-

Vier key learnings van Friends of Search 2016

Donderdag 11 februari was het zover: een uitverkocht Friends of Search. Met een upgrade van zowel locatie als sprekerslijst hebben brancheorganisaties IAB en DDMA dit jaar weer flink uitgepakt. De derde editie van dit search congres vond plaats in de Kromhouthal te Amsterdam en bood podium aan ruim 20 nationale en internationale sprekers. Het resultaat: een dag vol inspiratie, presentaties van hoog niveau en nieuwe inzichten.

De hoogtepunten:

Inspiration to Perspiration

Wil Reynolds, oprichter en Director of Strategy bij SEER Interactive, startte de dag met een treffend en herkenbaar punt: ‘Getting Things Done’. Niets is zo zonde als het opdoen van inspiratie en ideeën om het vervolgens links te laten liggen. Hoe realiseer je nieuwe inzichten en zet je deze om in acties?

‘Genius is 1% Inspiration and 99% Perspiration’

Binnen zijn eigen bedrijft werkt Wil met frameworks, concrete handvatten om dingen echt gedaan te krijgen. Welk punt heeft prioriteit, wat is de toegevoegde waarde en de impact van de gewenste verandering? Door een voorstel in- en overzichtelijk te maken, wordt duidelijk wat de wijziging oplevert. Oftewel: getting things done with frameworks.

Ook benadrukte Wil het belang van de verspreiding van SEO over de gehele organisatie. Doorbreek de silo’s! SEO raakt immers zoveel kanalen en divisies in een organisatie en het SEO succes is wederzijds afhankelijk van deze kanalen en divisies.

‘What doesn’t connect to revenue doesn’t get funded’ 

10620119_1696157593958566_4661837403446778702_o

Turning numbers into stories: creative Data Driven Link Building

Iedereen die zich al enige tijd bezig houdt met SEO weet hoe eenvoudig linkbuilding een aantal jaar geleden was. Startpagina’s, directories, automatische links: allen droegen bij aan het relatief eenvoudig realiseren van een goede (top 3) positie.

Jaren later, jaren waarin Google druk aan het algoritme heeft gewerkt en de inmiddels welbekende Penguin en Panda updates meerdere keren voorbij kwamen, zijn dit soort technieken duidelijk verleden tijd. De waarde van dit soort links is fors afgenomen en de technieken zijn een directe aanleiding voor een penalty van Google.

Het vergaren van waardevolle relevante links naar je content en website zijn echter nog altijd belangrijke factoren voor het opbouwen van goede rankings en SEO autoriteit. Stacey MacNaught dook met haar presentatie dieper in een andere tactiek: content produceren op basis van data. Hierbij gaat het voornamelijk om onderzoeken welke in nieuwsartikelen zijn verwerkt. Deze artikelen worden verspreid middels outreach, social en PR en vervolgens opgepakt en gepubliceerd door diverse websites en media.

Stacey geeft aan dat er over het algemeen drie potentiële uitkomsten zijn voor zulk soort projecten:

  1. De content wordt goed opgepakt, veel gedeeld en ontvangt veel links. Iedereen is blij.
  2. De content wordt wel opgepakt maar ontvangt (vrijwel) geen links. De SEO’er in je is teleurgesteld.
  3. Het project krijgt helemaal geen aandacht. Niemand is blij.

De meest succesvolle projecten bevatten drie belangrijke elementen:

2

Bron Tecmark

Good Data

Wanneer is data goed? Er worden vijf criteria gegeven:

  • Betrouwbaar
  • Onpartijdig
  • Transparant (duidelijke bron)
  • Relevante datum voor het moment van publicatie
  • De steekproef is groot genoeg

Een tip kan zijn om gebruik te maken van een onderzoeksbureau. Zij houden zich dagelijks bezig met dit soort zaken en herkennen bijvoorbeeld wanneer de vraagstelling kan leiden tot biased data. 

 A Compelling Story

‘But – data without a story is just a load of old numbers’ – ‘News publications do not publish surveys. They publish stories.’

Duidelijke taal. Essentieel om dus een verhaal te creëren, in plaats van een onderzoek. Zorg er bovendien voor dat je verhaal relevant is, op het juiste moment wordt gepubliceerd en nieuwe informatie bevat. Het liefst bevat je content een onverwachte twist of conclusie. Produceer verhalen waarmee de lezer zich kan identificeren, die dichtbij staan en emotie opwekken.

A Linkable Asset

Als je een goed verhaal hebt kunnen publiceren door correct gebruik van data wil je er ook nog wat SEO waarde en autoriteit mee opbouwen. Hoe krijg je journalisten en andere diverse media nou zover om een link te plaatsen? Stacey’s tip: zorg voor extra informatie op je eigen domein. Plaats op je eigen website bijvoorbeeld extra visuele content, de complete dataset of creëer een embeddable tool om het verhaal te ondersteunen.

Bovenstaande elementen zijn geen garantie voor succes, maar wel de belangrijkste factoren om tot die mooie Happy Place sweet-spot te komen. 

Re-thinking PPC Marketing in 2016 and beyond

SEA guru Larry Kim, oprichter van WordStream, heeft een duidelijke visie op zoekmachinemarketing. De huidige situatie toont het aan, het roer moet om:

  • Verschuiving van desktop naar mobiel
  • Minder plek om te adverteren op mobiel
  • Alles overstijgende CPC’s
  • Opkomst sociale netwerken en apps
  • Apps nemen zoekopdrachten van desktop weg
  • 95 procent van de internettijd wordt content geconsumeerd
  • Conversieratio’s blijven op zelfde niveau als afgelopen jaren

‘The greatest strength of  PPC Search Ads is also its greatest weakness’

De vraag hierbij luidde als volgt: hoe zorg je voor nieuwe vraag naar producten en diensten met je AdWords advertenties?

Larry Kim

Volgens Larry moet er meer op assisted conversions worden gefocust in plaats van alleen op directe conversies. En Social Media Ads zijn daar bij uitstek geschikt voor. Belangrijk is om te focussen op kwaliteits- en relevantie score en ‘ad impression share’. Goede content wordt namelijk gezien als relevant en maakt daarbij het verschil. Welke posts werken goed en genereren veel engagement en organisch verkeer? Wees kieskeurig, benut unieke kansen en zet deze om in betaalde advertenties.

Bouw dus verder op high engagement content en zet all-in op promotie van succesvolle posts via sociale netwerken. Let wel op: promoot je posts alleen door middel van influencers. ‘If you can’t find a segmented audience to promote to, don’t promote the content.’ Bereik specifieke gebruikers via targetingfeatures als device, demografische gegevens en gedrag. 

What are the factors that make content more succesful in Search?

Marcus Tober, oprichter en CTO van Searchmetrics, sloot de dag af met een presentatie over de ranking factoren van 2016. Zijn bedrijf Searchmetrics levert een SEO en Content Marketing platform en bezit een enorme hoeveelheid relevante data over zoekresultaten en SEO-factoren. Vanuit deze data brengt Searchmetrics regelmatig een onderzoek naar buiten over de correlatie van verschillende ranking factoren.

Marcus Tober2

Marcus heeft voor deze editie van Friends of Search een zelfde soort onderzoek uitgevoerd, specifiek voor het Nederlandse Google domein. De resultaten van dit onderzoek, en bijbehorende FoS presentatie, zijn beschikbaar gesteld door Searchmetrics. Het resultaat: een aantal belangrijke en wellicht opvallende uitkomsten.

Content

Voor mensen die zich met SEO bezig houden, zal het geen verrassing zijn dat het aantal woorden content een ranking factor is. Ook niet verrassend: het plaatsen van het keyword waar je op wilt ranken in de content is een ranking factor. Wat wél opvalt is dat het plaatsen van het keyword in de paginatitel een (kleine) negatieve correlatie heeft.

Takeaways. De top 10 resultaten hebben gemiddeld:

  • 1.500 worden content
  • Paginatitel van 53 karakters
  • URL lengte van 51 karakters

User Experience

Gebruiksgemak zal de komende jaren steeds belangrijker worden voor de vindbaarheid. Het aantal interactieve elementen op een pagina blijkt binnen deze categorie de ranking factor met de hoogste correlatie.

Ook het aantal interne links op de pagina scoort hoog. De integratie van lijsten op de pagina en het plaatsen van afbeeldingen boven de vouw zijn ranking factoren die positief correleren binnen de Nederlandse zoekresultaten. De top 10 resultaten laten deze elementen dan ook geregeld zien.

Sociale interactie

Interactie op social media is van invloed op de ranking binnen de zoekresultaten. Het onderzoek van Searchmetrics toont positieve correlaties aan bij interactie op Google+, Pinterest, Facebook én Twitter. Het loont dus om je content ook op de verschillende relevante sociale kanalen te plaatsen.

Marcus plaatste een duidelijke nuance en disclaimer bij dit onderzoek, belangrijk voor het interpreteren van de resultaten: correlatie is niet hetzelfde als een causaal verband!

Vier sessies vol nieuwe inzichten. De inspiratie is aanwezig, nu is het tijd voor de toepassing. Immers: “Genius is 1% Inspiration and 99% Perspiration.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Mike

Grappig hoe elke so called online marketeer, (dit zeg ik want iemand is nooit benoemd of heeft er een opleiding voor gedaan, iedereen noemt zichzelf tegenwoordig SEO specialist, consultent of internet marketeer want dat kan gewoon. De zwerver op de hoek kan morgen zeggen dat hij SEO specialist is en aan de slag op het internet…) tegenwoordig roept dat startpagina’s en directory’s niet meer werken en reden zijn voor een penalty… 😉 Daarover als specialist spreken op zo’n bijeenkomst en hup elke internet marketeer neemt de informatie klakkeloos over. Het is zelfs zo erg dat sommige klanten tegenwoordig aangeven niet meer op startpagina’s te willen staan want “dat werkt niet meer”. Hmmm ik doe (denk ik dan als enige) echt onderzoek naar wie er scoort en waarom en dan staat heel Nederland nog in de top van Google met voornamelijk startpagina en directory links? Vaak op pagina’s waarvan je zou zeggen dat die pagina inhoudelijk niet heel veel kwaliteit heeft.. Kan er een SEO specialist opstaan die uitlegt waarom die sites anno 2016 gewoon nog bovenaan staan terwijl er al sinds 2013 wordt geroepen dat het niet meer werkt en voor penalty’s zorgt!?

Mike
http://www.delinkbuilder.nl

sjoerd

Spot on Mike 🙂 Iedere eppo met een beetje vlotte babbel kan zichzelf ‘Specialist’, ‘Expert’ of ‘Consultant’ noemen. Zolang je maar net iets meer weet dan al die onwetende ondernemers, managers etc kom je er mee weg ook.

Tom

Sluit me bij Mike en Sjoerd aan.

Ik was dan wel niet bij Friends of Search, maar kan me inderdaad wel inbeelden hoe het gaat met de “specialisten”. Wat hullie zeggen is waar, want zij weten het toch!?
De onderzoeken zijn ook zo leuk.
Over Content:
Takeaways. De top 10 resultaten hebben gemiddeld:

1.500 worden content
Paginatitel van 53 karakters
URL lengte van 51 karakters

Hoe zit het dan met UX. Wie leest er nu op een website 1.500 woorden per pagina. Daar is toch geen doorkomen aan?
En Google maar hoog in de ranking zetten, omdat dat in hun ogen kwaliteit is?

Ik vind dat Google er een potje van maakt.
Voor een MKB’er die content aan zijn website toevoegt is het onbegonnen zaak om nog een beschaafde ranking op een tropic te krijgen. Er is vaak geen beginnen meer aan.
Wat verstaat Google onder kwalitatieve content. Ja we zeggen dat we het weten. Maar als je dan zo schrijft, wordt het eindelijk toch niks.

Het wordt zo vol en druk op internet dat Google zelf ook niet meer weet wat ze er mee aanmoeten.

SEO is dood. Ik zeg dit niet omdat ik het geloof, maar om te prikkelen.

Want hoe moet het in de toekomst met al die websites die op pagina 2 en lager staan. Werkt SEO daar nog wel voor?
Natuurlijk kun je wel op 1 komen met een pagina: Hoe moet ik de hond eten geven?
Schiet je alleen niets mee op, want er wordt niet op gezocht.

Het zou leuk zijn als de branche niet alleen praat over de succesverhalen, maar juist ook praktijkvoorbeelden van enorme inspanning zonder resultaat analyseert. Misschien dat we daar nog meer van leren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond