-

Introductie e-book: van analoog naar digitaal

“Terwijl de optimist, de pessimist en de realist zich druk maken over het glas en de inhoud daarvan, moet je de inhoud gewoon tot je nemen. Je moet de inhoud ervaren, om tot een inzicht te komen. Dat geldt ook voor het internet met al zijn facetten. Het is er immers en zal niet meer verdwijnen, hooguit zal het steeds een nieuwe fase ingaan.”

Van analoog naar digitaal
We bevinden ons midden in het tijdperk van digitale verandering. Tijd voor inzicht en actie vonden Denis Doeland en Ger Hofstee toen zij elkaar ruim een jaar geleden leerden kennen. Vanuit een gemeenschappelijke visie op de digitale wereld besloten ze om hun inzicht, ervaring in combinatie met feiten, cijfers en studies te bundelen in het e-book www.vananaloognaardigitaal.nu. Het resultaat wordt vanmiddag gepresenteerd in Pakhuis de Zwijger tijdens de F5-sessie over digitale en sociale business-modellen.

Het evenement wordt georganiseerd door PR bureau L&DJ uit Amsterdam. De inhoud van het boek is bedoeld om bedrijven en hun mensen verder op weg te helpen naar een online ecosysteem dat wel werkt. Ofwel: voor iedereen die angst overboord wil gooien en open staat voor de vele kansen en mogelijkheden die het internet biedt. Buiten de gebaande paden durven treden. Met als doel: nieuwe producten, diensten en tactieken te ontwikkelen die wel online succes scoren.

Social business is geen hype meer
Als bedrijf of merk maak je deel uit van het gehele ‘internetecosysteem’. Of je nu wilt of niet. Jouw klanten, fans, partners en leveranciers zitten er toch. Zij gebruiken elkaars sterke punten, delen meningen, vullen aan en versterken elkaar. Op die manier creëren ze toegevoegde waarde voor anderen. Met of zonder jouw actieve deelname. Samen kunnen ze producten en diensten maken of kraken. Door de technologische ontwikkelingen is het bedrijfsleven de grip op haar klanten, fans en ambassadeurs stukje bij beetje kwijt geraakt. Marketing is een eilandengroep geworden van online en offline activiteiten die in de meeste gevallen niet op elkaar aansluiten.

Ondernemers, managers en professionals vragen zich nog te weinig af op welke manier het internet en sociale media hun echt verder kunnen helpen. Men staart zich blind op het aloude push-principe op basis van een zogenaamde checklistmentaliteit om letterlijk boodschappen te zenden. Het silo-denken zit van oudsher in ons bloed. Maar het complete internetlandschap is veranderd en de spelregels veranderen mee. Klanten en fans luisteren liever naar elkaar dan naar reclame en zijn mondiger en machtiger dan ooit. Het is dan ook absolute noodzaak om de emotionele binding met klanten en fans (terug) te vinden. Op weg naar een likable bedrijf. Dialoog is hierbij het toverwoord.

“Als jouw bedrijf of merk nu nog steeds niet door het internet is aangeraakt, heb je grote kans dat je flink achterloopt. Dat biedt een onzekere toekomst. We bevinden ons in een tijd waarin technologische veranderingen elkaar in no time op blijven volgen. Dat heeft impact op ons dagelijkse werk en leven. Of je nu wilt of niet. Het is een must voor iedereen om de kansen van het internet zo snel mogelijk te benutten.”

gerendenis

Van marketing naar communicatie
Waar vroeger de nadruk lag op concurrentie en het beschermen van kennis en informatie, ligt de nadruk nu op openheid, transparantie en samenwerken. Zenden is zilver, dialoog is goud. Dat vereist een andere manier van denken en handelen. Kijken, luisteren en actief en slim participeren en anticiperen op de enorme hoeveelheid data die ontstaat vanuit conversaties en interacties. Een online strategie is nu meer noodzaak dan ooit.

Wat ga jij doen om de transitie van analoog naar digitaal te maken? Welke groepen wil je bedienen, waar zijn deze mensen actief, met wie ga je samenwerken en kun je nieuwe online diensten bedenken? Ofwel: hoe ziet het internet ecosysteem er voor jouw bedrijf uit? Oude vertrouwde business en waardenmodellen werken niet meer. Dat is lastig. Maar als je blijft hangen in traditionele manieren van werken, verlies je grip op de zaak. Wie niet mee gaat met de tijd, gaat mettertijd. Maar waar moet je beginnen en wat levert het op? Het nieuwe e-book www.vananaloognaardigitaal.nu is in mijn ogen een concrete vertaalslag om de mogelijkheden van een nieuwe strategie, moderne technologie en data succesvol toe te passen in de praktijk.

Wie niet mee gaat met de tijd, gaat mettertijd
Ger Hofstee is naast adviseur al jaren betrokken bij het onderwijs en van zijn hand verschenen al talloze goede marketingboeken. Toch zie ik nu pas echt waar hij al jaren vol passie mee bezig is namelijk: een brug slaan tussen de theorie en praktijk van marketing. In de zomer van 2011 maak ik kennis met Denis Doeland. Als digitale specialist helpt hij mensen en bedrijven om het internet echt rendabel toe te passen. Zijn carrière begint bij platenwinkel Bad Vibes wat uiteindelijk leidde tot het ongekende wereldwijde succes van ID&T en Denis zelf.

De komende weken zal ik namens de auteurs in 23 artikelen op Emerce de samenvattingen verzorgen van het boek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond