google verrreweg de meeste gratis diensten naast Gmail zoals Maps, Streetview, Picasa, Drive etc. De stap die nu gezet is past in de strategie om de gebruikservaring te gaan verbeteren. Bij de dit jaar nog te introduceren Android 4.3 en 5.0 ligt ook hier voornamelijk de focus op.
Wat betreft email marketing, zorgt Google er voor dat email marketeers nóg meer druk krijgen om hun boodschap relevant te maken. Er zijn nog steeds maar weinig bedrijven die écht gesegmenteerd mailen. De meeste mail die ik ontvang zijn nog steeds van het type “one size fits all”. Door deze stap van Google zie je duidelijk dat zij haar gebruikers de optimale ervaring wil geven met haar diensten. Van mij mag Google nog een stap verder gaan en de ‘spam” button prominenter in beeld brengen. De enige manier om écht relevante mail te blijven sturen, is periodiek aan je members te vragen of zij nog tevreden zijn met de inhoud en de frequentie van de mail. tegelijkertijd moet de ontvanger de gelegenheid krijgen om haar profiel “in te vullen” zodat duidelijk is wat wel en niet gewenst is. Bedreiging voor emailmarketing? Zeker niet! Op deze manier bouw je op een zorgvuldige manier aan de kwaliteit van je bestand, zal de conversie stijgen, zal je concurrent die het niet zo nauw neemt met de wensen van de ontvangers naar de achtergrond verdrongen worden, en zal de sympathie voor jouw merk/bedrijf toenemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond