-

Verzendkosten altijd gratis: trend voor de toekomst?

De grootste ergernis voor de online koper: Naast de kosten van het product moet je ook nog verzendkosten betalen. Waarom niet een alles-in-één-prijs en de verzendkosten gratis?

Al jarenlang is het al dan niet berekenen van verzendkosten een commerciële factor van formaat. In de logistieke onderzoeken zag je het aantal webshops dat altijd gratis verzenden aanbiedt jaar na jaar stijgen. Ineens zien we in Engeland, het e-commerce gidsland, een kentering: Altijd gratis verzenden is in 2013 in vergelijking met de voorgaande jaren fors gedaald? Is dit de trend voor de toekomst? Hoogste tijd om de ontwikkelingen te onderzoeken.

Gratis verzenden: In de afgelopen jaren bij webshops steeds populairder
E-business is nog piepjong. In 2001 was de e-commerce omzet in Nederland ongeveer 500 miljoen euro, in 2013 boven de tien miljard euro. In die periode van twaalf jaar hebben we een sterke ontwikkeling aan logistieke dienstverlening gezien. Vooral de laatste vijf jaar gaan webwinkels steeds meer verschillende diensten aanbieden: thuisbezorgen, click&collect, dag/tijdvak-levering. Het wel of niet doorberekenen van verzendkosten wordt een belangrijke commerciële factor in de marketing- en verkoopstrategie van webshops. Uit onderzoeken van Global Webshop Logistics, waarin duizend webshops zijn onderzocht in een zevental anden, zien we dat webwinkels op dit gebied drie strategieën hanteren:

  1. ‘Altijd verzendkosten gratis’ (de meest krachtige commerciële boodschap),
  2. ‘Verzendkosten gratis boven een bepaald aankoopbedrag’ (commercieel ook interessant, maar met een langer verhaal)
  3. ‘Gewoon verzendkosten doorberekenen’.

In de afgelopen jaren zag je dat altijd gratis eqn gratis boven een bepaalde aankoopwaarde jaar na jaar in populariteit stegen. Je moest wel gek zijn om gewoon de verzendkosten door te berekenen.

2013: trendbreuk in de UK
De trendbreuk die we zien in de UK in 2013 is opmerkelijk (zie figuur 1)

verzendkosten gratis in UK 2008-2013

Figuur 1 (Bron: Micros Multi-channel Retail Delivery Report 2014)

Een paar conclusies:

  • Verzendkosten altijd gratis is na een jarenlange stijging fors gedaald van 19 procent naar 15 procent.
  • Verzendkosten gratis boven een bepaald aankoopbedrag: van 2008 naar 2012 gestegen van 30 naar 45 procent, van 2012 naar 2013 zeer sterk gestegen, van 45 naar 55 procent.
  • Wel is heel opmerkelijk daarbij dat deze stijging in hoofdzaak is veroorzaakt door een sterke toename van webshops die een drempelwaarde van tussen de 50-149 pond hanteren. Een drempelwaarde van 100 pond komt het meest voor (125 euro !!!). Je mag wel zeggen, een forse drempelwaarde. Zeker als je dat vergelijkt met gegevens van Nederlandse webshops uit de periode 2011-2013: webshops, die gratis verzenden boven een bepaald aankoopbedrag aanbieden, hanteren meestal een drempelwaarde tussen 31-50 euro.

De trend lijkt te zijn:

  • Altijd gratis verzenden wordt commercieel minder belangrijk geacht. Steeds minder webshops hanteren dit.
  • Gratis verzenden boven een bepaald aankoopbedrag wint sterk aan populariteit, maar de drempelwaarde die gehanteerd wordt is ook sterk aan het stijgen
  • Het percentage webshops dat altijd verzendkosten in rekening brengt wordt steeds lager.

Webshops moeten een afleveroptie aanbieden met gratis verzenden!
UPS heeft pasgeleden een onderzoek uit laten voeren naar het gedrag en de wensen van de online koper in de VS (UPS Pulse of the Online Shopper, A customer experience study) Een heel interessant onderzoek, niet alleen op het gebied van logistiek, maar op meerdere terreinen van de customer journey. Hier vind je ook een video-uitleg van de resultaten van het rapport.

Bij de vraag welke keuzemogelijkheden in de check-out de online koper het belangrijkst vindt (zie figuur 2) (betaalopties, logistieke opties, aanbieden andere interessante producten) scoort met 81 procent veruit het hoogst “Free shipping options”. In het rapport wordt dat verder uitgediept.

opties in de check-out - onderzoek van UPS 2014

Figuur 2 (Bron: UPS Pulse of the Online Shopper, A customer experience study)

Conclusie is dat de online koper zeer geïnteresseerd is in een mogelijkheden voor gratis verzending. Verzendkosten hoeven niet altijd gratis te zijn. Het gaat er om dat een webwinkel bijvoorbeeld gratis verzenden aanbiedt in combinatie met click&collect of met een levertijd, die een x-aantal dagen langer is dan de normale levertijd.

Gaat “altijd gratis verzenden” in de komende jaren verdwijnen ?
Gratis verzenden zal altijd een heel belangrijke commerciële factor blijven. Maar het cadeautje ‘altijd gratis verzenden’ zal meer en meer gaan verdwijnen. De trend die de webshops in Engeland laten zien, zal ook in Nederland in de komende jaren zichtbaar worden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Dennis

Hallo Nando, een mooi artikel.

Ik ben al 14 jaar een webondernemer in hard en nieren en kan je verhaal zeker beamen.
Sinds verleden jaar Mei doen wij meerdere experimenten op het web met verzendkosten.
Dit deden wij met het oog op 4 aspecten:
1-meer bereik genereren;
2-klant tevredenheid verhogen;
3-adwords kosten beperken;
4-meer omzet genereren;

Ik zal het ultrakort proberen samen te vatten.
Beide testdomeinen zijn in dezelfde Branche en hebben identieke producten.
Laptop adapters, laptop accu’s en laptop toetsenborden
Ik probeer de gegevens discreet weer te geven i.v.m. concurrentie gevoeligheid.

Op ons testdomein 1: 123laptoponderdelen.nl
Met verzendkosten periode 3 maanden, verzendkosten versleuteld in productprijs

ADWORDS
Eerst met verzendkosten seperaat vermeld:
Betaalde Campagnes
Conversie 6,4 procent
Bezoekers 100% *basis
Totale nettowinst 100%*basis
Klanttevredenheid 100%*basis
Adwordskosten 100%*basis
Omzet 100% basis

Toen met verzendkosten in productprijs
Conversie 8,7 procent
Bezoekers 79%
Totale nettowinst 92%*basis
Klanttevredenheid 106%*basis
Adwordskosten 77 %*basis
Omzet 82 % basis

ORGANISCH
Organische conversies met verzendkosten in productprijs
Conversie 4,9%
Bezoekers 103%
Totale nettowinst 103%
Klanttevredenheid 106%
Omzet 104 % basis

Op ons testdomein 2: acer-adapter.nl
Met verzendkosten periode 3 maanden, verzendkosten echt gratis dus niet versleuteld

ORGANISCH
Eerst met separate verzendkosten alleen google organisch
Conversie 4,9 procent
Bezoekers 100% *basis
Totale nettowinst 100*basis
Klanttevredenheid 100%*basis
Adwordskosten 100 %*basis
Omzet 100 % basis

Toen met verzendkosten versleuteld in productprijs alleen google organisch
Conversie 5,2 %
Bezoekers 101%
Totale nettowinst 101
Klanttevredenheid 104%

Toen met verzendkosten echt gratis alleen google organisch
Conversie 7,9%
Bezoekers 103%
Omzet 108%
Totale nettowinst 96%
Klanttevredenheid 113%

ADWORD
Eerst met separate verzendkosten -alleen google adwords
Conversie 6,3 % basis
Bezoekers 100% *basis
Totale nettowinst 100*basis
Klanttevredenheid 100%*basis
Adwordskosten 100 %*basis
Omzet 100 % basis

Toen met verzendkosten versleuteld in productprijs -alleen google adwords
Organische conversies
Conversie 7,3%
Bezoekers 102%
Totale nettowinst 106%
Klanttevredenheid 102%
Omzet 109 % basis

Toen met verzendkosten echt gratis -alleen google adwords
Organische conversies
Conversie 11,3%
Bezoekers 137%
Totale nettowinst 106%
Klanttevredenheid 127%
Omzet 132

Het is dus inderdaad beter om geen verzendkosten te rekenen in vele gevallen.
Kijk wel goed uit wat je verzendkosten zijn en wat het omslagpunt is.
Vele klanten ervaren gratis verzenden als een service, dit terwijl het bij 99 % van de bedrijven gewoon bij de productprijs inzit. In vele gevallen is gratis verzenden dan ook 2 keer verzendkosten betalen. Immers als je 2 producten besteld dan krijg je 2 keer gratis verzenden……
Gratis verzenden is altijd goed voor je imago en draagt zeker bij aan je klanttevredenheid.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Gijs Vroom

Dank voor je uitgebreide comment Dennis!

Priscilla - Fleur - Buckaroo

Ik ben voor het afschaffen van de verzendkosten! verhoging van de klanttevredenheid en verhoging van je conversie!

Nando van Essen

Dennis en Priscilla,

Dank voor jullie reacties. Duidelijk dat “verzendkosten wel/niet gratis” een onderwerp is, dat stevig in de belangstelling staat (en blijft staan voorlopig, denk ik) Maar de markt is aan het veranderen, dat laten de ontwikkelingen in het qua e-commerce meer volwassen UK zien. Deze zomer zullen we in het nieuwe onderzoek Global Webshop Logistics 2014 extra aandacht geven aan dit onderwerp en de verschillen en trends die we constateren tussen branches. Resultaten zullen naar verwachting in september en oktober bekend worden.

Lex - Urban Jeans STore

Wij doen vanaf twee stuks gratis verzenden, conversie steeg, + omzet natuurlijk dan ook.
Je hoeft maar 1 x doos en verzendkosten in te kopen, waarin dus de omzet zit voor 2 producten.

Kijk maar op https://www.urbanjeansstore.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond