-

UX is Geen Design

door Neal Winter

De effectiviteit van een website hangt af van één belangrijke factor: user experience (UX). Maar wat houdt het “design” van zo’n user experience eigenlijk in?

Het woord “design” in “UX design” is niet zozeer een referentie aan het visuele ontwerp van de website. De toename van het aantal functietitels dat “UX” of “UI” bevat draagt bij aan de verwarring dat UX en UI gelijk zouden zijn en dat UX alleen betrekking heeft op het ontwerpproces van een user interface.

In werkelijkheid staan in UX zijn niet de looks van een site, maar het begrijpen van gebruikers en hun situatie centraal. Het draait om de ervaring van gebruikers, hoe ze zich voelen tijdens het gebruik van en de interactie met de site. Erik Flowers sloeg de spijker op zijn kop met de volgende uitspraak: “UX is het ontastbare ontwerp van een strategie die ons tot een oplossing brengt.” Een UX-designer ontwerpt de ervaring van een gebruiker, in plaats van de interface die hiervoor gebruikt wordt. UX-design omvat vele verschillende (maar vaak overlappende) processen.

De algehele ervaring die een gebruiker van een product – zoals een website of computerprogramma – opdoet, zich specifiek richtend op hoe eenvoudig of prettig het in gebruik is.

Juist daarom is een goed UI design niet bij voorbaat hetzelfde als goede UX. Er zijn zoveel factoren die de ervaring van een gebruiker beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan laadtijden, performance, personalisatie en visuele aantrekkelijkheid. UX beperkt zich niet meer alleen tot de technische- en visuele ontwerpteams.

Contentstrategie / Copywriting

Ok, je hebt 2-8 seconden om de aandacht van de gebruiker te trekken. Wat doe je?
Klaar? Af!

Content stelt je in staat een relatie op te bouwen met jouw gebruiker. Hiermee krijg je de kans de waarde en het nut van je product voor je doelgroep over te dragen. Er wordt tegenwoordig van alle kanten om de aandacht van online gebruikers gevraagd. Hoe goed je communiceert met je gebruikers beïnvloedt de manier waarop ze reageren. Daarom is content en hoe goed deze aanslaat bij gebruikers net zo belangrijk als het uiterlijk van de website zelf.

Wat betekent dit voor UX?

Met goed geschreven teksten kun je gebruikers interesseren, informeren en een emotionele reactie ontlokken (zoals enthousiasme, vastberadenheid of blijdschap) en kun je bijdragen aan hun online ervaring. Content is een ontzettend belangrijk onderdeel van UX en noodzakelijk om een intuïtieve en overtuigende ervaring neer te zetten.

Zeker tijdens het eerste bezoek aan jouw website is copywriting cruciaal voor de UX. Gebruikers die de website voor het eerst bezoeken moeten blindelings kunnen begrijpen wat ze moeten doen en waarom. Het gebruik moet makkelijk aan te leren zijn en de enige manier waarop dit bereikt kan worden is met de juiste woorden.

Hubspot heeft een lijst van mooie copywriting voorbeelden samengesteld. Dit voorbeeld, van GymIT, vind ik zelf geweldig. Het is grappig, maar heeft tegelijkertijd ook toegevoegde waarde omdat het belangrijke informatie over een proces in hun organisatie bevat.


Foto krediet: GymIt

Informatie-architectuur

Als je de informatie waar je naar zoekt niet kan vinden, bestaat het dan eigenlijk wel? 

Het Instituut voor Informatie-Architectuur definieert IA (informative-architectuur) als “het zodanig ordenen van zaken zodat ze begrijpelijk zijn”. Hiermee wordt het creëren van een structuur op een website bedoeld. De informatie dient dusdanig gestructureerd te worden dat gebruikers begrijpen waar ze zich bevinden en wat ze moeten doen (of waar ze heen moeten) om hun doel te bereiken.

Taxonomie, classificatie, hiërarchie van informatie, labels, navigatie en de zoekfunctie zijn slechts een aantal aspecten die onderdeel uitmaken van IA. Informatie-architecten hebben ook een rol in het bouwen van op gebruiksmodellen gebaseerde wireframes, die beschrijven hoe een gebruiker binnen een site navigeert en hoe de informatie-structuur zou moeten functioneren.

Wat betekent dit voor UX?

Gebruikers hebben behoefte aan duidelijkheid en IA helpt je de website duidelijk te structureren en te organiseren. Een duidelijke IA stelt gebruikers in staat te begrijpen waar ze zich bevinden in relatie tot de informatie die zij zoeken en deze informatie makkelijk te vinden om hun taken te voltooien.

Zonder een goede informatie-structuur zouden gebruikers verward en gefrustreerd raken en waarschijnlijk niet terugkomen.


Foto krediet: Abby Covert, Information Architect

Interactie-design

De essentie van elke geweldige gebruikerservaring is een vlekkeloze interactie. 

Interactie-design is een essentieel aspect van UX, en net als bij UX wordt dit vaak verward met UI-design. De User Interface (UI) is datgene dat de gebruiker ziet in tegenstelling tot interactie-design, dat vastlegt hoe gebruikers omgaan met de UI en hoe het de gebruiker in staat stelt de gewenste acties uit te voeren.

Zoals we in ons ebook uitgelegd hebben ligt de focus van de interactie-designer bij het aanpassen van de technologie aan het gedrag van gebruikers. In interactie- design is stap één het begrijpen van de gebruikers op een dusdanig niveau dat je vast kunt stellen wat ze willen en verwachten. Vervolgens bepaal je hoe je deze behoeften kunt faciliteren binnen de technologische kaders van je website, product of dienst.

Wat betekent dit voor UX?

Alleen gebruiksvriendelijkheid is niet meer voldoende, zeker niet voor tech-savvy gebruikers. Interacties bepalen het verschil tussen een site die gewoon werkt en een site die gebruikers met plezier gebruiken. De interactie is eigenlijk een actie- reactie feedbackloop, welke helpt met het vervullen van de behoefte van gebruikers tot erkenning. Om deze reden is het een potentiële bron van plezier. Onprettige interacties, zoals inconsistenties en incomplete feedbackloops leiden tot slechte gebruikerservaringen, hoe goed de site er ook uit ziet.

Klik hier om ons gratis ebook te ontvangen en meer te leren over interactie-design.

Conclusie

Er zijn vele factoren die UX beïnvloeden. Content, informatie-architectuur en interactie-design zijn slechts drie van de vele aspecten, naast UI design, die nodig zijn om een geweldige gebruikerservaring te creëren voor gebruikers. Ieder aspect bevat zijn eigen set van processen en vereist een bepaald gevoel van empathie voor de gebruiker. Ondanks dat het visuele ontwerp en het user interface design essentieel zijn voor de UX is het belangrijk te onthouden dat de gebruikerservaring met valt of staat met alle aspecten van de gebruikersinteractie met de website.

Deel dit bericht

2 Reacties

van Deurzen

Door design direct gelijk te stellen aan visueel ontwerp ga je vanaf het begin meteen de mist in met het gebruik van je titel. UX >= design = ontwerp. Het ontwerp van een interactie is onderdeel van het geheel. Een ontwerp kan ook een blauwdruk zijn van een gebouw uitgetekend door een architect. Niks visueels aan, want veelal lijnen maar het is wel zeker een ontwerp.

piet

Schrijven is in feite ook UX, toch???

Maar dit artikel is niet te lezen, veel te lang, en ik ben als gebruiker meteen afgehaakt.

DOEL NIET GESLAAGD!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond