-

Snelle mobiele site belangrijk voor online shoppers

Wie via twee kanalen inkopen doet, besteedt vier keer zoveel als degene die slechts één kanaal gebruikt, zo blijkt uit onderzoek van de bekende Britse retailer Marks & Spencer. Hetzelfde onderzoek laat zien dat wie drie kanalen gebruikt zelfs acht keer zo veel besteedt. Tijd voor mobiele optimalisatie.

Achterblijvende prestaties van de website betekenen dan meteen achterblijvende omzet. Het is zaak om de prestaties van de site constant te monitoren voor het beste omnichannelresultaat. De Omnichannel shopper winkelt ook mobiel, maar de prestaties van mobiele websites krijgen te weinig aandacht. Winkeliers maximaliseren hun mobiele omzetpotentieel niet. Thema’s die ze voor de vaste site logisch vinden, lijken voor mobiel niet te gelden. Laden de pagina’s wel snel genoeg, ongeacht de mobiele drager die wordt gebruikt? Veel vooraanstaande winkelbedrijven verleggen nu hun aandacht van het aanpassen van content voor mobiel naar de kwaliteit waarmee mobiele content wordt beleefd. Daarbij gaat het vooral om de performance van de mobiele site.

Snel pagina’s laden zorgt voor meer aankopen
De shoppers zelf hebben een duidelijke mening over de balans tussen functionaliteit en performance. In een onderzoek van Google en Sterling Commerce stellen zij dat het allerbelangrijkst is dat pagina’s binnen vijf seconden zijn binnen te halen. Als het op een mobiel apparaat tien seconden duurt om een pagina te laden, dan laat meer dan een kwart van de bezoekers die site verder links liggen. Bij laadtijden van twee seconden daalt dit weigeringspercentage tot vijf procent. Een recente studie van Walmart toont een rechtstreeks verband aan tussen de tijd die het kost om een pagina te openen, en de omzet: met elke seconde versnelling van de paginalaadtijd, stijgt de conversie van bezoekers naar orders met 1 procent.

De gemiddelde laadsnelheid van de top 30 eCommerce websites ligt nu op drie seconden. De gemiddelde laadsnelheid voor de top 30 mobiele eCommerce websites ligt echter op negen seconden. Als we naar de top 200 mobiele eCommerce websites kijken, stijgt dat gemiddelde zelfs naar elf seconden. De laatste keer dat een desktop site er 9 seconden over deed om een pagina te laden, was in 2001. Daarmee lopen de meeste mobiele retailsites in feite elf jaar achter met hun performance. Dit zijn overigens gemiddelden, het is niet ongewoon dat mobiele sites een laadtijd hebben van 20 seconden.

Meten en optimaliseren
De belangrijkste stap om de siteprestaties te verbeteren, is te beginnen om alle webervaringen voortdurend te meten. Diensten om prestaties te meten, beginnen oplossingen te bevatten die in real-time de webervaringen van specifieke eindgebruikers in de gaten houden. Deze diensten worden gevat onder de noemer Real User Monitoring (RUM). Bij RUM wordt de werkelijke wachttijd gemeten die gebruikers ervaren, ongeacht het soort apparaat of de verbinding. Wie deze gegevens koppelt aan bedrijfsdoelstellingen zoals omzet, heeft een middel in handen om te bepalen wanneer het tijd is om te investeren in prestatieverbetering en wanneer in verbetering van functionaliteit. Dergelijke Real User Monitoring-diensten worden geleverd door onder andere Akamai, Newrelic en Pingdom.

Wie de juiste meetmethode gebruikt, beschikt over de kennis om de juiste ervaring aan de mobiele shoppers te bieden. Gebruiken ze een 3G-verbinding met een smartphone? Of WiFi op een tablet? Wie dit real-time weet te achterhalen, kan op een intelligente manier de juiste content leveren. Zo kun je bijvoorbeeld een foto met een hogere resolutie voorschotelen als bekend is dat de bezoeker een snelle verbinding en een groot scherm heeft, maar met een lage resolutie als hij over een langzame verbinding beschikt en een klein scherm heeft.

Ten slotte is het raadzaam – vooral bij mobiele performance – de aandacht te richten op front-end optimalisatie. Negentig procent van de responsetijd zit namelijk in de levering via het netwerk van de mobiele operator en in het renderen van de pagina op het apparaat. Speciale technieken, zoals request consolidatie, lokale browser caching, adaptive image compressie en HTML recoding, om het aantal verzoeken – er zijn gemiddeld dertig verzoeken per mobiele pagina – te verminderen, en de omvang van de beelden en de content te verkleinen, verkorten de rendering-tijd aanzienlijk. Hoewel sommige van die technieken door ontwikkelaars zijn in te bakken, heeft menig retailer ervaren dat het gebruik van een platform van een service provider effectiever is en veel minder arbeid kost.

Zet in op mobiele prestaties!
De mobiele Omnichannel shopper wordt meer en meer de belangrijkste doelgroep voor online shops. En de sleutel om die doelgroep effectief te bereiken en daaruit conversie te halen, zijn de prestaties. Alleen retailers die de performance en daarmee beleving van mobiele bezoekers voorop stellen, zullen uiteindelijk succesvol zijn. Voor die mobiele shopper geldt: ‘Performance is King’, puur en simpel.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Sid Kumar - Exoprise

Great article and reference to RUM. Businesses (b2b) and not just b2c are using this technology (https://www.exoprise.com) to gather SaaS insights from an end-user perspective.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond