-

Vergelijkingssites vergeleken: de verzekeringsmarkt

Over de ‘Bewuste Bijziendheid’ van de financiële vergelijkingssites. Een rondje langs de top 3 van Nederlandse vergelijkers zoals Independer, Verzekeringsite.nl, Geld.nl levert zulke uiteenlopende resultaten op dat je wel aanvoelt dat er iets niet klopt. Vergelijken en overstappen is slim verdienen en dat begint bij ons. Dat is de kern van de propositie waarmee de vergelijkers zich de markt in zetten.

Nieuwkomer Betch.nl zegt dat andere vergelijkers resultaten ‘achterhouden’ en het zelf beter te doen. We nemen de proef op de som. De beste manier is om hun eigen methode te gebruiken: resultaten naast elkaar zetten.

Vergelijken is verdienen, maar voor wie?
Wie verdient er nou eigenlijk wat? Jij door de besparing die je realiseert, of de vergelijkers door de provisie? En trouwens hoe zit het met die top 3? Is dat een ‘aardige service’ voor hen die door de bomen het bos niet meer zien of juist een manier om meer geld te verdienen? Volgens nieuwkomer Betch.nl wordt er door de bestaande vergelijkers flink ‘gestuurd’.

Blind vertrouwen op de top 3 of vergelijken tot je erbij neervalt of … 
Bij Independer bestaat de top 3 alleen uit verzekeringen die daar af te sluiten zijn en waarvoor de vergelijker extra provisie verdient. Dus al heb jij de beste verzekering ter wereld in de aanbieding, maar heb je geen deal met Independer, in de top 3 kom je niet terecht. Vergelijk het met de indeling van een supermarkt. Vroeger was een schap een schap en een plek in het schap iets wat je nodig had om je spullen neer te zetten. Nu zijn schappen een soort reclameruimtes geworden waar fabrikanten per centimeter voor betalen. X euro voor die plek op ooghoogte. Tot ze daar opeens een huismerk vinden wat qua verpakking wel heel veel op hun eigen verpakking lijkt.

Is de top 3 een succes? 
De top 3 wordt naar de klant gebracht als dienstverlening; ‘Het is al zo onoverzichtelijk consumentje, laat ons de beste verzekeringen maar in een top 3 samenvatten’. Ze leggen het wel uit op de site dat er méér is, maar ze weten tegelijkertijd dat veel mensen dat niet zien of lezen. Die doen een vergelijking, kijken naar de top 3 en klaar offerteaanvraag of afsluiten! Een paar jaar geleden was de top 3 nog een ‘kadertje’ om wat extra op te vallen maar inmiddels moet je voor de andere resultaten zelfs door klikken.

Het zou heel interessant zijn om te weten wat zo’n top 3 positie nou kost, of er alleen betaald wordt voor ‘aanvraag offerte’ of ook voor de ‘plek’ op zich.

Levert deze top 3 Independer veel op?
Independer is ‘tot op zekere hoogte transparant’ over de verdiensten voor ‘aanvraag offerte en afsluiten’. Helaas minder over of een top 3 positie wat kost en wat de provisie op ‘aanvullende verzekeringen is;

  • Ongeveer één miljoen Nederlanders stappen dit jaar van zorgverzekering over  (bron: Vektis)
  • Volgens de Independer website weet ruim een derde (34,6 procent) Independer te vinden.
  • Dit komt neer 346.000 verzekerden die bij Independer ‘op de site komen’
  • Een kwart daarvan sluit bij Independer ‘een zorgverzekering af’ dus 86.500 klanten
  • De Provisie die Independer ontvangt is (volgens Independer oprichter Hilhorst)  twee à drie procent per afgesloten verzekering.  Die provisie ligt dus tussen de euro 20,- en euro 50,-. in totaal zo’n 3 miljoen euro.

Maar goed. Naast de ‘kwart’ van de bezoekers die bij Independer ‘een zorgverzekering afsluit’ is er een groot deel dat een offerteaanvraag doet. De beloning hiervoor is (volgens Independer-oprichter Hilhorst) ‘een paar tientjes’. Het aantal dat een aanvraag doet zal vele malen hoger liggen. Moet ook wel, want een groot deel van de 38 miljoen euro omzet die Independer in 2012 draaide schijnt van de zorgverzekeringen te komen. Of zou het hebben van een ‘top 3’ positie al geld kosten net als de schappen in de supermarkt?

Wat is de impact van de top 3? 
Het is dus mogelijk dat er veel betere verzekeringen voor jouw situatie zijn dan de top 3 die je gepresenteerd wordt. Het is alleen niet in het belang van de vergelijkers deze te presenteren. Lukt het nog om de vergelijkers kritisch te gebruiken of zijn ze daarvoor te ver afgedwaald van de dienstverlening waarvan ze claimen dat ze erin voorzien?

Brengt Betch.nl wat nieuws?
Betch.nl sluit zich eigenlijk aan bij bovenstaande. Zij geven aan dat de rest wel eens een scheve schaats rijdt. Tegelijkertijd claimen ze resultaten op te halen die zuiverder zijn dan de rest. “En daarmee geven we u een vollediger en waarheidsgetrouwer beeld dan welke andere online verzekeringsvergelijker dan ook.” Nadeel van de positionering van Betch.nl vind ik dat ze niet aangeven hoé.

Vergelijk de vergelijkers
We doen de proef op de som en controleren de top 3’s met de Consumentenbond ernaast als benchmark. Als je erachter komt dat ze allemaal een andere top 3 hebben, is er wat mij betreft witte rook. Ik neem de proef op de som met de zorgverzekeringen een man van 40 uit Haarlem en kijk wat er gebeurt.

Vergelijkingen van de top 3’s afgezet tegen elkaar en de Consumentenbond (klik voor groot formaat)

Tabel

Nou die zijn hard aan het werk voor mij
Leuk ‘Persuasion’ element wat zowel Independer, verzekeringssite als Geld.nl hebben is dat er een animatietje loopt waarin ze zeggen. ‘even geduld terwijl we voor u de beste verzekering zoeken.’ Psychologisch een heel belangrijk truukje. Ze doen alsof het tijd kost omdat je dan als bezoeker denkt; er wordt echt voor me vergeleken. In werkelijkheid heeft de database alle antwoorden al maar als je die te snel op je scherm hebt denk je. “ Oh het is voorgekookt”. En dan …. zou je natuurlijk gelijk hebben!

Conclusie
In de tabel zijn de top 3’s van Betch.nl, Independer en Verzekeringssite vergeleken. Ik ben op zoek gegaan naar de verschillen. Als iedereen goed en consequent vergelijkt, zouden de top 3’s overeenkomen toch?

De conclusie: verschillen zijn er genoeg! Alleen ‘Bewuzt basis’ komt tweemaal voor. Voor de rest zijn de top 3’s volledig afwijkend. Bij zowel Verzekeringssite.nl als Independer moet je doorklikken naar alle verzekeringen om erachter te komen dat Zekur ‘eigenlijk’ een hogere ranking verdient. Een beter bewijs dat de top 3 en de bijziendheid die de vergelijkers hiermee voor de consument creëren veel geld oplevert is er niet. Ik heb de wat minder commerciële Consumentenbond maar als referentie genomen in de hoop dat één van de vergelijkers daarmee overeen zou komen. Helaas.

Het erge aan dit resultaat is dat dit de meest simpele vergelijking is die je op zorggebied kan maken. De verplichte basisverzekering die wettelijk is vastgelegd. Bijna net zo een commodity als een IPhone 4s met x mb. De echte verschillen komen pas met de aanvullende verzekeringen. Verzekeringssite.nl heeft aanvullende ‘standaard aan staan’ (prefill) en bij Independer ga je door een menu waarin staat ‘hoeveel procent’ van de mensen voor deze aanvulling kiest. Deze ‘social proof’ is, indien goed toegepast en dat is het hier, een sterke persuasion tool geïnspireerd op het werk van Cialdini. De nadruk die op de aanvullende verzekeringen ligt bij de vergelijkers, vind ik opvallend. Is hier nog meer te halen dan met het schuiven met de top 3? Ik durf het niet te zeggen maar vrees het ergste.

Deel dit bericht

13 Reacties

Edmond Hilhorst

Beste Michiel,
Goed dat je signaleert dat er verschillen bestaan tussen de verschillende vergelijkingssites. Bij Independer kiezen we er voor niet alleen op prijs maar juist ook op kwaliteit te sorteren. Een goedkope polis die niet vergoedt wat je verwacht kan namelijk heel veel geld kosten. Wel tonen we altijd direct in of naast de top 3 de polis met de laagste prijs, ook zonder commerciele samenwerking. Daar verdienen we niets aan. Wij zijn groot voorstander van transparantie en hebben via http://www.independer.nl/over-independer/intro.aspx alle informatie over onze werkwijze, sortering en inkomsten ontsloten.
Wij dekken onze kosten (onder andere 200 medewerkers) via de vergoeding over gesloten polissen die wij van verzekeraars ontvangen. Autoverzekeringen is de grootste bron van omzet en naast zorg hebben we vele andere verzekeringen. De provisie op de aanvullende verzekering is zeker interessant. Toch adviseren wij on- en offline actief tegen oververzekeren. Veel Nederlanders zijn oververzekerd en minder of geen aanvulling of een hoger eigen risico leidt vaak tot een veel lagere premie bij een risico dat acceptabel is. De lagere provisie nemen wij graag op de koop toe omdat we weten dat tevreden klanten terug komen.
Je bent van harte welkom met nadere of diepgaandere vragen.
Prettige dagen,
Edmond

michiel jansen

Hallo Edmond,

dank voor je reactie. En leuk om te weten dat autoverzekeringen de grootste inkomstenbron is. Lijkt me zeker interessant om een keer van jullie te horen hoe een en ander in elkaar steekt. Ik weet dat jullie transparant zijn over het eigendom en feit dat jullie provisie krijgen. Mijn doel was vooral om te kijken: wat gebeurt er nou als je de vergelijkers vergelijkt. Valt mij op dat er nogal veel verschillen zijn in de top 3’s dus of: jullie hebben allemaal andere kwaliteitsnormen voor je ranking (dat kan) of er wordt creatief omgegaan met de top drie’s (dat kan ook). Lijkt me zeker leuk om een keer een diepte interview te doen maar nu ontbrak me simpelweg de tijd om 4 a 5 partijen telefonisch te gaan interviewen. Bloggen is geen core business maar meer iets leuks voor ernaast. Maar ik vind het wel leuk dat de discussie hier ontstaat.

Martijn van de Laat

Leuk artikel, ik heb het zeer aandachtig gelezen omdat ik al eens met hetzelfde idee heb gelopen en zelfs compleet had uitgeschreven. Maarja, had ik dat maar doorgezet denk ik dan 🙁

Wat ik ook zo frustrerend vind is dat de Consumentenbond door veel mensen als dé authoriteit wordt gezien. Die zijn dus ook niet geheel onafhankelijk.

Mijn idee ging overigens meer over de vergelijkingssites van producten, kelkoo, vergelijk, keskeurig etc. daar zie je ook veel verschillen terugkomen.

Martijn van de Laar

Lekker dat typen op je iphone met een constante cookiemelding in je scherm… Dat moest dus zijn Martijn van de Laar met een r. 🙂

Joost

Vanuit uit mijn werk binnen Achmea weet ik dat bij Independer ongeveer 100 euro per overstap betaald moet worden voor een zorgverzekering. En bijna 200 euro voor een autoverzekering.

Ik vind Independer nog redelijk transparant alhoewel zij ook wel sturen richting deals die hen goed uitkomen.

Verzekeringssite was in mijn ervaring nog veel commerciëler. Kreeg daar absoluut niet het idee dat het belang van de sitebezoeker voorop stond.

Dergelijke sites wilden speciale deals afsluiten met Achmea-dochters onder de voorwaarde dat deze dochters onderling niet zouden communiceren over de tarieven.

Paul

Besef wel dat de 2 à 3% provisie die je noemt meestal dóórlopende provisie is. Partijen als Independer vangen dus veel meer voor iedere klant die hun zorgverzekering via hen aanvraagt. Stel dat een klant gemiddeld 3 jaar blijft zitten dan is de totale provisie dus 60 – 150 euro. Over commercieel belang gesproken…

michiel jansen

Ha Oaul, MArtijn, Joost,

dank voor de comments. Ik dacht al dat de provisie’s terugkerend waren en de bedragen hoger dan wordt aangegeven. Ik vind Independer ook redelijk transparant maar eerlijk gezegd: zoiets als ‘bijna’ of ‘een beetje’ transparant bestaat niet.

michiel jansen

Ha Martijn van de Laar,

ik ben trouwens ook bezig aan een stuk over de ‘gewone vergeijkers’ misschien wat ervaringen/ideeen uuitwisselen?

Grtz Michiel

Sieto de Vries

Beste Michiel,

Namens Geld.nl – http://www.geld.nl/zorgverzekering/vergelijken reageer ik op je artikel. Wij zijn het met je eens dat er partijen zijn die middels de top 3 hun bezoekers ‘sturen’. Echter bij Geld.nl bestaat de top 3 gewoon uit de laagste zorgpremies en staan er ook gewoon de partijen in waarmee we geen samenwerking hebben. Dit in tegenstelling tot de andere vergelijkers die je aanhaalt. We vinden dat dit wel vermeld moet worden.

Dat de resultaten van de vergelijkers verder niet met elkaar overeenkomen is ook afhankelijk van de afspraken welke de zorgverzekeraars maken met de vergelijkingssites. Niet elke vergelijkingssite krijgt dezelfde kortingen. En ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat bij het krijgen van kortingen het natuurlijk altijd handig is dat je onderdeel uitmaakt van een groter geheel.

Wil je meer weten bel ons gerust!

michiel jansen

Hallo Sieto,

dank voor je reactie. Ik had overigens niet verwacht dat zo’n blog zo veel reactie zou oproepen. Wel leuk. Voor de duidelijkheid, ik heb in mijn blog drie partijenen naast elkaar gezet, feit dat ik jullie niet heb meegenomen is toeval. ik heb gewoon twee grote gepakt en een nieuwkomer die beweert het beter te doen dan de gevestigde orde. Bewijs heb ik daarvoor niet gevonden. Zoals gezegd, alle top 3’s wijken van elkaar af. En ik zie op de meeste ‘over ons’ pagina’s op de sites wel ‘iets’ van transparantie maar vind wel dat het beter kan. En ik denk dat je je daarmee zelfs kan onderscheiden van de rest. Ik ga zeker even jullie ‘over ons’ ook bekijken. Het is belangrijk om transparant te zijn. Ik vind dat je heel zelf kritisch moet zijn als vergelijkingssite. Zeker als je zelf verzekeraars wegzet als niet-transparant zoals sommigen in de markt doen.

Het punt van de kortingen wat je maakt is een interessante. Vergelijkers presenteren zichzelf alstijd als ‘het oerwoud van aanbiedingen doorzoekend’ maar wat je in feite zegt is dat ze niet doorzoeken maar ‘zelf de aanbiedingen maken’ door de kortingen die ze bieden en de deals die ze met de verzekeraars hebben.
Wat dat betreft vind ik de positionering van bijvoorbeeld De Hypotheker passender. Gewoon positief en nietszeggend: jazeker de hypotheker zij positioneren zichzelf zonder de zich af te zetten tegen de hypotheekverstrekkers. Hoe zie jij dat eigenlijk? Lijkt me leuk om een keer te bespreken!

Wim Plaza

Leuk artikel Michiel.

De claim van Betch vind ik alleen zo slecht, ze zetten zich af tegen Independer maar vervolgens komt Independer wel in hun vergelijkingen terug: vaak als goedkoopste of beste.

Dus zeggen dat het zo’n slechte partij is, maar er wel mee samenwerken. Jammer hoor, gemiste kans.

Dat Independer niet onafhankelijk was, dat wisten we ondertussen ook allang. Word tijd dat verzekeraars ze gaan boycotten, want die data welke Independer voor Achmea genereert (dankzij samenwerkingen met Independer) is van onschatbare waarde.

PS. Des te langer ik er over nadenken: de strijd tussen Betch en Independer lijkt wel voorop gezet. Independer zou zeer gemakkelijk Betch verkeerde informatie kunnen geven, maar kiezen bewust voor (indirect) samenwerken.

Seb van den Berg

Goed artikel, Michael. Ik ben blij dat je deze discussie hebt opgestart.
Als kleinere vergelijkingssite verbazen wij ons er ook al een tijdje over dat de grotere jongens steeds meer op een top-3 overgaan, waarbij die top-3 niet per definitie de goedkoopste 3 aanbieders toont. Wij doen dat per definitie niet. Dat is niet wat de consumenten van ons verwachten. Zij willen meteen kunnen zien waar ze aan toe zijn.
Om het concept van de top-3 te verkopen als een dienst naar de consument toe, omdat ze anders door de bomen het bos niet meer zouden zien, lijkt me een drogreden. Wij schatten de consumenten duidelijk intelligenter in. Het feit dat ze een verzekering vergelijken op PrizeWizer.nl geeft al aan dat ze zich met het vergelijken van prijzen bezig houden. Ze zijn wel degelijk bereid om moeite doen, maar willen wel duidelijke informatie.
Ik denk bovendien dat de mensen wel begrijpen dat al die grote reclame campagnes op radio en televisie erg veel geld kosten, die moeten ergens van betaald worden. Misschien is het dan toch zinvol om eens bij een kleiner site te kijken, die niet al die kosten maakt en al dat personeel nodig heeft.
Misschien zijn wij uit commercieel oogpunt wel oververstandig bezig. Wij nemen op de koop toe dat de kans misschien groter is dat de consument naar een zorgverzekering, autoverzekering of energieleverancier gaat waarvan wij een lagere provisie ontvangen. In het algemeen zijn onze provisies zowiezo lager dan de bedragen die ik hierboven voorbij heb zien komen. Wij accepteren dat en gaan ervan uit dat eerlijk nog steeds het langst duurt.
Daarmee wil ik overigens niemand van de collega’s beschuldigen van oneerlijkheid, maar het is goed om te realiseren dat er bij sommige spelers andere belangen spelen en andere bedragen uitgegeven worden.
Ik wens iedereen een succesvol en voordelig 2014!

michiel jansen

Hallo Seb, ik vraag mij af of jullie uit ‘commercieel oogpunt zo onverstandig bezig zijn’ zo komt de site niet over. Bij de energieleveranciers mis ik bijvoorbeeeld heel erg veel leveranciers, die komen zelfs niet in het overzicht ‘alle resultaten’ voor. Hebben jullie daar geen deal mee?
Ook het verzekeringenoverzicht is m.i. vrij beperkt maar goed dat speelt pas in december 2014 weer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond