-

The Pool: next level contentproductie en -verspreiding

Het Britse contentplatform The Pool brengt contentproductie en -verspreiding to the next level. Het platform richt zich op vrouwen tussen de 25 tot 45 jaar die snel relevante en interessante content tot zich willen nemen tijdens hun drukke dagen. The Pool biedt dit aan in de vorm van een dagelijkse ochtend-e-mail in combinatie met een volledig responsive online platform waarbij de content wordt aangepast aan het tijdstip.

De content speelt dus altijd in op het moment van de dag. The Pool treft hiermee een breed scala aan concurrenten, van traditionele vrouwenmagazines en Netflix tot influencers en bloggers.

Sam Baker (mede-oprichter van The Pool, red.) sprak tijdens eDay openhartig over het ontstaan van het platform en de succesfactoren.

Het platform is ontstaan uit behoefte in de markt:

  1. Merken raken hun advertisingpositie kwijt in snel kleiner wordende wereld van print en televisie en vinden deze niet terug online – The Pool biedt deze plek.
  2. Uitgevers en contentmakers zijn goed in content maken, maar niet in digital. Digital experts zijn goed in digital, maar niet in content maken – The Pool brengt deze twee werelden samen.
  3. In de jungle van online content raken consumenten de weg kwijt, terwijl ze behoefte hebben aan een plek waar relevante content toegankelijk is – precies wat The Pool biedt.
The Pool boekt binnen achttien maanden succes

De cijfers van The Pool zijn na achttien maanden livegang al veelbelovend:

  • De ‘Morning Newsletter’ heeft een opening rate van 60 procent en een click through rate van 25-28 procent.
  • Het content platform met 15 à 20 nieuwe contentitems per dag trekt 650.000 unieke bezoekers per dag met een return rate van 75 procent.

Wat maakt The Pool succesvol, en wat kunnen uitgevers en merken hiervan leren?

  1. Logisch, maar toch: Zoek uit wat je doelgroep wil zien en lezen en wanneer en hoe:

Voor de start van The Pool is er gesproken met vrouwen van alle leeftijden en klassen, waarbij hen werd gevraagd wat ze graag lezen en waar, wanneer en op welk device ze dat het liefste doen. Het concept is hierop gebaseerd en wordt bijgesteld als de wensen van de doelgroep veranderen.

  1. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk:

The Pool is het eerste contentplatform dat bij ieder item aangeeft hoe lang het duurt om te consumeren, om zo frustraties te voorkomen. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om content gemakkelijk terug te lezen of te ontvangen zodat je dit op ieder moment, wanneer het maar uitkomt, kunt bekijken.

  1. Content voor advertising:

Er is nauwelijks de mogelijkheid om hardcore te adverteren op het platform of in de nieuwsbrieven. Merken kunnen alleen aanwezig zijn in de vorm van branded content, waardoor het ook voor de lezer aantrekkelijk is. Zo sprak Baker ook niet over ‘advertisers’ maar over ‘Annual Brand Partners’.

  1. Timing is key:

De content op het platform loopt mee met het ritme van de dag. Voor ieder dagdeel wordt er content aangeboden dat past bij de stemming van de lezer op dat moment, waardoor de content beter resoneert bij de lezers.

  1. Een vast grid biedt herkenning:

Bij The Pool wordt vastgehouden aan vaste items door de dag heen, waarmee herkenning wordt gecreëerd. Dit consumeert gemakkelijk, waarmee de stickiness op het platform hoog ligt met gemiddeld 5,5 minuten per visit.

  1. Wees flexibel:

Content is king, maar wel een king met veel veranderingen en vereiste flexibiliteit waar The Pool altijd rekening mee houdt. Snelle aanpassing is vereist om de lezers te blijven boeien.

Meten is weten, ook voor The Pool

The Pool is een datagedreven platform en houdt via Google Analytics nauwlettend click through rates, gespendeerde tijd op het platform per visit, bounce rates en exit rates in de gaten. Ook voor de ‘Annual Brand Partners’ zijn dit belangrijke statistieken.

Wat gaat de toekomst met nieuwe funding brengen voor The Pool?

  • Internationale uitbreiding van hetzelfde format
  • Nieuwe verticals starten zoals een platform specifiek gericht op ouders en/of tieners
  • Ontwikkelen van een zogenoemd content delivery team om de kwantiteit en kwaliteit van de content te verbeteren
  • Video-ontwikkeling verbeteren en verhogen, want dat is uiteindelijk de meest interactieve vorm van content!

*) Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond