-

Onderzoek: praktijk Big Data weerbarstig

Van alle data ter wereld ooit is 90 procent pas de afgelopen twee jaar gecreëerd. Ook binnen online marketing is Big Data inmiddels hét toverwoord geworden. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger: slechts 12 procent van de data die bedrijven in huis hebben, wordt gebruikt. GX Software deed samen met Universiteit Utrecht onderzoek naar Big Data.

Het onderzoek laat zien dat het niet verwonderlijk is dat online marketeers de mogelijkheden van Big Data nog niet goed weten te benutten. Voor het online tijdperk was de hoeveelheid klantdata namelijk overzichtelijk en beheersbaar. Maar nu weten we per seconde meer over de kenmerken, houding en voorkeuren van miljoenen klanten. Big Data vraagt dus om een heel andere aanpak dan traditionele data.

Allereerst is het belangrijk dat marketeers data gaan categoriseren, stellen de onderzoekers. Momenteel halen marketeers allerlei data binnen en zetten die zonder meer door naar allerlei campagnes. Lang niet alle data blijkt even bruikbaar. Het hangt er namelijk maar net vanaf welk online doel je nastreeft. Behavioral data blijkt bijvoorbeeld heel effectief voor het uitzetten van campagnes die de cross- en upsellcijfers moeten verhogen. Demografische data blijkt daarentegen voor geen enkel online doel écht effectief, terwijl het (ten onrechte dus) wel vaak en veel wordt gemeten. In de infographic hieronder is te zien welke data-categorie voor welk doel effectief is.

Een tweede aanbeveling die in het onderzoek staat, is dat marketeers de juiste software moeten gebruiken. De meesten werken nu nog met traditionele CRM-systemen, maar die zijn niet ingericht op de grootte en complexiteit van Big Data. Het beste is om software te gebruiken die Big Data kan opslaan en analyseren en die vervolgens helpt persoonlijk relevante campagnes uit te zetten op basis van die verzamelde data.

apps customer journey (online)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond