-

Twitter volgt gebruiker, niet andersom

Twitter experimenteert dagelijks met nieuwe toepassingen. Dat valt niet altijd even goed onder de Twitteraars. Een reactie vanuit het Nederlandse hoofdkwartier.

De laatste maanden word ik regelmatig aangesproken op veranderingen binnen ons platform. Twitter zou te veel op andere platformen gaan lijken, niet luisteren naar de gebruikers en te veel experimenteren. Aantijgingen die ik graag weerleg.

Onderscheid
Hoewel we wereldwijd het grootste platform voor het real time creëren, consumeren en delen van informatie zijn, komen productaanpassingen of nieuwe features op Twitter altijd tot stand op basis van input vanuit de gebruiker. Wereldwijd. Door inzichten uit data-analyse tot tweets. De ‘hashtag’ en ‘retweet’-knop zijn hier mooie voorbeelden van.

Kijk je naar de afgelopen maanden dan kun je inderdaad concluderen dat we, net als andere sociale netwerken, visueler zijn geworden. Gebruikers communiceren vandaag de dag nu eenmaal meer met foto’s en bewegend beeld. Wat ons echter van de rest onderscheidt, is het real time, open karakter en de ‘ongefilterde’ newsfeed waarin de recentste berichten altijd bovenaan staan.

Sentiment
Ons productontwikkelingsbeleid is kortgezegd ‘luisteren door te experimenteren’. Dat doen meerdere bedrijven. En dus worden ook op Twitter dagelijks talloze experimenten uitgevoerd, om zodoende de relevantie van ons platform voor de individuele gebruiker te verhogen en content zo goed mogelijk beschikbaar te maken. Niets anders dan dat.

Met een paar contactmomenten per dag is de juiste content immers niet voor iedereen direct vindbaar. De dagelijks meer dan vijfhonderd miljoen verstuurde nieuwe tweets, in combinatie met de beperkte tijd van de gemiddelde gebruiker, onderstreept het nut ervan.

Het open karakter van Twitter zorgt er daarnaast voor dat al onze experimenten snel en vooral duidelijk zichtbaar zijn. Voor iedereen. Dat levert nogal eens verhitte discussies op. Dat hoort erbij en de feedback nemen we graag ter harte. Want uiteindelijk is het gedrag van de gebruiker leidend.

Natuurlijk zijn er ook Twitteraars die nieuwe features niet kunnen waarderen. Gelukkig leert de praktijk dat dit sentiment – nadat ze er ervaring mee hebben opgedaan – grotendeels keert.

Een goed voorbeeld van een nieuw experiment is de onlangs in de Verenigde Staten geïntroduceerde koop-knop. Een stap voorwaarts, als je het mij vraagt. Maar het uiteindelijke oordeel is aan de gebruiker. Of er ook experimenten zijn die niet slagen? Absoluut. Als blijkt dat een bepaalde aanpassing voor onze gebruikers niet prettig werkt, stoppen we er direct mee.

Verandering is een voorwaarde voor succes. Ook voor Twitter. En dus zullen we blijven experimenteren. In samenspraak met onze gebruikers.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#134)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond