-

Vijf misverstanden over marketing automation

Wees eerlijk: De term marketing automation spreekt niet bepaald tot de verbeelding. De twee woorden lijken zelfs in tegenspraak met elkaar: marketing gaat immers over individuele behoeften en interesses, automation over het automatiseren van processen. En toch kan veel van wat marketeers beogen met marketing automation worden bereikt, zegt Monique Torres. Zij neemt vijf misverstanden over marketing automation weg.

Het automatiseren van marketingactiviteiten houdt in dat terugkerende en arbeidsintensieve marketing taken, zoals het invoeren van data, door software wordt gedaan. Vaak gaat het om oplossingen die we al langer kennen, zoals e-mail marketing, webanalytics en rapportages.

Het idee is dat je met (deels) geautomatiseerde campagnes een initiële relatie met potentiële klanten kunt opbouwen en verkoop minder vaak ‘koud’ hoeft te bellen. Ook verzamel je langs deze weg gegevens over klanten en prospects, wat zou moeten resulteren in gerichtere communicatie. Tot zover de theorie, want over marketing automation bestaan nog veel twijfels.

1. Marketing automation is te duur
Dat was ooit zo, want net als veel andere IT toepassingen begon ook marketing automation in eerste instantie bij grote ondernemingen. En dat terwijl het grootste deel van het bedrijfsleven wereldwijd klein tot zelfs ‘micro’ is. Tegenwoordig richt marketing automation zich dan ook op kleinere bedrijven in de vorm van cloudoplossingen. Daarmee zijn dus minimale investeringen gemoeid.

2. Marketing automation is te ingewikkeld
Ook hier begon het ooit met grote ondernemingen die eigen oplossingen ontwikkelden, die lange voorbereiding vergden, vanwege de aansluiting met hun eigen legacy IT. Ook dat is verleden tijd. Met weinig kennis van zaken kunnen marketeers tegenwoordig contactlijsten importeren, klanten segmenteren (op basis van demografie of eerdere aankopen), campagnes testen en rapportages opstellen. Ook drip marketing, waarbij campagnes een bepaald (verzend)ritme volgen, liggen nu eindelijk binnen handbereik, evenals integratie met klantrelatiesystemen.

3. Marketing automation vergt kennis van statistische analyse
Ook dat was ooit eens het geval, maar tegenwoordig zijn rapportage oplossingen veel makkelijker geworden. Je moet nog wel een slimme marketeer zijn om de belangrijkste metrieken te begrijpen. Maar het zware tilwerk, zoals Torres het formuleert, blijft achter de schermen verborgen.

4. Marketing automation is funest voor de creativiteit
Je moet het zo zien: als je keuken zichzelf kon reinigen, en als de tafel zichzelf kon dekken, zou je dan niet meer tijd over hebben voor het bereiden van maaltijden? Veel oplossingen bieden kant-en-klare sjablonen, alleen daar kun je nog steeds je creativiteit op loslaten. Door het automatiseren blijft er meer tijd over voor de belangrijkere dingen, zoals het genereren van leads en omzet.

5. Marketing automation is niet geschikt voor het genereren van leads
Het misverstand zit hem in het feit dat marketing automation geen onderscheid zou maken tussen kwalitatieve en minder kwalitatieve leads. Uiteraard blijven voor met name B2B bedrijven goede leads de belangrijkste prioriteit.

Maar ook hier zijn er voldoende middelen om het wervingsproces te verbeteren, denk aan de inzet van SEO (optimaliseren voor inkomend webverkeer), webformulieren (waarmee je informatie over potentiële klanten kunt vergaren), het volgen van bezoekers en trigger emails (bedankjes voor het aanvragen voor de nieuwsbrief die automatisch worden verstuurd). Marketing automation is met andere woorden goed voor de volledige funnel. Door aan gedragingen en kenmerken een waarde toe te kennen, kun je ook een lead score berekenen en verkoop alarmeren zodra een lead een bepaalde drempelwaarde overschrijdt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michiel

Ook op Emerce steeds meer aandacht voor marketing automatisering! MailChimp is ook begonnen met het aanbieden van tools voor marketingautomatisering. Dat dit om zijn gebruiksgemak bekende systeem in marketingautomatisering stapt geeft al aan dat veel van de genoemde misverstanden inderdaad misverstanden zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond