-

Tien onmisbare SEO tips voor 2015

Zoekmachine optimalisatie heeft in het afgelopen jaar enorme veranderingen ondergaan, niet in de laatste plaats door nieuwe regels van Google. Amber Kemmis, adviseur van SmartBug Media, heeft de belangrijkste SEO-tips voor 2015 op een rij gezet.

1. Optimaliseer je pagina voor slechts één trefwoord of onderwerp
Zoveel mogelijk trefwoorden in een webpagina proppen in de hoop nog sneller gevonden te worden is niet meer van deze tijd. Je site kan zich echter wel degelijk onderscheiden door de nadruk op één bepaald onderwerp. Trefwoorden moet je zoveel mogelijk zien te verweven in de paginatitel, de header en vanzelfsprekend door de tekst zelf. En maak ze vooral ook geschikt voor mensen, niet (alleen) zoekmachines.

2. Vat trefwoorden niet te letterlijk op
Google besloot in 2014 dat hun advertentiedienst AdWords niet meer zou kijken naar specifieke trefwoorden, maar eerder naar de samenhang. Een term als ‘inbound marketing tactics’ (meervoud) verschilt derhalve niet van ‘inbound marketing tactic’ (enkelvoud). Zelfs de spelling hoeft niet correct te zijn. Je kan met weinig uit de voeten.

3. Houd je URL kort en maak hem beschrijvend
De URL is een van de belangrijkste elementen van een zoekmachine om je pagina te indexeren, en dus helpt het als je hem beschrijvend maakt.

4. Optimaliseer paginatitels
Wat anders dan een URL (verwijspagina), maar even belangrijk: de paginatitel. Houd die in elk geval onder de 55 tekens, want Google heeft maar 60 tekens voor de vermelding. Trefwoorden of onderwerpen kun je voor de paginatitel zetten.

5. Gebruik de juiste tags
Zogenoemde heading tags helpen zoekmachines met de identificatie van je site. De belangrijkste zijn de Heading 1 (Koptekst 1), Heading 2 (Koptekst 2) en Heading 3 (Koptekst 3), kortweg H1, H2 en H3. Gebruik niet teveel generieke termen als ‘producten’ en ‘woning’. Bij HubSpot of WordPress wordt dit soort tags overigens in de achtergrond verwerkt.

6. Optimaliseer de Image Alt Text
Foto’s en illustraties voorzien van een beschrijvende tekst kan de vindbaarheid van je site vergroten, dus maak daar als het even kan gebruik van.

7. Maak gebruik van natuurlijke inkomende links
Google geeft een hogere waardering aan natuurlijke (inbound) links, en het is zaak de kwaliteit daarvan in de gaten te houden (ook al heb je daar niet altijd de controle over).

8. Verhoog de snelheid van je site
De laadsnelheid van je site is een factor die tegenwoordig mede je ranking bepaalt. Bezoekers willen niet meer wachten. Test daarom de snelheid met behulp van CMS tools zoals die in HubSpot. Zorg dat je webserver het (drukke) verkeer aankan. Kijk ook naar het gebruik van ingesloten media, het gebruik van foto’s of plugins en slechte code.

9. HTTP vs. HTTPS
Goede beveiligde sites (via HTTPS) krijgen van Google een streepje voor. Zorg dus dat je een beveiligde site hebt of krijgt in 2015.

10. Denk aan mobiel
Steeds meer verkeer komt van mobiele bronnen, dus is een mobielvriendelijke website anno 2015 een must. Let op falende redirects en trage laadtijden. Die zijn bij mobiele sites misschien nog wel belangrijker.

Deel dit bericht

4 Reacties

Remy Bergsma

Een van de belangrijkste SEO-tips mist: schrijf voor het publiek die jouw content wil lezen. Google let ook op engagement als het gaat om de ranking op de SERPs, dus als mensen die op een pagina komen de content niet interessant vinden en gelijk weer weg zijn, zal Google dit meenemen in de rankings.

Schrijf voor je ‘intended audience’ – niet voor search engines, zodat engagement -op- je pagina (daar gaat het uiteindelijk toch om) op een gezond niveau ligt.

Hou wel bovenstaande punten in de gaten om ook in de SERPs je pagina er aantrekkelijk uit te laten zien mbt de titel, omschrijving en url.

Jan

Volledig akkoord met de bovenstaande punten.
Ook het commentaar van Remy moet je zeker ten harte nemen.
De SERPs moeten er zeker aantrekkelijk uitzien door je titel, omschrijving en url, dit zal ook je CTR omhoog helpen wat weer voor Google een goede indicator is.

Mvg

Sven de Bie

Ik mis de interne link structuur van je website nog als belangrijk punt. Daarbij ook het gebruik van noindex en nofollow bij nutteloze pagina’s en rel alternatie voor multilanguage, mobiel en paginering. Allemaal on-site zaken die je zelf compleet in de hand hebt.

Jules Broers

Duidelijk verhaal! Bedankt voor het schrijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond