-

Pinterest: nieuwe belofte voor e-commerce?

In korte tijd heeft Pinterest meerdere zoek- en kooptoepassingen aan haar platform toegevoegd. De commerciële ambitie lijkt groot. Een serieuze uitdager van de grote namen?

Met twee miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 334.000 dagelijks, staat Pinterest op een achtste plek in ons land. Geen prominente, maar wel een logische plek. Want waar steeds meer social media hun functionaliteiten uitbreiden om een breder publiek aan te spreken, blijft Pinterest zich richten op haar core business: een platform dat gebruikers inspireert. Met minder harde groei, maar wel een groep fanatieke gebruikers tot gevolg.

Zij komen er dan ook niet voor het delen van statussen, foto’s en video’s of chatten met vrienden, zoals op andere social media. Maar zijn met het ‘pinnen’ van items en delen van boards veel meer product georiënteerd en hebben een koopintentie. Hetzij direct, dan wel op lange termijn. Dat maakt het extra interessant dat gepinde afbeeldingen, bijvoorbeeld een product uit je webshop, hun originele link behouden en zorgen voor een doorklik naar de originele pagina.

Shopify

Het verbaast dan ook niet dat er sinds enige tijd buyable pins zijn; producten die direct gekocht kunnen worden zonder de Pinterest-omgeving te hoeven verlaten. Dat alles via de mobiele app. En, voor wie geen zin heeft om lang te moeten zoeken, uiteraard ook nog netjes verzameld in de trendy en gecureerde shop. Vooralsnog kan dit echter alleen in de Verenigde Staten, waarvoor onder andere wordt samengewerkt met e-commerceplatform Shopify. Andere landen zullen ongetwijfeld volgen. Zo wordt de komende maanden ook hier de reeds in de VS beschikbare visual search-feature beschikbaar. Hiermee krijg je met behulp van je smartphone- of tabletcamera met één druk op de knop een overzicht van soortgelijke producten. Alles om de gebruiker nog beter te helpen bij het vinden van geschikte producten dus. Met supersnelle click-to-purchase opties.

30 miljard

Eigenlijk mogen we Pinterest vandaag de dag geen socialmediaplatform meer noemen, maar een socialcommerceplatform. Waar Facebook, Instagram en Twitter steeds meer koopknoppen toevoegen voor verdere integratie van e-commerce en social media, stelt Pinterest het gebruiks- én koopgemak op natuurlijke wijze voorop. De eenvoudige aankoopmogelijkheden zijn als vanzelfsprekend voor veel gebruikers en bevorderen het gebruiksgemak. En dat vergroot de kansen in de groeiende socialcommercemarkt, die in 2015 op zo’n dertig miljard wereldwijd werd geschat. Als er één social medium geschikt is voor e-commercedoeleinden, dan is het wat mij betreft Pinterest. Een platform dat het belofte-stadium dan ook allang voorbij is.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#152)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond