-

Vier redenen waarom business intelligence niet rijp is voor de cloud

Cloudtoepassingen lijken ideaal voor zakelijke applicaties met lage datavolumes en niet al te strenge beveiliging, maar voor analytics gaat dat helaas niet op. Volgens Ajeet Singh van ThoughtSpot is met name business intelligence niet rijp voor de cloud.

In de laatste twee decennia hebben bedrijven met elkaar miljarden dollars aan business intelligence-oplossingen besteed. Maar het gebruik ervan valt enorm tegen. De adoptie van BI ligt zo rond de 22 procent. Cloud heeft daarin tot dusverre geen verandering kunnen brengen. En dat is niet zo verwonderlijk, al was het maar vanwege de complexe IT-omgeving die de meeste bedrijven hebben.

Kleinere ondernemingen hebben minder grote datavolumes en zullen eerder geneigd zijn om Cloud BI te proberen. Maar ook deze toepassingen staan of vallen met de integratie van de backoffice. De kosten daarvan kunnen wel eens hoger zijn dan het voordeel die de integratie biedt.

1. Data blijft voorlopig achter de firewall

Elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een of meerdere cloudoplossingen, bijvoorbeeld een klantenrelatieprogramma (CRM) of HR-pakket. De meeste data zit echter niet in dit soort programma’s, data uit de cloud halen is niet zo moeilijk, zogenoemde on premise gegevens naar de cloud transporteren is al heel wat lastiger.

2. WAN capaciteit is onvoldoende

Data groeit van terabytes naar petabytes. Het is bijna ondoenlijk om zelfs maar een fractie van deze gegevens naar de cloud over te hevelen. Dergelijke mogelijkheden zijn er wel, Amazon Web Services heeft bijvoorbeeld zo’n transporttool, maar de huidige WAN-snelheden binnen bedrijven zijn daarvoor niet adequaat genoeg. Vanwege die lage snelheden, dreigt er ook vertraging (‘latency’), waardoor het logischer is om de verwerking van de gegevens binnen de muren te houden.

3. Zorg om beveiliging blijft

Bedrijven vertrouwen de cloud wat meer dan enkele jaren geleden, maar dat wil niet zeggen dat ze al hun data in de cloud willen hebben. In financiële wereld, retail en telecom ligt de nadruk op zeer strenge beveiliging, waarbij elk risico uit de weg wordt gegaan.

4. De cloud zit niet op één locatie

CRM, HR en ERP clouddiensten worden zelden van een partij afgenomen, ze bevinden zich op verschillende locaties. Het wordt uitermate lastig om die gegevens te aggregeren. Een gemiddeld bedrijf heeft ook nog eens honderden applicaties draaien. Zelfs als een groot deel daarvan in de cloud draait, is zo goed als onmogelijk om al die gegevens te combineren.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rik

4 redenen dat het niet kan, 1 goede dat het wel kan 🙂 AFAS heeft kort geleden aangekondigd dat alle klanten die de ERP Software in de cloud gebruiken, kosteloos de beschikking krijgen over Business Intelligence. Dit zijn – in Nederland – meer dan 7000 klanten met meer dan 560.000 gebruikers. https://www.afas.nl/persbericht/partnership-tussen-qlik-en-afas-software

Vladan

De inhoud van dit bericht is net zo onzinnig als de pizza afbeelding die het artikel vertegenwoordigd.

Bert

De inhoud van de laatste reactie ook, en zijn grammatica is helemaal om te huilen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond