-

Redesign Google kan gevolgen hebben voor CTR

Onlangs heeft Google het ontwerp van de zoekresultatenpagina’s (SERP’S) gewijzigd. Deze veranderingen lijken klein, maar ze kunnen grote gevolgen hebben voor de doorklikratio’s binnen de zoekresultaten van Google.

Mobiel gebruik

De opvallendste twee veranderingen zijn dat de klikbare titels niet langer zijn onderstreept en dat ze in een groter lettertype worden weergegeven. Ook opvallend is het gebruik van horizontale lijnen om content binnen de zoekresultaten te scheiden. De veranderingen lijken geïnspireerd op de sterke toename van mobiel gebruik van de zoekmachine. Want een groter lettertype zorgt voor betere leesbaarheid en een groter klikbaar oppervlak op kleine aanraakscgermen en de horizontale lijnen geven een zogenoemd ‘card-achtig’ effect dat Google al veel gebruikt bij mobiele omgevingen.

Financial Times

Op het eerste gezicht zijn het kleine aanpassingen en je zou ze snel over het hoofd zien, ware het niet dat het een enorme invloed kan hebben op de doorklikratio. Want de grootste verandering is dat Google het lettertype van de titel heeft vergroot. Als gevolg daarvan worden titels eerder afgebroken. In dit voorbeeld van de Financial Times heeft dat ingrijpende gevolgen:

Google SERP oud en nieuw

Links de nieuwe resultaten waarin de woorden ‘Financial Times’ zijn weggevallen. Deze titel moet dus worden ingekort.

Van 70 naar 50 tekens

Als je wilt voorkomen dat jouw doorklikratio lijdt onder de nieuwe opmaak van Google, zoek dan de belangrijkste pagina’s van je website op in Google en kijk of de titel nog wel goed overkomt. De kans is aanwezig dat je hem beter kunt inkorten en/of de belangrijke woorden naar voren moet halen. Daar waar je titel tot voor kort maximaal 70 tekens kon bevatten, kun je nu beter een grens van 50 tekens aanhouden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Arnoud

Is het al bekend of dit re-design definitief is doorgevoerd of dat het nog steeds een test is?

Eric van Hall

Het is definitief doorgevoerd. Kijk maar in de SERP’s. De oude opmaak kom je niet meer tegen.

Eric van Hall

Met dank aan @DaphneShinn een waardevolle link met handige tool om de lengte van de titel goed te bepalen. Want 50 karakters is maar een indicatie. Het juiste aantal hangt van diverse factoren af.
http://moz.com/blog/new-title-tag-guidelines-preview-tool

Jaap Melchels

De gevolgen zijn inderdaad aanzienlijk. Goed dat je dit benadrukt Eric. In veel gevallen voldoet 55 karakters voor de paginatitel, zoals beschreven op Moz. Naast de grotere paginatitel zijn er nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd die effect hebben op zoekmachine marketing. Een uitgebreid artikel hierover heeft een collega geschreven:
http://www.evoworks.nl/blog/google-redesign-wat-is-de-impact-op-zoekmachine-marketing

Eric van Hall

Hallo Jaap. Bedankt voor je bijdrage. Prima artikel waarnaar je linkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond