-

Facebook introduceert universeel mobiel betalen

Betalen wordt weer een tikkeltje makkelijker. Facebook heeft deze week stilletjes het betaalsysteem Autofill with Facebook uitgerold. Vergelijkbaar met zijn universele toegangdienst, waarbij je overal met je Facebook gegevens kunt inloggen.

Dat Facebook wil profiteren van de ontluikende markt van mobiele betalingen behoeft geen betoog meer. Een groot deel van zijn aanhang gebruikt Facebook immers op de smartphone. Maar mobiel betalen stuit nogal eens op praktische bezwaren. Bij elke betaling moeten gegevens met de hand op een klein scherm worden ingetikt, wat de kans op fouten vergroot.

Binnenkort wordt het evenwel mogelijk om betaalgegevens op te slaan in Facebook. De optie is vergelijkbaar met de universele Facebook-toegang die je tegenwoordig steeds vaker bij allerlei sites ziet opduiken. Daarbij hoeven gebruikers geen gegevens in te voeren als zij gebruik willen maken van online diensten. Aanmelden of inloggen kan gewoon met hun Facebook-account.

Autofill with Facebook werkt precies zo, maar dan met betaalgegevens die de gebruiker maar één keer bij Facebook hoeft in te vullen. Gebruikers die online willen kopen krijgen een Check Out Faster With Facebook-bericht te zien en meteen daaronder de knop Autofill Your Info. De gegevens worden dan automatisch in een formulier geplaatst. Facebook zorgt er vervolgens voor dat de gegevens naar de betalingsverwerker wordt gestuurd. De gebruiker kan de gegevens in de app nog wel controleren.

Het platform test de nieuwe optie momenteel met de kledingapp Jackthreads en de fotoboekapp Mosaic voor iOS (Apple). Facebook werkt hiertoe samen met grote betalingsverwerkers PayPal, Stripe en Braintree. Of Facebook zelf ooit die betalingen gaat verzorgen moet worden afgewacht, want zo simpel is dat niet. Het bedrijf heeft daarvoor een aparte vergunning nodig en zou daarvoor een aparte organisatie moeten optuigen.

Dus wat is dan het voordeel van Facebook? Heel simpel: adverteerders meer inzicht geven in het rendement van hun campagnes. Facebook vangt een bescheiden bedrag als de gebruiker reageert op een advertentie bij Facebook en een externe mobiele app downloadt. Stel dat de gebruiker met die app 20 dollar spendeert en betaalt via Facebook, dan kan Facebook beter het return of investment voor die adverteerder uitrekenen. Facebook werkt nu al samen met Datalogix om die geldstromen meer inzichtelijk maken.

Facebook sluit niet uit dat dit soort betalingen op den duur ook wordt gefaciliteerd op de desktop. Over de beschikbaarheid van Autofill with Facebook is verder nog niets bekend. Facebook benadrukt dat het gaat om een bescheiden test.

jackthreads

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Cor

Heel erg handig dit, ik weet alleen niet of Facebook dit voor elkaar kan krijgen, Het blijft toch meer een social media platform. Het is een gok van Facebook.

Jeroen Bos

Maar juist goed voor mobiel betalen, want daar hebben we hard behoefte aan. E-commerce gaat door het dak als we fatsoenlijk mobiel kunnen betalen. Dit is een goed initiatief. Of je met je privacy “lekker” betaald met Facebook lijkt me niet, maar ja dat is ook met Google Wallet het geval en dat rol ook rustig uit in US, dus komt ook zeker snel naar EU.
Mooie initiatieven in elk geval.

Ron Simon

Ons platform (Mobiwallet), betalen met je mobiel is al actief. Het probleem is echter hoe krijgen we het bekend. We zijn nog steeds op zoek naar investeerders. Het zou toch mooi zijn een Nederlands initiatief dat heel populair wordt. Waarom moet alles uit de USA komen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond