-

Fulfillment; zelf doen of uitbesteden?

Als retailer of online verkoper is het lang niet altijd vanzelfsprekend alle logistieke processen in huis af te handelen. Met het principe van de schoenmaker en leest in het achterhoofd zijn zaken als opslag, verpakken en verschepen van producten uit te besteden. Wat is wijsheid?

Als je besluit gebruik te maken van fulfillmentservices dan kan jouw bedrijf zich focussen op datgene waar het goed in is, uitbreiding van het aanbod of ontwikkelen van nieuwe producten. De zogenaamde fulfillmentservices kunnen hierin uitkomst bieden maar de selectie van zo’n dienst behoeft enkele kanttekeningen.

Grootte

Houd bij de keuze rekening met de capaciteiten van de dienstverlener. Is het mogelijk op te schalen tijdens piekmomenten? Zo kan het van groot belang zijn flexibel op te treden en extra mankracht in te huren tijdens feestdagen.

Locatie

Een andere belangrijke factor is de locatie van de organisatie. Opslag en logistiek moet vanzelfsprekend plaatsvinden op een locatie dichtbij de uiteindelijke bestemming. Belangrijk verschil hierin kan zijn of lokale markten binnen enkele uren moeten zijn bevoorraad of dat internationale markten moeten worden voorzien. De locatie heeft zowel invloed op transportkosten, levertijden en belasting van het milieu.

Foutpercentage

Ook in het logistieke proces gaan zaken mis. Klanten krijgen verkeerde producten afgeleverd, producten zijn beschadigd of ze zijn überhaupt niet meer te traceren. Op verschillende plaatsen in de logistieke keten kunnen deze fouten optreden. Vraag naar het foutpercentage van de dienstverlener. Ga na welke stappen ze ondernemen om te leren van deze fouten. Een foutpercentage van 1% klinkt aardig maar besef dat dat nog steeds betekent dat bij de aflevering van 100 orders op 1 order fouten worden gemaakt.

Beheer

Hoe is bij de dienstverlener gesteld met het beheer van hun services? Vraag naar werkwijzen en hoe succes en KPI’s worden gemeten. Is de organisatie intern ongeorganiseerd dan zijn ze ongetwijfeld niet capabel genoeg je logistiek uit handen te nemen.

Kosten

De vaste en variabele kosten kunnen ingewikkeld zijn opgebouwd. Zorg voor volledig zicht op de te maken kosten voordat in zee wordt gegaan met een (nieuwe) partij. Denk hierbij aan kosten voor de opslag maar ook van verzending. Zo wordt door de een per order en bij de ander per product kosten doorberekend.

Opties

Ons land is verschillende distributeurs rijk en met de een hebben we positievere ervaringen dan met de ander. Is de dienstverlener aangesloten op meerdere transporteurs? Mogelijk dat je de keuze van DHL, PostNL of UPS zelfs wil overlaten aan de klant zelf.

Hoe vanzelfsprekend ook; doe onderzoek naar de reputatie van de partij waarmee je logistiek in zee gaat. Met een goede staat van dienst, communicatieve vaardigheden en voorwaarde dat aan alle wensen wordt voldaan kan een nieuwe relatie worden aangegaan.

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn Koppe

Een goed en duidelijk artikel, ook een schoenmaker kan hulp inschakelen.
Optimale webwinkel logistiek is wel de sleutel tot het succes! Uitbesteden of zelf doen is sterk afhankelijk van de visie, mogelijkheden en doelstelling van de organisatie. Uiteindelijk is een e-fulfilment bedrijf meer dan een verkoper; Er moet een optimale logistieke service-gerichte dienst worden uitgevoerd.

Helaas heb ik bij veel bedrijven keuzes gemaakt zien worden op basis van de concurrentie. Ga niet in het zelfde spoor als je concurrent fietsen, je zal hem nooit inhalen!!

Bij het maken van keuzes (zelf doen of uitbesteden) is het zeer belangrijk om dit op basis van (logistieke) kennis en ervaring te doen. Onderschat de flexibiliteit ten aanzien van de webshop en backoffice omgeving hierbij ook niet.

Let tijdens het project op zaken zoals:

Logistieke proces kennis.
Gegevens uitwisseling webshop met systemen van derden.
Artikel database (unieke nummering, EAN)
Barcodering (stuks, doos, omdoos)
Functionaliteit webshop.
Logistieke automatisering.
Schaalbaarheid.
Klantenservice.
Flexibiliteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond