-

Snapchat voor recruitment: laat medewerkers echt zichzelf zijn

Recruitment en marketing vertonen steeds meer dezelfde trekken. Geheel in lijn met die ontwikkeling ontdekken grote bedrijven Snapchat voor ‘employer branding’ of om er personeel te werven. Enkele voorbeelden op een rij.

Zo ging recent het account van het Ministerie van Defensie live. Via Snapchat deelt ‘Werken bij Defensie’ geregeld content vanaf diverse evenementen in het land. Zoals kort daarop beschreven door Vincent Rietveld van Maximum hoopt Defensie met de korte berichtjes jongeren te laten zien welke vakgebieden er allemaal zijn.

Al langer actief zijn internationale bedrijven als AOL, JPMorgan en Taco Bell. Zij gebruiken Snapchat voor diverse doeleinden.

Aantrekken van starters

Na afloop van het afgelopen collegejaar lanceerde de Amerikaanse bank JPMorgan Chase een grote campagne op Snapchat. Het achterliggende idee is om studenten te bereiken op de dag dat het ertoe doet: direct na het afstuderen. De campagne is zichtbaar voor studenten die zich in de buurt van een onderwijsinstelling bevinden. Zij krijgen een advertentie te zien van tien seconden over een vaardigheid die nodig is om bij de bank te werken. In de hoop studenten te interesseren voor een baan feliciteerde het bedrijf op basis van dezelfde locatiefilter pas afgestudeerden.

jpmorgan

Vacature of team onder de aandacht brengen

Om een vacature onder de aandacht te brengen zijn effectievere middelen te bedenken dan een afbeelding die zichzelf na het openen vernietigt. Toch zijn er tal van bedrijven die op een creatieve manier Snapchat met dit doel inzetten. Door een bericht in te zetten als aanvulling op de gebruikelijke ‘job ads’ trek je als bedrijf allicht de aandacht. Een ‘snap’ van de bijbehorende werkplek op kantoor of eerste indruk van aanstaande collega’s laten in ieder geval meer zien dan de formele werkbeschrijving.

Voorbeeld: Taco Bell en Mailchimp geven een blik achter de schermen

Aanspreken van specifieke doelgroep

Het Amerikaanse internetbedrijf AOL zocht vorig jaar middelen om meer ‘millennial’ vrouwen aan te trekken om daarmee de diversiteit op de werkvloer te vergroten. Sociale media als Instagram en Pinterest zijn dan voor de hand liggende opties voor promotie. Opvallend: het bedrijf had juist het meeste succes op Snapchat.

Gedurende vijf dagen toonde AOL twee tien seconden durende video’s in de Discover-sectie – een mini-campagne. De eerste bracht #BuiltbyGirls onder de aandacht, een programma dat investeert in techstartups van vrouwen. De tweede video bevatte content over het werken bij AOL. Onderdeel van de campagne was een onderzoek van een gerenommeerd onderzoeksbureau. De campagne zorgde voor een toename van 18 procent op de metric ‘intentie tot solliciteren’. Met de campagne bereikte AOL acht miljoen gebruikers. Hoeveel mensen uiteindelijk een sollicitatie hebben ingestuurd, blijft onduidelijk.

Employer branding

Voor een grote ongrijpbare corporate als Cisco is het lastig jong talent aan te spreken. Carmen Collins is speciaal aangetrokken om social media in te zetten voor personeelswerving. Haar aanpak: Snapchat in handen leggen van medewerkers zelf. ‘Geen Snapchat-gebruiker geeft om wat een marketeer te zeggen heeft’, vertelt ze in een interview met Link Humans.

Uit de meer dan 70 duizend medewerkers stelde Collins een team van 30 ‘super-ambassadeurs’ uit alle windstreken samen. Samen met hen is een contentkalender opgesteld die als leidraad geldt. Het socialteam houdt bij welke evenementen of ontwikkelingen zich voordoen, de ambassadeurs krijgen de volledige vrijheid er invulling aan te geven. De enige beperking die er is, noemt zij de ‘zou je dit ook aan je moeder laten zien-richtlijn’

Het belangrijkste wat haar betreft, is om medewerkers volledig zichzelf te laten zijn. Snapchat spant wat betreft authenticiteit de kroon, vertelt ze. Uiteindelijk zal dat zijn uitwerking hebben op alle bedrijven, sociale media en contentvormen. Die authenticiteit zorgt in dit geval voor de aandacht van potentiële en bestaande werknemers. Het aantal volgers groeit wekelijks met 600 procent, maar wat betreft ROI richt Cisco zich met name op ‘engagement’. Een metric die een stuk meer zegt. 70 tot 80 procent kijkt een video bijvoorbeeld helemaal uit. De betrokkenheid is dus groot.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond