-

Er kan veel meer door de brievenbus…

Online retailers kunnen enorm besparen op de verzendkosten, maar laten nog veel kansen onbenut. Die kans is het versturen van brievenpost in plaats van pakketpost. Zeer veel zendingen zijn uitermate geschikt voor brievenpost, maar daarvoor heb je ook ander verpakkingsmateriaal nodig.

Wanneer kies je voor brievenpost?
Bij de meeste postbedrijven als PostNL kun je brievenpost gebruiken tot een gewicht van twee kilo en een maximumformaat van 38 x 26,5 x 3,2 centimeter. Dat betekent dat onder andere elektronische componenten, telefoon toebehoren en horloges goed via brievenpost verstuurd kunnen worden. Ook bij kantoorbenodigdheden en kledingzendingen wordt zelden gebruik gemaakt van reguliere post en de afzender heeft zelfs geen brievenbusdozen, verzendzakken of enveloppen in bezit.

Ook voor de consument heeft de brievenpost een aantal voordelen ten opzichte van pakketpost. Zo hoeft de consument niet thuis te zijn bij een levering en worden de producten met extra beschermende verpakkingen geleverd. Enveloppen met luchtkussens en beschermingsmaterialen als karton en noppenfolie zorgen dat de valschade wordt geminimaliseerd.

Wanneer kun je beter pakketpost kiezen?
Bij een gecombineerde zending van meerdere kleine artikelen bereik je een keer de grens van maat of gewicht voor brievenpost. Daar losse zendingen van maken zal in de meeste gevallen niet efficiënter zijn dan het versturen met pakketpost.

Kleine, relatief dure producten zoals horloges zijn vaak een dure aankoop. Veel consumenten kiezen er dan ook juist voor om wel thuis te willen zijn bij de bezorging. Laat je hierbij de keuze bij aankoop of stuur je artikelen boven een waarde van 50 euro standaard met pakketpost? Voor het milieu is het in ieder geval beter voor brievenpost te kiezen om losse ritten van pakketdiensten te besparen. Als je van duurzaamheid geen sterk verkoopargument maakt, zullen veel klanten de voorkeur geven aan pakketpost.

Bij aangetekende pakketpost van PostNL is de inhoud van je zending verzekerd tot een bedrag van 500 euro, terwijl dit bij aangetekende brievenpost tot slechts 50 euro het geval is. Ook dit kan een argument zijn om te kiezen voor pakketpost.

Het afwisselen van zendwijzen
Veel webshops zijn bij hun standaard zendingen gewend aan één specifieke zendwijze. Of ze doen vrijwel al hun bestellingen per post of per pakketpost. Het is echter slimmer om per zending te bekijken welke zendwijze het meest efficient is. Zorg daarvoor dat je meerdere verpakkingsvormen op voorraad hebt. Zelfs enkele incidentele zendingen die je per post kunt sturen, besparen je al snel veel geld. In je webshop kun je de verkoop van producten die je goedkoper verstuurt zelfs extra onder de aandacht brengen door het verschil in verzendkosten duidelijk te maken.

Met een groeiende focus op duurzaamheid en de toenemende druk op marges nu de klant gratis verzending eist moet je slim leren omgaan met je verzendingen. Kies bij iedere zending voor de juiste verzendwijze en gebruik voor alle zendingen de juiste verpakking. Kijk hier voor een zeer groot assortiment verpakkingswijzen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Alexander

Wij hebben juist bewust gekozen om alleen pakketverzendingen te doen. De reden hiervoor is dat er in de post nog wel eens wat kwijt raakt (wat moeilijk of helemaal niet mogelijk is om vergoed te krijgen van PostNL), of dat klanten misbruik maken van deze verzendwijze. Daar er geen tracking informatie is bij briefpost, kan een ontvanger heel gemakkelijk zeggen dat een bestelling niet ontvangen is, ook al heeft hij deze wel ontvangen.

Monique

Das wel heel erg makkelijker geredeneerd, waarom altijd toch ervan uitgaan dat mensen niet eerlijk zijn?
Dat geeft geen vertrouwen om bij u een bestelling te plaatsen.
Het haalt de druk van de pakketbezorgers af om vaker te kiezen voor brievenbuspost.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond