-

Upgraded URLs: Bespaar tijd en krijg meer inzicht in je AdWords advertenties

Google heeft aangekondigd dat er in Google AdWords een snellere en betere manier komt voor het beheer en het volgen van belangrijke informatie uit Adwords klikken. Zij introduceert Upgraded URLs.

De belangrijkste voordelen op een rij:

  • Minder tijd nodig voor het updaten van tracking URLs;
  • Verlaagde crawl- en laadtijd op de website;
  • Nieuwe ValueTrack parameters die u waardevolle, aanvullende inzichten verschaffen in uw advertenties.
Wat gaat er veranderen?

Op dit moment bestaan bestemmingspagina’s in AdWords uit twee componenten, namelijk de landingspagina-URL en de trackingparameters, die in één veld worden opgegeven. Met de huidige methode in AdWords wordt bij iedere aanpassing aan bijvoorbeeld de trackingparameters, de hele bestemmings-URL opnieuw gecontroleerd. Nadeel hiervan is dat de advertenties in de tussentijd niet vertoond worden en, vanaf het moment van goedkeuring, nieuwe statistieken voor de advertentie worden opgebouwd.

Bestemmings-URL
Met Upgraded URLs geeft Google adverteerders de mogelijkheid om de landingspagina-URL en de trackingparameters apart op te geven in AdWords. Op die manier kunnen trackingparameters op account-, campagne- of advertentiegroep niveau worden bijgewerkt, zonder dat de advertentiestatistieken worden gereset.

Upgraded URLs – Wat betekent dit voor jou als adverteerder?

In plaats van één veld om de bestemmings-URL van de advertentie in te voeren, komen er twee velden: één voor de landingspagina-URL en één voor de trackingparameters. Daarnaast zijn er nog extra velden om eventueel aangepaste trackingparameters toe te voegen.

Uiteindelijke URL
Trackingparameters

Trackingsjablonen

Het is mogelijk om bij de URL-opties (te vinden in de ‘Gedeelde bibliotheek’) een trackingsjabloon aan te maken, dat voor meerdere URLs gebruikt kan worden. Wanneer dit gedaan wordt voor een advertentiegroep, campagne of account, kunnen trackingparameters worden geüpdatet, zonder dat advertenties opnieuw voor goedkeuring hoeven te worden ingediend.

Het is ook mogelijk om aangepaste sjablonen aan te maken voor bijvoorbeeld zoekwoorden, sitelinks en advertenties. Wanneer de trackingsjabloon met betrekking tot advertenties wordt gewijzigd, moet de advertentie wel opnieuw worden goedgekeurd.

Houd er rekening mee dat AdWords de meest specifieke aangepaste parameters kiest die zijn aangemaakt. Dit betekent dat als er aangepaste parameters voor een advertentie zijn gemaakt en een trackingsjabloon voor de advertentiegroep waartoe de advertentie behoort, dat AdWords de aangepaste parameters voor de advertentie zal gebruiken.

Meer inzicht in AdWords klikken

Om meer inzicht te krijgen in prestaties van campagnes, kunnen ValueTrack parameters aan de URL van de bestemmingspagina van advertenties worden toegevoegd. Hiermee kunnen aanvullende gegevens worden verzameld over de bron van advertentieklikken.

Eén van de nieuwe inzichten is informatie over de locatie van de klik, via de parameter {loc_physical_ms}.

Daarnaast kunnen met ValueTrack parameters bijvoorbeeld campagne- en advertentiegroep-id’s en het id van het merchant center-account als parameter worden opgenomen in de URL.

Er zijn veel verschillende parameters voor het bijhouden van informatie over bijvoorbeeld URLs, sitelinks, zoekwoorden en shoppingcampagnes. Bekijk voor het uitbreiden van jouw inzichten eens de complete lijst met beschikbare ValueTrack parameters van Google.

Voorbeelden ValueTrack parameters

Stappenplan om Upgraded URLs in te stellen

Google is al vanaf begin februari bezig Upgraded URLs uit te rollen over alle AdWords accounts. Het zou dus binnenkort zichtbaar moeten zijn in je AdWords account, of het is al zichtbaar. De geforceerde migratie staat gepland voor juli 2015. Vanaf dat moment worden alle ‘bestemmingspagina’s’ in AdWords automatisch ‘uiteindelijke URLs’.

Google heeft voor adverteerders een upgrade stappenplan ontwikkelt. Met behulp van dit stappenplan kan worden bepaalt tot welke upgradegroep je behoort en welke upgrademethode voor jou het meest geschikt is.

De meeste adverteerders maken alleen gebruik van autotagging voor Google Analytics en bijvoorbeeld geen clicktracker van derden of overige trackingparameters (groep 1 in het stappenplan). Deze adverteerders hoeven de URLs niet zelf te upgraden, dit wordt in juli automatisch gedaan. Voor de adverteerders in groep 1 die het upgraden toch graag zelf in de hand willen hebben, het upgraden van je bestemmings-URLs kan op het advertentietabblad via de knop ‘Bewerken’ > ‘Bestemmings-URLs upgraden’:

Bestemmings-URLs upgraden
Voor de adverteerders in groep 2 en 3 is het advies is om zodra het in het account mogelijk is, de URLs te upgraden, zodat dit zeker op de manier gebeurt waar de voorkeur aan gegeven wordt.

Foto: Ingvar Bjork / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond