-

Vidimatic deelt online storyboard met opdrachtgever

Het Amsterdamse productiebedrijf van animatievideo’s en bedrijfsfilms Vidimatic introduceert een online storyboard waarmee de opdrachtgever het ontwerp van een video online kan volgen en meteen wijzigingen kan aanbrengen. Dit moet ontevredenheid, langere productietijden en hogere kosten voorkomen, zegt medeoprichter Joris van Duijnhoven.

Videoproducties en met name online uitlegvideo’s zijn populair. Het is dan ook niet vreemd dat een belangrijk deel van de marketeers video’s aan hun site wil toevoegen. Videoproducties moeten echter tegen steeds lagen kosten en in steeds kortere tijd worden opgeleverd. Hierdoor is er vaak geen tijd en geld beschikbaar voor een grafisch ontwerper om een gedetailleerd storyboard te maken. Door het wegvallen van het visueel script is het voor de opdrachtgever vaak onduidelijk hoe de video eruit gaat zien.

Bij het online storyboard van Vidimatic kan de opdrachtgever het gehele ontwerpproces online volgen en kan hij zelf onderdelen van het video-ontwerp wijzigen. Bijvoorbeeld voice-over teksten, kleuren en logo’s. Naast de animatievideo kunnen via de storyboard tool ook presentatievideo’s, nieuwsvideo’s, e-learningvideo’s en uitlegvideo’s worden gemaakt.

Hoe uniek is deze oplossing?
Van Duijnhoven: ‘Er zijn enkele online storyboardtools in de markt, maar dat is niet vergelijkbaar. Het verschil is dat onze storyboardtool voor onze eigen ontwerpers is ontwikkeld. Hierdoor kunnen we kwaliteit garanderen en komt het ontwerp heel dichtbij het eindproduct.

Hoe werkt het?
‘Onze tool is alleen bruikbaar voor onze videoproducties en de focus ligt op videocreatie. Je kunt dan ook alleen gebruik maken van de storyboardtool als je een video bestelt bij Vidimatic. De tool werkt online in een browser van Firefox, Chrome of Safari. Via de storyboardtool kunnen gebruikers meebeslissen over het ontwerp van de video’s. Bij uitleg-animaties (explainables) ontwerpen wij de inhoud en de vorm van de video. Tijdens dit proces laten we de klant meedenken over de (voice-over) tekst en het ontwerp. Zo kunnen we samen tot nieuwe inzichten komen om de video nog beter te maken. Bij presentatievideo’s gaan we nog een stapje verder en kan de klant zelf bepalen wat de presentator moet zeggen en wat hij daarbij wil laten zien. Met een online collaboratietool zoals Evernote kun je met iedereen online samenwerken.’

Betreft het alleen animaties of is import van bestaande video mogelijk? Moeten die reeds zijn gemonteerd?
“We bieden op dit moment twee soorten video’s. Uitleg-animaties en presentatievideo’s. Met deze video’s kunnen we 99 procent van de online uitlegbehoefte invullen. Een presentatievideo kun je bijvoorbeeld inzetten om een product uit te leggen zoals een nieuwe fotocamera. Met een uitleg-animatie kun je complexere producten en diensten uitleggen zoals nieuwe online software. Het is mogelijk om bestaande video’s te gebruiken in onze producties, maar deze kunnen niet worden geupload in de storyboardtool. We hebben er wel mee geëxperimenteerd, maar daarmee kwamen we te dicht in de buurt van standaard montage software. We zoeken nog naar nieuwe manieren om onze tool in te zetten. Na productie van de video blijft het ontwerp online beschikbaar, dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kunt makkelijker wijzigingen doorvoeren of een serie video’s maken waarvan slechts onderdelen gewijzigd worden.”

Zeggenschap door de opdrachtgever is mooi, maar soms is het handig om die opdrachtgever even op een afstand te houden.
“Wij zijn de specialisten in videoproductie, daarin zullen we de opdrachtgever ook zoveel mogelijk begeleiden. Voor de onze video’s hebben we strakke design richtlijnen ontwikkeld, zoals simpele vormen en rustig kleurgebruik. Qua verhaalstructuur gebruiken we het liefst bewezen marketingtechnieken. De opdrachtgever is natuurlijk deskundig op zijn domein. Hij weet het best hoe zijn product werkt en welke boodschap hij wil vertellen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond