-

Vijf problemen met marketing automation

In de laatste vijf jaar is marketing automation fors gegroeid, met name aan de kant van relatiebeheer. Uit Google statistieken blijkt dat er flink wordt gezocht naar de term ‘marketing automation’. Bedrijven die hun marketing automatiseren groeien doorgaans ook sneller. Tegelijkertijd zijn marketeers niet echt tevreden over de resultaten. Waar gaat het mis?

Recent onderzoek van Capterra laat zien dat 82 procent van B2B marketing professionals vindt dat er meer uit marketing automation is te halen. Tahir Akbar van Makesbrid identificeert vijf problemen:

Potentie niet benutten
Training in het gebruik van platforms laat vaak te wensen over, als marketeers daar al tijd voor kunnen vrijmaken. Op die manier blijft de potentie van zo’n platform grotendeels onbenut. Er zal tijd en moeite voor uitgetrokken moeten worden, waarbij bijvoorbeeld gebruik kan worden gemaakt van gratis trainingsvideo’s.

Onvoldoende content
Content marketing is een essentieel onderdeel van marketing automation. Maar die content moet wel kwaliteit hebben, anders wordt het doel uiteraard gemist. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Minder is in dit geval meer. Er dienen goede schrijvers aangetrokken te worden, maar de marketeer moet zelf ook over schrijfvaardigheden beschikken om het materiaal te kunnen beoordelen. Belangrijk is ook dat er een duidelijk doel met die content dient te worden nagestreefd.

Oude gewoonten
E-mail marketing is nog altijd onderdeel van marketing automation, maar wel met belangrijke verschillen. Marketeers negeren te vaak het gebruik van sublijsten, waardoor een gepersonaliseerde aanpak niet gaat werken. Het resultaat zijn geringe kliks en interactie.

Gebrek aan procesintegratie
Marketing en verkoop werken nog altijd te weinig samen. Met de juiste middelen kun je campagnes op elkaar afstemmen en je funnel inrichten voor conversie. Dat gebeurt in de praktijk nog te weinig. Het begrip sales automation is minstens zo belangrijk als marketing automation.

Te veel nadruk op e-mail als kanaal
E-mail is een effectief marketing kanaal met een hoog rendement, maar marketeers leunen er te veel op in een tijd van strengere spamfilters en privacyzorgen. Weeg daarom zorgvuldig af welk platform je wilt en oriënteer je goed op de mogelijkheden. Zorg ook dat je marketingkanalen beter op elkaar worden afgestemd. Verander je tactiek van verkoop naar pemperen. Mensen gaan niet kopen voordat ze de waarde van een product hebben onderkend.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond