-

Sociale media voorspellen Televizier-Ring 2014

Morgenavond vindt het Televizier-Ring Gala plaats. Net als ieder jaar worden er vijf prijzen uitgereikt: de Televizier-Ring, de Zilveren Televizier-Ster Man, de Zilveren Televizier-Ster Vrouw, de Televizier Aanstormend Talent Award en de Gouden Stuiver. Een leuke mogelijkheid om nog eens te testen of het mogelijk is om met sociale media data voorspellingen te doen: kunnen we de winnaars voorspellen? Ik dook in alle sociale media berichten van het afgelopen jaar en doe vijf voorspellingen.

Ik heb deze voorspellingen niet gebaseerd op de genomineerde waarover het meest werd gesproken. Ik heb gekeken naar het aantal unieke auteurs dat afgelopen jaar minimaal één positief bericht heeft geplaatst over de genomineerde (berekend met onze automatische sentimentanalyse). Dit lijkt me de beste indicatie voor het uitbrengen van een stem.

Gouden Televizier-Ring

Voor de Gouden Televizier-Ring zijn Flikken Maastricht, Penoza en SynDROOM genomineerd. Allemaal programma’s die wekelijks op televisie zijn, maar niet het hele jaar door. Voor Penoza geldt dat het programma al bijna een jaar niet meer op televisie is geweest. Het was eind 2013 met afstand het meest besproken televisieprogramma, met name de slotaflevering. Daarna ebde de buzz logischerwijs snel weg. Over SynDROOM is relatieve aantal positieve berichten opzienbarend hoog, maar het aantal unieke positieve berichten redelijk laag. Flikken Maastricht scoort door het hele jaar heen het hoogste aantal positieve berichten door het hoogste aantal unieke auteurs:

Voorspelling: Flikken Maastricht wint de Televizierring.

Zilveren Televizier-Ster Man

Voor de Zilveren Televizier-Ster Man zijn Art Rooijakkers, Humberto Tan en Johnny de Mol geselecteerd. Over Art Rooijakkers en Johnny de Mol praten meer vrouwen dan mannen; over Humberto Tan is dat precies andersom. Humberto Tan is met grote afstand de meest besproken presentator (ook geen toeval omdat hij dagelijks op televisie is) en zoals hier al bleek wordt hij erg veel besproken. Hij lijkt dus de grootste kans te maken op de titel:

Voorspelling: Humberto Tan wint de Zilveren Televizier-Ster Man

Zilveren Televizier-Ster Vrouw

Voor de Zilveren Televizier-Ster Vrouw zijn Chantal Janzen, Floortje Dessing en Linda de Mol genomineerd. Floortje Dessing werd veel besproken tijdens de televisieprogramma’s die zij presenteerde. Voor Chantal Janzen geldt dat de berichten over haar verspreid door het jaar werden gepost. Over Linda de Mol wordt een stuk minder gepraat op sociale media. Hoewel Chantal Janzen de meest besproken genomineerde is, verschijnen over Floortje Dessing relatief meer positieve berichten en ook meer unieke auteurs die positief praten. Omdat Floortje Dessing juist zoveel werd besproken tijdens de programma’s die zij presenteerde, lijkt ze écht gewaardeerd te worden om haar kwaliteiten. Met enige voorzichtigheid durf ik te stellen dat zij de Zilveren Televizier-Ster Vrouw gaat winnen.

Voorspelling: Floortje Dessing wint de Zilveren Televizier-Ster Vrouw

Televizier Aanstormend Talent Award

In de categorie ‘Televizier Aanstormend Talent Award’ zijn Luuk Ikink, Richard Groenendijk en Ruud Feltkamp geselecteerd. Richard Groenendijk werd één dag (26 juni) veel besproken toen een show van hem op televisie kwam. Luuk Ikink wordt dagelijks regelmatig besproken, met een piek op 12 mei toen een man tijdens RTL Late Night in beeld kwam rennen. Ruud Feltkamp wordt ook op regelmatige basis online besproken, maar stukken minder dan Luuk Ikink:

Voorspelling: Luuk Ikink wordt Talent van het Jaar

Gouden Stuiver

Voor de Gouden Stuiver zijn Checkpoint, Freek in het Wild en Wie is de Mol Junior genomineerd. Toegegeven, dit is de lastigste categorie om te voorspellen, omdat de hoeveelheid data relatief laag is. Ondanks dat de pieken het hoogst zijn bij Wie is de Mol Junior, werd er gemiddeld het meest gesproken over Checkpoint. Bovendien was het aantal mensen dat positieve berichten verspreidde bij Checkpoint het hoogst:

Voorspelling: Checkpoint wint de Gouden Stuiver

Ik hou de uitslag morgen met spanning in de gaten. Ik heb goede hoop aangezien het vorig jaar ook lukte om de winnaar te voorspellen: toen voorspelde ik dat Wie is de Mol? zou winnen en dat gebeurde. Onze partner Wesley van den Berg van BijlPR voorspelde vorig jaar drie van de vier categorieën goed. Ook lukte het met sociale media data om de winnaar van The Voice en van Wie is de Mol? te voorspellen. Het voorspellen van de winnaars van de 3FM Awards lukte deels. Meestal is de online buzz een goede voorspeller, maar ik hoop dat het aantal positieve auteurs een nóg betere voorspeller is.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Coosto.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rens

Naschrift

De voorspelling van de Gouden Televizier-Ring, Zilveren Televizier-Ster Man en Gouden Stuiver waren juist. De Zilveren Televizier-Ster Vrouw won Chantal Janzen, die volgens mijn voorspelling net tekort zou komen. Dit was voorspeld op basis van het aantal positieve auteurs: als ik alle positieve berichten had geteld (dus auteurs die twee keer positief praten, tellen twee keer mee in plaats van één keer) dan had ik Chantal Janzen als winnares getipt. De overige categorieën hadden dan dezelfde uitslag gekend.

De Televizier Aanstormend Talent won Ruud Feltkamp, ook hij was in mijn voorspelling tweede. Interessant gegeven is dat de buzz van Luuk Ikink (mijn voorspelde winnaar van de Televizier Aanstormend Talent) voor een groot deel werd veroorzaakt door mensen die tegen hem tweeten. Als ik het twittergeweld naar @luuk weglaat, was Ruud Feltkamp van tevoren de beoogd winnaar geweest.

Al met al geven drie juiste voorspellingen en twee tweede plaatsen een goede indicatie dat voorspelling wel degelijk mogelijk is met social media data. De onjuist voorspelde categorieën lijken verklaarbaar, maar de toekomst moet uitwijzen of dit werkelijk zo is. Zoals de use cases van Gemeente Eindhoven en CBS al laten zien, biedt dit enorme kansen voor organisaties. Door de enorme bak data die je met social media monitoring tot je beschikking hebt, zou het mogelijk moeten zijn om koopgedrag of opzeggingen te voorspellen. De komende tijd gaan we ongetwijfeld steeds meer cases zien van bedrijven die social data inzetten als voorspellende kracht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond