-

Update algoritme Instagram

Sinds een aantal dagen ontstaat de timeline van Instagram op basis van een nieuw algoritme. Dit betekent dat niet langer de meest recente post bovenaan wordt vertoond, maar de meest relevante post. Hoewel Instagram deze week zelf aangaf Instagram is changing – but don’t panic yet’, gebeurde het tegenovergestelde onder de gebruikers. Paniek. Want wat betekent dit nieuwe algoritme voor met name influencers en adverteerders? Wordt Instagram nu meetbaar?

De grootste paniek brak uit onder de zogenoemde ‘influencers’: personen die afhankelijk zijn van impressies. Zij worden betaald om bepaalde boodschappen te verspreiden onder hun volgers en zien met deze wijziging hun potentiele bereik (en daarmee hun inkomen) sterk afnemen. Echter, voor marketeers biedt deze update veel potentie.

Instagrams wijziging om content niet meer chronologisch maar algoritmisch te tonen, is in principe geen verrassing. Het moederbedrijf van Instagram, Facebook, werkt namelijk al veel langer op deze manier. De reden is simpel: voor de gemiddelde gebruiker staan ruim 1.700 posts klaar bij het inloggen. Facebook móét dus wel een keuze maken bij het sorteren van content.

Hoewel er geen officiële cijfers bekend zijn, kan men er vanuit gaan dat door de toenemende populariteit van Instagram een dergelijk algoritme onontkoombaar is. Voor adverteerders is op het moment dan ook extreem moeilijk om tussen alle duizenden posts organisch bereik te verkrijgen. Dit probleem wordt met deze update grotendeels opgelost.

Momenteel is adverteren op Instagram een soort ‘light’ versie van Facebook advertising. De opties zijn in vergelijking met het moederbedrijf zeer beperkt. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een bestaande Instagram post te boosten onder een zelf gedefinieerde doelgroep. Het grootste probleem voor adverteerders is echter de wijze waarop advertenties op Instagram worden getoond. Tussen alle actuele posts van vrienden en BN’ers haalt de gebruiker een advertentie er meteen uit.

Deze update zou heel goed een eerste stap kunnen zijn richting het verder uitbreiden van Instagram Advertising. Immers, als posts niet meer op tijd maar op relevantie worden vertoond, dan valt een niet-actuele advertentie minder uit de toon en zal deze sneller worden geaccepteerd door de doelgroep. Adverteerders zijn niet langer de ongenodigde gast op het feest, maar gaan deel uitmaken van de hele experience.

Het is aannemelijk dat gegevens over de post, zoals aan wie een post is vertoond en hoe vaak deze is vertoond, meer inzichtelijk zullen worden. Instagram kan eigenlijk ook niet anders, want als adverteerders meer moeten betalen voor aandacht: dan wel in ruil voor data. Hiermee kan Instagram dan eindelijk écht een plek vervullen in de sales funnel en wordt de bijdrage aan een sale goed meetbaar.

Dit zal vervolgens ook leiden tot meer inzichten in de doelgroep. Wie zijn de volgers? Wat zijn hun karakteristieken en wat hebben ze gemeen? Waarschijnlijk wordt het dan eveneens mogelijk om Instagram volgers te targeten op Facebook en ook lookalike groepen aan te maken op basis van Instagram volgers.

Op het moment ondernemen influencers actie door massaal te vragen om het aanzetten van notificaties. Hierdoor krijgt de gebruiker een bericht als de influencer een nieuwe post heeft. Naast het feit dat dit zorgt voor een overvloed van pushberichten op je telefoon, is het waarschijnlijk ook uitstel van executie. Het gratis bereik van influencers is echt verleden tijd. Instagram is op weg naar een nieuwe fase en introduceert het spel waar marketeers al jaren vertrouwd mee zijn: betalen voor aandacht van de juiste persoon op het juiste moment.

2

*) Foto boven het artikel: Yeamake / Shutterstock.com

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond