-

Stop met testen, start met optimaliseren

Veel online marketeers maken gebruik van een A/B-test of een multivariate test om hun website te verbeteren. Volgens GX Software leidt deze populaire testmethodes echter tot onnodig conversieverlies.

In een infographic legt het bedrijf de twee nadelen bloot van de A/B- en multivariate test. Zo moeten online marketeers eerst een volledige testperiode doorlopen, voordat ze daadwerkelijk met de resultaten aan de slag kunnen. Een verbeterslag van de website laat dus op zich wachten, waardoor marketeers heel wat conversie mislopen.

Het tweede nadeel is dat de A/B- en multivariate test geen rekening houden met de diversiteit van websitebezoekers. Ze kunnen namelijk alleen worden uitgezet bij álle bezoekers, maar niet bij een bepaalde specifieke doelgroep. Dat komt zowel de relevantie als de kwaliteit van de website niet ten goede.

Vanwege deze nadelen adviseert GX Software online marketeers te gaan werken met een relatief nieuwe testmethode: zelflerende optimalisatie. Deze methode stelt marketeers in staat een test voor slechts een deel van de bezoekers uit te zetten. Dat is handig, bijvoorbeeld wanneer je wilt weten of mannelijke bezoekers sneller doorklikken bij een artikel over auto’s of over sport.

Ook zorgt de techniek van zelflerende optimalisatie ervoor dat de website al tijdens het testen automatisch wordt aangepast op basis van de eerste resultaten. Door de website tijdens het testen alvast te optimaliseren, stijgt de conversie aanzienlijk. Bovendien wordt de site automatisch aangepast, wat marketeers veel tijd bespaart.

Self-learning-optimization-GX

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond