-

Social weekoverzicht: 300 miljoen Google+ gebruikers

Deze week startte Hyves met het beschikbaar stellen van de downloadoptie en voegde Facebook de vorig jaar aangekondigde Whatsapp functionaliteit toe aan de Facebook Messenger app. Maar er was meer nieuws op het gebied van social media. Twitter introduceerde de nieuwe functionaliteit custom timeline en gaf Google nieuwe gebruikersaantallen voor Google+ vrij. Hierover en meer lees je in deze editie van het social weekoverzicht.

Twitter
Twitter heeft deze week de mogelijkheid voor custom timelines geïntroduceerd. Met deze nieuwe functionaliteit kunnen gebruikers eenvoudig een nieuwe Twitterstream van door hun geselecteerde berichten creëren. Aangepaste tijdlijn kunnen alleen worden aangemaakt via Tweet. Het werkt heel simpel. Na het invullen van een titel en omschrijving kunnen gebruikers tweets toevoegen aan de custom timeline door ze er simpelweg heen te slepen (drag-and-drop). Daarnaast is er de mogelijkheid om dit automatisch te doen via de API. Meer hierover lees je hier. Custom timelines zijn altijd publiek, maar nog niet terug te vinden op het Twitter profiel van een gebruiker. Via Tweetdeck is het mogelijk om andere Twitteraars op de hoogte te stellen via een Tweet of de custom timeline in te sluiten op een website.

Google+ heeft 300 miljoen actieve gebruikers
Tijdens een evenement maakte Bradley Horowitz van Google bekend dat Google+ nu maandelijks gebruikt wordt door 300 miljoen gebruikers, die minstens één keer per maand via hun mobiel of desktop inloggen. In mei waren dit 190 miljoen gebruikers, een groei van 110 miljoen gebruikers in een half jaar tijd. Daarnaast maakte Horowitz bekend dat maandelijks 540 miljoen leden via het netwerk van Google diensten gebruik maken van de functionaliteiten van het sociale netwerk. In mei van dit jaar waren dit 390 miljoen mensen. Het is goed om dit aantal even in de juiste context te plaatsen: onder de 540 miljoen gebruiken valt bijvoorbeeld ook iedereen die op het notificatie-icoontje in Gmail klikt en iedereen die op een +1 button klikt.

Hoewel Google+ nog een lange weg te gaan heeft om op hetzelfde niveau te komen als rivaal Facebook, dient de site naast sociale netwerk natuurlijk ook gewoon voor het verrijken van de data over gebruikers. Deze kan vervolgens worden benut voor een betere targeting van advertenties en het personaliseren van zoekresultaten. Het aantal gebruikers dat de Google+ functionaliteiten benut in het netwerk van Google-diensten kan de komende maanden nog wel eens flink omhoog gaan doordat deze aan steeds meer diensten worden toegevoegd. Een recent voorbeeld hiervan is dat Google+ nu wordt gebruikt voor het plaatsen van reacties bij YouTube video’s. Meer informatie hierover lees je hier.

Facebook
Deze week publiceerde het bedrijf Analytic Partners de uitkomst van een onderzoek naar het gedrag en de beleving omtrent Facebook advertenties van 733 Facebook gebruikers. Hieruit kwamen een aantal interessante dingen naar voren. Zo gaf 47 procent van de ondervraagden aan regelmatig advertenties in hun nieuwsoverzicht te lezen of er op te klikken. Ruim 85 procent is vooral geneigd om dit te doen als ze hun Facebook nieuwsoverzicht bekijken op een desktopcomputer. 60 procent van de ondervraagden is het meest geneigd om te klikken op een Facebookadvertentie van een bedrijf dat ze al volgen op Facebook. Betreffende de contentvorm klikt 67 procent het liefst op aanbiedingen (coupons, promotiecodes) en is 41 procent het snelst getriggerd door wedstrijden en campagnes. De vooruitzichten voor automatische afspelende video advertenties op Facebook zijn somber: 83 procent van de ondervraagde Facebookgebruikers zit hier niet op te wachten en verwacht ze zelfs te negeren. Het hele artikel over dit onderzoek lees je hier.

Pinterest stelt API beschikbaar
Pinterest gaat van gezellig samen pinnen steeds meer over op serious business. Zo is het sinds kort al mogelijk om advertenties te plaatsen op het digitale prikbord in de vorm van Promoted Pins. Deze week werd er voor zakelijke gebruikers een nieuwe functionaliteit in de van een API aan toegevoegd. Via de API is het mogelijk om top repins, meest recente Pins, gerelateerde Pins, meest aangeklikte Pins en Pins voor specifieke zoekopdrachten toe te voegen aan een website. Hoewel Pinterest zelf aangeeft dat gebruikers die deze websites bezoeken ook interactie met de Pins kunnen hebben, is dit in werkelijkheid beperkt tot de mogelijkheid om deze toe te voegen aan je eigen Pinterest boards. Op dit moment maken onder andere Zappos en Nestle gebruik van de Pinterest API.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond