-

Social weekoverzicht: 370 procent meer likes met Instagram advertentie

Deze week draaide natuurlijk vooral om de beursgang van Twitter. Maar er was ook nieuws omtrent de resultaten van de eerste Instagram advertentie, een nieuwe like button van Facebook en de lancering van Google+ Connected Classrooms.

Twitter naar de beurs: aandeel opent op 45,10 dollar, experts zijn verdeeld over potentie
Afgelopen donderdag ging Twitter dan eindelijk naar de beurs en maakte een prima start. Het aandeel opende veel hoger dan verwacht (+70 procent). De vraag is natuurlijk of het aandeel Twitter deze koers kan blijven vasthouden. Vanmorgen opende Emerce met het nieuws dat het aandeel inmiddels een daling heeft ingezet. De experts zijn in ieder geval sterk verdeeld over de hoogte van de koers ten opzichte van de potentie van het sociale netwerk om winst te maken. Wim Zwanenburg, analist bij Stroeve & Lemberger, zei hierover bij RTL Z het volgende: “De omzet groeit heel snel en op een gegeven moment hebben ze de investeringen gedaan en dan is iedere extra omzet ook extra winst”. De vraag is natuurlijk of de komst van advertenties de, overwegend jonge, gebruikers niet wegjagen.

Het uit Amsterdam afkomstige PeerReach publiceerde deze week een blog met veel interessante cijfers over Twitter. Hieruit blijkt onder andere dat de gemiddelde Twitter-gebruiker 24 jaar oud is en slecht 20 procent van alle twitteraars ouder dan 20 is. PeerReach signaleert in het blogartikel ook een zwaktepunt: slechts een klein deel van de nieuwe gebruikers tweeten ook daadwerkelijk. In de laatste drie maanden werden er 90 miljoen nieuwe accounts geregistreerd waarvan er maar drie miljoen ook daadwerkelijk dagelijks een tweet uit stuurt. Lees deze ciijfers en meer in het artikel van PeerReach.

Eerste Instagram advertentie toont veel belovende resultaten
De afgelopen tijd werden gebruikers van Instagram zorgvuldig voorbereid op de komst van advertenties. Deze week was er ook nieuws voor marketeers omtrent het effect van de advertenties. Tijdens de GigaOm Roadmap conferentie vertelde Kevin Systrom, CEO Instagram,  dat de eerste advertenties op het sociale netwerk veel belovende resultaten laten zien. Volgens Systrom resulteert vijf procent van de advertentieweergaven in likes voor de Instragram foto (lees advertentie). Het bedrijf Nitrogram deed tevens onderzoek naar het effect van Instagram advertenties. Hiervoor analyseerden ze de advertentie geplaatst door de mode ontwerper Michael Kors.

Het resultaat was niet teleurstellend: binnen achttien uur zorgde de advertentie voor 217.700 likes op de foto. Dit is 370 procent meer dan het account normaal op een foto krijgt. Naast de likes werden ook de commentaren geanalyseerd. Het slechte nieuws: in 20 procent van de reacties uitte men zich negatief ten opzichte van advertenties op Instagram. Het goede nieuws: in één procent van de reacties werd een duidelijke aankoopintentie geuit.

Deze week was er meer goed nieuws voor Instagram. Uit een publicatie van Simply Measured blijkt dat Instagram wereldwijd het snelst groeiende sociale media netwerk is onder marketeers. Waar Instagram vorig jaar nog werd gebruikt door 40 procent van de top brands is dat dit jaar gestegen naar 71 procent. Hiermee staat Instagram nu gelijk aan Pinterest en Google+. Facebook en Twitter zijn stabiel en zijn beide goed voor een adoptie van 98 procent.

Facebook like button meer dan 22 miljard keer weergegeven
Sinds Facebook in 2010 de like-button introduceerde is deze, samen met de share button, inmiddels meer dan 22 miljard keer weergegeven op 7,5 miljoen websites. Hierdoor zijn deze een belangrijk element geworden in het genereren van verkeer richting het sociale netwerk. Deze week kondigde Facebook op het developers blog een nieuwe vormgeving voor de like- en share-buttons aan. Deze wordt de komende tijd uitgerold en vervangt automatisch de oude virtuele knoppen. Naast een nieuwe like-button lijkt Facebook ook bezig te zijn met het testen van het weergeven van ratingsterren op de desktopweergave van Facebook-pagina’s. Hiermee wordt de waardering van een bedrijf door Facebook gebruikers rechtstreeks weergegeven onder de titel van de Facebook pagina.

Google+ lanceert Connected Classrooms
Zijn schoolbussen vol met leerlingen of studenten op excursie binnenkort verleden tijd? Als het aan Google ligt wel. Google+ lanceerde afgelopen week een nieuw initiatief genaamd Connected Classroom. Hiermee maakt het sociale netwerk het mogelijk voor studenten om via Google+ een digitale excursie te doen op plekken waar ze anders nooit zouden kunnen komen. Google+ Connected Classroom begint met het aanbieden van excursies naar het Seattle Aquarium, de Minnesota Zoo en de Solar Impulse hangaar. Later zullen hier nog excursies van 20 andere partners aan toe worden gevoegd waaronder de musical Matilda. Docenten die gebruik maken van Google+ Connected Classroom hebben de mogelijkheid om via een Google Community te praten over excursies en best practices voor het gebruik van digitale tools in het onderwijs. Bekijk deze introductie video voor meer informatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond