-

Slag om mobiele browser nog onbeslist

De slag om de mobiele browser is nog in volle gang. Nieuwkomers hopen met nieuwe innovaties op een plekje in de ranglijst. Zelfs Firefox wil nu weer meedoen op iOS. Webontwerpers zullen voorlopig nog rekening moeten houden met een verscheidenheid aan bladerprogramma’s.

De browseroorlog op de desktop leidde jaren geleden al tot een shake out, zodat afhankelijk van het gebruikte systeem eigenlijk alleen Chrome, Firefox en Internet Explorer (Windows) of Chrome, Firefox en Safari (MacOS X) met elkaar concurreren. De nummer vier Opera hobbelt daar flink achteraan. Voor webontwerpers wel zo overzichtelijk: er zijn weinig varianten om rekening mee te houden.

Maar op het mobiele vlak is er nog steeds ruimte voor nieuwe spelers die rekenen op de sympathie van de gebruiker. Toch tekent zich ook hier al dezelfde trend af als op de desktop: de browser die standaard wordt meegeleverd met de smartphone of tablet wordt het meest gebruikt.

De laatste tijd is vooral Chrome bezig met een opmars omdat Google zijn oude Android browser aan het afdanken is. Weg is die echter nog lang niet, want er worden nog veel oudere Android versies gebruikt.

De hoge positie van Opera in de onderstaande ranglijst is te danken aan diverse overeenkomsten die het met fabrikanten van goedkope browsers sluit. Zo gaat Microsoft Opera Mini gebruiken op toestellen zonder Windows Phone.

Chrome: 22 procent
Android: 22 procent
iPhone: 21 procent
Opera Mini/Mobile: 11 procent
UC Browser: 10,33 procent
Nokia Browser: 3,8 procent
IE Mobile: 2,4 procent

(Cijfers StatCounter, augustus)

De enige vreemdganger is UC Browser, maar dat komt omdat deze browser van Chinese oorsprong enorm populair is in Azië, met 300 tot 500 miljoen downloads alleen al voor Android.

Opvallend afwezige is Firefox. Ontwikkelaar Mozilla was er niet snel genoeg bij: het heeft tot nu toe eigenlijk alleen een Android versie in de aanbieding die nauwelijks voet aan de grond heeft gekregen. Gisteren kondigde Mozilla dan toch eindelijk de ondersteuning aan voor iOS.

Ook buiten dit rijtje om regent het alternatieve mobiele webbrowsers, elk met een eigen zakelijk model: sommigen vragen een bescheiden bedrag voor downloads, anderen verdienen aan licenties of hopen adverteerders aan te trekken. Vodafone gebruikt de UC Browser bijvoorbeeld voor zijn klanten in India. MotoTap, het bedrijf achter de Dolphin browser, heeft afgelopen zomer nog 30 miljoen dollar aan financiering opgehaald. Ook deze startup richt zich op opkomende markten. Opmerkelijk, want het gebruik van de mobiele webbrowser neemt juist af omdat mensen vaker apps gebruiken.

De tactiek die de meeste alternatieve browsers hanteren zijn extra’s die de reguliere browsers vaak nog moeten ontberen: Firefox, UC Browser en Dolphin ondersteunen bijvoorbeeld extensies. Puffin, Next Browser en CM Browser winnen op het gebied van snelheid, hoewel laadtijden voor pagina’s weer een ander beeld laten zien. UC Browser en Opera maken gebruik van paginacompressie om het dataverkeer te beperken.

Firefox en Chrome ondersteunen het WebRTC protocol voor video en audio communicatie. En zijn zelfs mobiele browsers die Flash animaties kunnen weergeven.

Ook is het nog lang niet zo dat alle mobiele browsers de reguliere webstandaarden volledig ondersteunen, zoals HTML5 en CSS3. HTML 5 ondersteuning wisselt bij Chrome, Opera, Firefox en Dolphin, en dat geldt op op zekere hoogte ook voor CSS 3.

Maar voor welke browser moet je je mobiele of responsive pagina nu vooral optimaliseren? Voordat we die vraag kunnen beantwoorden is het raadzaam om nog even te kijken naar de cijfers van dotMobi.

Want hoewel Android een marktdeel heeft van 80 procent, leidt Apple met mobiel browsen. In de VS kwam volgens eerder dit jaar gepubliceerde cijfers 62 procent van het webverkeer van iOS. Vermoedelijk is die voorsprong te danken aan de populariteit van de iPad. Internationaal verschilt het per regio: iOS werd in 34 van de 101 onderzochte landen voor browsen gebruik, en Android in 67 landen. Android scoort eigenlijk vooral in de wat armere landen, met als uitzondering Zuid Korea vanwege de dominante positie van Samsung. Met andere woorden: optimaliseren hangt af van het land waarop je je wilt richten.

Duidelijk is dat de marktverhoudingen nog gaan veranderen: Chrome zal verder stijgen naarmate oudere Android toestellen in gebruik gaan afnemen, en de overeenkomst tussen Opera en Microsoft zal vermoedelijk een enorme boost geven aan Opera Mini. Een groot vraagteken blijft Windows Phone, de derde speler op de mobiele markt. De mobiele versie van Internet Explorer heeft een te verwaarlozen marktaandeel, maar ook dat kan nog veranderen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond