-

‘Search blijft dominantste reclamevorm’

De uitgaven aan online advertising groeien de komende jaren stevig door. Internetreclame zal hierdoor in 2018 zelfs goed zijn voor bijna veertig procent van de totale Nederlandse advertentiemarkt.

Na jaren van dalende uitgaven toont onze advertentiemarkt tekenen van herstel. Met een verwachte jaarlijkse groei van gemiddeld een half procent tot en met 2018. Met internet als drijvende kracht.

Dat online advertising is uitgegroeid tot het grootste segment binnen de advertentiemarkt is mede te danken aan de hoge mobiele internet- en breedbandpenetratie en de snelle internetverbindingen in ons land.

Search

Online is momenteel al goed voor een derde van de advertentiemarkt. De komende jaren groeit dat aandeel naar verwachting door; naar 39 procent in 2018. Een jaarlijkse stijging van gemiddeld 3,5 procent tussen 2014 en 2018.

Search-reclame is en blijft daarbinnen de dominante reclamevorm. Hoewel de groei de komende jaren iets afvlakt, blijft search grote voordelen hebben voor adverteerders. Zo zijn de resultaten ervan beter meetbaar dan die van andere reclamevormen.

Social

Sociale netwerken zullen het online steeds vaker opnemen tegen klassieke search-reclame. Nederlanders maken veelvuldig gebruik van social media als Facebook, Twitter en LinkedIn, waardoor social mediasites een interessant terrein worden voor adverteerders.

Toch zullen sociale netwerken die strijd niet zo snel winnen. Op sociale media zijn gebruikers namelijk heel doelgericht naar iets op zoek én browsen ze naar sociale activiteiten. Dat maakt doelgericht adverteren lastiger.

Display

Display is de enige online reclamevorm waaraan de komende jaren minder wordt uitgegeven. De krimp is al in 2013 begonnen en valt samen met de snelle opmars van online videoreclame en reclame voor mobiel.

Van 2014 tot en met 2018 krimpt het aandeel van display-reclame gemiddeld 3,6 procent per jaar. Dat neemt niet weg dat het in 2018 nog steeds de op een na grootste online advertentievorm is.

Video

Online videoreclame en reclame op smartphones zijn de snelste groeiers. De uitgaven aan online video stijgen tot en met 2018 jaarlijks gemiddeld met 8,1 procent. Mobiel gemiddeld met 20,8 procent.

De snelle opmars van video is mede te danken aan sneller internet en betere beeldkwaliteit. Bovendien wint video aan populariteit doordat consumenten steeds meer gebruikmaken van nieuwe apparaten als tablets.

Daarnaast heeft YouTube jarenlang gewerkt aan het perfectioneren van videoreclame, waardoor gebruikers razendsnel filmpjes delen via social media. En adverteerders in korte tijd een miljoenenpubliek kunnen bereiken.

De uitgaven aan online videoreclame stijgen naar verwachting naar 38 miljoen euro in 2018. Dat is veertig procent meer dan in 2014. Desalniettemin blijven de uitgaven aan online video bescheiden ten opzichte van de totale uitgaven aan internetreclame.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Emerce 100 (editie 2015).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond