-

Tien belangrijke marketingtrends uit Silicon Valley

Als er één plek is op aarde waar, schijnbaar, hard gewerkt wordt aan innovatie dan is het toch wel Silicon Valley. Met de hoge concentratie aan technologische bedrijven en startups lijkt hier alles net iets sneller te gaan dan elders. Peter Würtenberger, CMO bij één van Duitslands grootste digitale marketingbureaus verbleef er acht maanden en vatte de volgens hem belangrijkste trends in de marketing samen.

Video Advertising
Würtenberger noemt het adverteren middels video één van de grootste aanjagers voor de digitale reclame-industrie. Banners zijn het symbool geworden van wat er mis is met online reclame. Het statische karakter moet worden vervangen door de creatieve mogelijkheden van video.

Mobiel
Naast de mogelijkheden die door video worden geboden zijn de inkomsten uit mobiele reclame een tweede belangrijke ontwikkeling. Terwijl het vaste internetgebruik redelijk constant blijft schiet het gebruik van de mobiele variant door het plafond.

Real-time bidding
De Amerikaanse markt kent een enorme stijging van de verkoop van advertentieruimte volgens het principe van real-time bidding. Het geautomatiseerd inkopen maakt het mogelijk zeer gericht op bepaalde individuen/profielen te richten. Het rendement van een geplaatste uiting zal hierdoor sterk toenemen. Verwacht wordt dat er in 2017 al negenentwintig procent van de totale besteding aan display advertising wordt ingezet via RTB.

Gericht adverteren
In plaats van adverteren op basis van context wordt de komende tijd het doelgerichte, afgestemde, adverteren in nog grotere mate van belang. Advertenties worden inhoudelijk aangepast aan het gedrag van de gebruiker. Het zorgt voor een optimale afstemming tussen kenmerken en gedrag enerzijds en de reclame anderzijds.

Regionaal adverteren
Terwijl de wereld verder globaliseert zal de mediaplanner de komende tijd vaker naar regionale mogelijkheden kijken. Lokale kanalen zijn gericht en voor veel situaties ideaal om de beoogde doelgroep te bereiken.

Location based advertising
In plaats van het benaderen van generieke doelgroepen biedt de technologie achter location based advertising grote mogelijkheden. Vanuit een mobiel apparaat kan afhangende van iemand zijn locatie zeer gericht een reclame-uiting worden toegestuurd.

Social advertising
Hoewel we er nog niet al te veel van terug zien wordt volgens Würtenberger het sociale adverteren een belangrijke ontwikkeling. “Social ads hebben een vijfenvijftig procent hoger liggende herinneringswaarde dan reguliere advertenties. Voor de prijs van een Super Bowl-reclame koopt men tegenwoordig drie weken lang een Promoted Tend.”

Native advertising
Een begrip zonder een al te duidelijke definitie. Native advertising is zenden van een boodschap op een dusdanige manier dat deze niet als storende factor wordt waargenomen. Het is een advertentie die als ware een natuurlijk element in de content integreert. Volgens een van de aanjagers van het begrip draagt het bij aan de aandacht van de consument. Volgens het onderzoek wordt er drieënvijftig procent meer gekeken naar deze advertenties. Of, zoals onlangs op Mashable werd samengevat: “The more you delve into it, the more “native” seems to be a synonym for “good”.

Real-time campaigning
In een tijd van sociale media wordt real-time campaigning steeds belangrijker. Berichten worden binnen zeer korte tijd door talloze mensen ontvangen maar lang niet altijd correct waargenomen. Aan de hand van een continue stroom van data kunnen campagnes worden bijgesteld of kan worden ingesprongen op ontwikkelingen.

Van single naar multi-screen
Het gebruik van een tweede scherm wordt een steeds belangrijkere ontwikkeling. Onderzoeksresultaten in het buitenland wijzen er al op dat mensen niet alleen extra informatie inwinnen maar ook gelijktijdig winkelen. Een groot potentieel wordt er gezien in de samenwerking tussen televisie, reclame en het mobiel en doelgericht bereiken van de kijker.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond