-

Strijd om zakelijke mobiele e-mail lijkt begonnen

Kort achter elkaar kwamen Amazon en Microsoft afgelopen week met aankondigingen rond zakelijke e-mail. Amazon komt met WorkMail en Microsoft rolde Outlook voor iOS en Android uit. Gaat er daarmee iets veranderen voor marketeers?

Android en Apples iOS komen standaard met e-mailprogramma’s. Bij Android is het standaard mailprogramma bij de introductie van Android Lollipop definitief vervangen door Gmail, dat ook gewoon voor andere maildiensten instelbaar is. Over het algemeen worden maar weinig andere mailprogramma’s gebruikt, ze zitten immers diep verweven in het mobiele OS.

Dat zou kunnen veranderen. Microsoft en Amazon zien volop mogelijkheden in de zakelijke markt. De markt voor cloudgebaseerde e-maildiensten werd afgelopen jaar al geschat op 6,3 miljard dollar, groeiend naar 16,9 miljard, volgens Radicati.

Amazon kondigde daarom een dezer dagen WorkMail aan, dat nauw geïntegreerd is met de clouddienst Amazon Web Services. En Microsoft rolde de mobiele versie van Outlook uit.

De belangrijkste overweging voor deze nieuwe programma’s is de door gebruikers gewenste integratie met mail, kalender, bestandsuitwisseling en beveiliging. Amazon rekent vier dollar per maand met 50 gigabyte aan opslag. Daarbij beheert het bedrijf vanuit de cloud ook de encryptiesleutels. Verder kunnen gebruikers aangeven waar e-mail wordt opgeslagen, bijvoorbeeld specifiek in Europa, als zij bijvoorbeeld niet willen dat inlichtingendiensten meekijken.

WorkMail is straks te gebruiken met Exhange Server en met Outlook op Windows en Mac OS X. Er komt een webmail versie (zie onder), wellicht gevolgd door Android en iOS apps, al heeft Amazon daar nog niets over gezegd.

WorkMail%20-%20Web%20App%20-%20Email

De mobiele versie van Microsoft Outlook is daarentegen gratis. Het gaat eigenlijk om een reeds bestaand product van Acompli, dat met wat aanpassingen opnieuw in de markt is gezet. De huidige versies voor iOS en Android ontberen nog ondersteuning voor Exchange ActiveSync en andere instellingen die mogelijk later worden toegevoegd (IMAP en POP onder iOS).

Ook hier valt de integratie met kalender op, want die is er immers ook in de desktopversie. Ook kunt je bestanden wisselen door in te loggen bij Google Drive, Dropbox en OneDrive. Diensten als Gmail, iCloud, en Yahoo worden eveneens ondersteund. En dat dus allemaal binnen één gebruikersomgeving. Het beginscherm bij de instellingen (met keuzes voor diverse maildiensten) lijkt sprekend op dat van Apple Mail in iOS.

Er is grote kans dat bedrijven de voorkeur zullen geven aan zakelijke (mobiele) mail boven de bestaande oplossingen. Marketeers zullen voor hun nieuwsbrieven dan (ook) rekening moeten houden met de weergave en eigenschappen van deze nieuw programma’s.

Op tablets krijgen gebruikers bij Outlook bijvoorbeeld een deel van de inhoud van mails te zien, terwijl voor smartphones alleen een lijst wordt weergegeven. Outlook sorteert mail naar belangrijkheid. Dat kunnen contacten zijn waarmee veel worden gecorrespondeerd. Alle andere mails gaan naar de categorie Other. Ook handig is – ook voor nieuwsbrieven – dat je mails meteen een uitnodiging (RSVP) kunt bevestigen.

WorkMail komt halverwege 2015 beschikbaar, Outlook voor Android is al wel beschikbaar, maar nog in bèta.

635582339723290722-20150125-232956000-iOS

Deel dit bericht

1 Reactie

Job

Gebruik van Outlook wordt voorlopig afgeraden. Outlook voor Android en iOS sluist alle e-mail en bijlagen door via Microsoft-servers. Daardoor komen bedrijven die een lokale Exchange-server hebben in de problemen, omdat die met opzet de e-mail niet via servers van Microsoft laten lopen.

http://tweakers.net/nieuws/101144/outlook-voor-android-en-ios-sluist-alle-e-mail-door-via-microsoft-servers.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond