-

Een nieuwe rol voor e-mailmarketing

E-mail is het werkpaard van digitale marketing. Het levert het hoogste rendement en volgens recente cijfers van Marketing Sherpa willen consumenten graag promotionele mails ontvangen, het merendeel maandelijks en een groot deel ook wekelijks. Scott McCorkle van Salesforce Marketing Cloud ziet echter een heel nieuwe rol weggelegd voor e-mail.

Het is duidelijk dat alle marketing in de nabije toekomst de klantreis zal gaan ondersteunen. Het onderscheid tussen verkoop, dienstverlening en marketing begint steeds meer te vervagen. Klanten verwachten een gestroomlijnde ervaring, waarin e-mail zelfs als bindweefsel kan fungeren. Deze strategie kent volgens McCorkle drie belangrijke pijlers.

1. Versterk e-mailmarketing met sociale media

Facebook, Twitter en andere sociale netwerken zijn krachtige instrumenten gebleken om bestaande en potentiële klanten te bereiken en waardevolle content aan te bieden. De combinatie met e-mail en sociale media zou zelfs wel eens de Heilige Graal kunnen worden.

Salesforce Marketing Cloud werkte samen met Facebook om de effectiviteit van e-mailmarketing nog verder te vergroten via een tweesporenbeleid. Samen met een Amerikaanse retailer werden als onderdeel van een proef een kleine 565.000 klanten benaderd met promoties via zowel Facebook als e-mail. Klanten die beide uitingen te zien kregen waren eerder geneigd aankopen te doen dan degenen die alleen e-mail reclame onder ogen kregen. De retailer vergrootte zijn bereik met 77 procent.

active-audiences-1

2. Gebruik e-mail als testomgeving

E-mail is de ideale omgeving om formules of methodes op bijna wetenschappelijke wijze te testen. Zo kun je e-mails veel persoonlijker maken dan nu vaak gebeurt. Een voorbeeld is DonorsChoose.org, dat samen met Salesforce.com en dochter ExactTarget miljoenen dollars ophaalde voor ongesubsidieerde scholen. De marketing gebeurde op basis van postcodes met dynamische (e-mail) content om op microschaal aandacht te vragen voor lokale scholen. Van de één miljoen verzonden e-mails werd een kwart geopend, 5,5 procent bezocht de site en 0,4 procent converteerde. Bij 4500 donoren werd 450.000 dollar opgehaald.

3. Gebruik voorspellende marketing om nieuwe omzet te genereren

Voorspellende marketing is marketing die klanten benadert op basis van online gedrag, waardoor waardevolle informatie kan worden geboden. Het is een proces dat op lange termijn voor resultaten zorgt. Marketeers moeten eerst profielen opbouwen door gegevens van andere kanalen te combineren. De nieuwste technieken kunnen pro-actief geschikte content, producten of aanbiedingen leveren en ook bepalen welke content de hoogste conversie zal behalen.

untitled

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond