-

Is het tijd voor een nieuw CMS?

E-commerce beweegt van conversie- naar klantgericht. En dat betekent dat er nieuwe eisen worden gesteld aan de online content. De klant verwacht inspiratie, niet alleen productinformatie, en dan ook nog bij voorkeur gepersonaliseerd en op een relevant moment. Niet alle CMS’en zijn hierop ingericht. Hoe weet je of het tijd is voor een nieuwe?

Een contentmanagementsysteem (CMS) is natuurlijk allereerst het distributiepunt van content. Maar met de toenemende onvoorspelbaarheid van de customer journey zijn er meer kerntaken bijgekomen. Om de klant over te halen tot conversie moet je relevante informatie kunnen verstrekken op het juiste moment. Daarvoor zijn data nodig én technologie waarmee je die gegevens real-time om kunt zetten in bruikbare statistieken en voorspellende inzichten. Voor marketeers zijn de doelgroep en de context de uitgangspunten voor campagnes, die vervolgens vorm krijgen door de content. De cirkel wordt gesloten door de effectiviteit van de content te meten, zodat je deze vervolgens kunt verbeteren.

Van oudsher hebben de meeste webwinkels hun site en systemen zo ingericht, dat ze onder een van de volgende scenario’s vallen:

  1. Alleen e-commerce platform
  2. E-commerce platform naast een CMS (de systemen zijn niet gekoppeld)
  3. E-commerce platform voor een CMS (CMS wordt alleen gebruikt voor content)
  4. CMS voor een e-commerce platform (e-commerce functies worden beschikbaar gemaakt in het CMS)
  5. Alleen CMS

Vroeger hadden met name de kleine winkels alleen een CMS, waarna de transactie direct werd doorgezet naar een backend systeem of zelfs e-mail. Tegenwoordig krijgen CMS’en steeds meer e-commerce mogelijkheden en vice versa. Dat maakt de beslissing over het al dan niet vervangen van het CMS er natuurlijk niet makkelijker op. In algemene zin kun je stellen dat er een aantal waarschuwingssignalen is dat het CMS aan vernieuwing toe is.

Technologische en zakelijke veranderingen

Het klantgedrag verandert razendsnel. Zo vindt de helft van de zoekopdrachten mobiel plaats, dus moet de website responsive zijn en het CMS dat ondersteunen. Hetzelfde geldt voor relatief nieuwe verkoopkanalen, zoals social media, maar ook andere manieren van producten presenteren, zoals met instructievideo’s of augmented reality. Om over Internet of Things en wearables nog maar te zwijgen. Het CMS moet al die veranderingen aankunnen. Als er niet regelmatig updates worden uitgebracht of het systeem onvoldoende mogelijkheden heeft tot integratie met deze kanalen, is dat reden tot zorg.

Veiligheidsrisico’s

Brengt de CMS-provider nauwelijks updates uit? Dan loop je waarschijnlijk een groot veiligheidsrisico. Gevoelige data kan worden gestolen, de site wordt gekaapt of de toegang tot het CMS wordt beperkt door kwaadwillenden.

De website is niet responsive

Zoeken op smartphone, overleggen op de tablet en kopen op de desktop – het CMS maakt een consistente klantbeleving mogelijk. Websites moeten responsive zijn en op elk scherm werken. Je hebt dus een CMS nodig dat dit ondersteunt zodat je niet per device de content moet aanpassen.

Extra functionaliteiten ontbreken

Het prettige van een goed CMS is dat er een grote variëteit aan plug-ins en widgets bestaat die naast de kernfunctionaliteiten kunnen worden toegevoegd aan het systeem om te voldoen aan speciale vereisten van het bedrijf dat het gebruikt. Deze worden bij open source CMS’en vaak door een community ontwikkeld die ook fungeert als vraagbaak. Als er niet veel van dit soort extra ‘tooltjes’ worden gemaakt, raakt het CMS snel verouderd.

De SEO-resultaten zijn niet meer wat ze geweest zijn

Een ouderwets CMS betekent dat de website ook niet up-to-date is en dat kan leiden tot verslechtering van de SEO-prestaties. Denk bijvoorbeeld aan de laadtijd – hoe ouder de site, hoe langer dit vaak duurt, wat weer leidt tot een lagere positie in de lijst van zoekresultaten. Nieuwere of beter gebouwde CMS’en geven een betere beleving en krijgen hogere SEO-scores.

Er komen veel klachten binnen van gebruikers

Er is niets frustrerender dan een tool die het werk gemakkelijker moet maken, maar dat niet doet. Als gebruikers klagen over het CMS, omdat het te ingewikkeld is en extra training dit probleem niet oplost, is het tijd om om je heen te kijken. Anders eindig je met achterhaalde content, gemiste kansen en een ongelukkig team. Marketeers en contentmanagers moeten elke soort content op ieder tijdstip kunnen publiceren zonder dat dat technische assistentie bij nodig is. Basale veranderingen in het design moeten zij zelf kunnen doorvoeren. Bovendien moet de content snel (en dus zonder wachttijd) online staan.
Zijn de geschetste problemen herkenbaar? Dan is het CMS mogelijk aan vervanging toe. Voor nog meer inzicht in het functioneren van je contentmanagementsysteem, download je het e-book met onder andere een handige checklist om te bepalen of je CMS ‘ziek’ is.

Download de checklist

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond