-

Trends VS: 1 op 3 conversies is mobiel, search en e-mail stijgend

Online als motor voor retail? Volgens het US Department of Commerce was de gecombineerde offline en online retailomzet tijdens de laatste twee maanden van het jaar goed voor een groei van 4,1 procent. Online groeide in diezelfde periode met twaalf procent.

De Amerikaanse e-commerce specialist Custora dook in de cijfers van maar liefst honderd Amerikaanse online retailers in de periode van 1 november tot 31 december 2013. Dat is dus inclusief Thanksgiving (22 november), Black Friday (29 november) en Cyber Monday (2 december). Maar ook, zoals de Amerikanen het zo mooi omschrijven, de last-minute rush tussen 12 en 18 december. In totaal analyseerde Custora het gedrag van 70 miljoen online shoppers en ruim tien miljard dollar aan omzet. Ter vergelijking met 2012 maakten de onderzochte online retailers een groei door van twaalf procent. Er waren echter meer inzichten die ook voor Nederlandse marketeers interessant zijn.

Stijgend aantal bezoekers, conversiepercentage blijft constant
Het verkeer naar de onlinewinkels groeide ten opzichte van 2012 met maar liefst vijftien procent. Vaak gaat een groei in verkeer gepaard met een dalend conversiepercentage. Het gemiddelde conversiepercentage steeg in de onderzoeksperiode echt licht ten opzichte van 2012: 2,5 procent om 2,4 procent. Dat betekent door de toename van bezoek dus een flinke groei in het aantal klanten en dus in dit geval keiharde dollars omzet.

Het optimaliseren van bijvoorbeeld landingspages tot aan de mobiele checkout hebben daaraan bijdragen. Continue (conversie) optimalisatie komt bij steeds meer organisaties hoger op de agenda en dat gaat zijn vruchten afwerpen. Opvallend daarbij is dat de gemiddelde orderwaarde gelijk bleef aan vorig jaar. Alleen op Black Friday was er een heel klein plusje bij de gemiddelde orderwaarde (+1 procent).

Opvallend daarbij was dat het aantal aankopen op Black Friday en Cyber Monday fors toenamen ten opzichte van 2012. Waar Black Friday groeide met 16,2 procent deed Cyber Monday het zelfs nog beter. Een groei van 18,2 procent in vergelijking met 2012. Het bewees eens te meer dat het de twee belangrijkste verkoopdagen van het jaar voor Amerikaanse online retailers zijn. Tegelijkertijd biedt dat ook uitdagingen. UPS en FedEx konden de massale vraag zelfs niet aan en leveringsproblemen waren het gevolg. Een belangrijk aandachtspunt voor 2014.

Eén op de drie aankopen met een mobiel apparaat
Het is bekend. Het mobiele kanaal wordt voor retailers steeds belangrijker. Bij het onderzoek was bijna één op de drie aankopen met behulp van een mobiel device gedaan(smartphone of tablet). Tijdens de feestdagen waren smartphones goed voor achttien procent van de online aankopen, tablets voor elf procent. Ter vergelijking, een jaar eerder was dat nog één op vijf. Smartphones waren in 2012 namelijk goed voor twaalf procent, tablets voor acht procent. Black Friday mag volgens het onderzoek met recht ook wel ‘Mobile Friday’ worden genoemd. Maar liefst 40 procent van alle online aankopen vond die dag met behulp van een mobiel device plaats. Een jaar eerder was dat nog 25 procent.

Bij Nederlandse consumenten is het nog geen gemeengoed om met behulp van een mobiel device een aankoop te doen. Tijdens dezelfde periode lag dit uit onderzoek van dialoog marketingbureau Yourzine bij de Nederlandse retailbranche tussen de vijftien en twintig procent. Er ligt in Nederland dus nog behoorlijk wat opwaarts potentieel als dat wordt vergeleken met de Amerikaanse cijfers. Op dit moment liggen we nog bijna twee jaar achter op de Verenigde Staten. Tijd voor actie!

Door de opkomst van steeds relevanter wordende apps in combinatie met een sterkere focus op mobiele loyaliteit kunnen Nederlandse retailers in 2014 al een behoorlijk inhaalslag gaan maken.

Meeste aankopen via Apple tablets en smartphones
Apparaten van Apple bepalen het mobiele kanaal. 83 procent van alle mobiele omzet bij het onderzoek is afkomstig van een iOS apparaat (iPhone of iPad). De Android-smartphones van onder andere Samsung en HTC zijn verantwoordelijk voor zestien procent. De overige platformen zoals bijvoorbeeld Windows Phone hebben de laatste procent in handen. Als dat wordt vergeleken met de Nederlandse markt is de invloed van Android groter. Uit eigen analyses blijkt dat gemiddeld 20 tot 25 procent van de mobiele conversies met behulp van een Android-apparaat.

Mobile

Search en e-mail belangrijkste kanalen voor conversie  
Tot slot keek Custora ook naar de belangrijkste stimulatoren voor omzet. Als er wordt gekeken naar de kanalen waar wij online marketeers het verschil kunnen maken springen search en e-mail er duidelijk uit. Maar liefst 47 procent van de omzet in de onderzoeksperiode komt uit SEO, SEA en e-mailmarketing. Een jaar eerder was dat nog 41 procent. E-mailmarketing lijkt als kanaal eindelijk volwassen te gaan worden. Marketeers weten e-mail aan de hand van uitgebreide analyses van koop- en klikgedrag of het simpelweg uitvragen van interesses steeds persoonlijker en relevanter voor de ontvanger te maken en dat betaalt zich nu uit. De impact van het kanaal op de online omzet groeide van dertien naar zestien procent.

‘Social’ heeft haar belofte nog niet kunnen inlossen en blijft hangen op twee procent.  Het verleidde Adage tot de volgende uitspraak: “Retailers are filling up their Facebook pages and Pinterest boards with items for sale this holiday season, but how many people are actually clicking through to make a purchase?” Ook in Nederland spelen sociale media een minimale rol. Een belangrijke noot bij het onderzoek is dat Custora alleen kijkt naar de laatste kanaalinteractie voorafgaand aan een conversie.

Kanalen
Geen weg meer terug
Het onderzoek van Custora maakt voor marketeers opnieuw een aantal zaken bijzonder duidelijk. De invloed van mobiel op de online retail wordt groter en groter. iOS apparaten nemen daarbij verreweg de meeste omzet voor hun rekening. Er is in tijden van deze mobiele revolutie geen weg meer terug, werk aan de winkel voor marketeers! Tegelijkertijd zijn de belangrijkste kanalen voor conversie search en email. Met een steeds groter wordende bak aan data en de steeds groter wordende mogelijkheden om relevanter en persoonlijker te communiceren kan 2014 wel eens een heel mooi jaar gaan worden!

Deel dit bericht

1 Reactie

Priscilla - Fleur Hellemons

Zorg er ook voor dat je mobiele betaalmogelijkheden in je webshop aanbiedt. Dit zorgt voor extra klanten en extra omzet! http://www.buckaroo.nl/zakelijk/producten/betaalmethoden/em-payment.aspx

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond