-

Vijf vragen over Ello, het anti-Facebook

Facebook heeft nooit serieuze concurrentie gehad, maar het advertentievrije Ello zou daarin wel eens verandering kunnen brengen. Voor het eerst sinds tijden is er een sociaal netwerk dat nou eens niet lastig doet. Niet over het gebruik van echte namen, niet met opdringerige advertenties. En dat slaat aan: ieder uur komen er 31.000 aanmeldingen bij.

Wat is Ello precies?
Een gratis sociaal netwerk opgezet door artiesten en programmeurs dat min of meer dezelfde mogelijkheden biedt als Facebook: je kunt berichten met vrienden delen. De belangrijkste van de zeven oprichters is Paul Budnitz. Die was het zat om zich ‘telkens gemanipuleerd te voelen door advertenties en ruis.’ Ello verkoopt geen advertenties en ook geen gebruikersgegevens. Ello is wel gekoppeld aan Google Analytics, maar je kunt je laten uitschrijven.

Verzamelt Ello dan helemaal geen persoonsgegevens?
Jawel, want men wil graag weten hoe je Ello gebruikt. Maar dan anoniem, het IP-adres dat oorspronkelijk aan deze gegevens is gekoppeld wordt verwijderd.

Hoe gaat Ello geld verdienen?
Ello is van plan geld te verdienen aan extra mogelijkheden, zoals privéberichten, video-integratie en commentaren met multimedia. Tot nu toe is bijna een half miljoen dollar in het bedrijf gepompt, wat wel aangeeft dat beleggers minder geïnteresseerd zijn in een fast buck.

Hoe kom ik op Ello?
Door te wachten. Ello bestaat nog maar sinds april, hoewel er een proef is geweest met honderd intieme vrienden. Aanmelden kan, maar je moet een uitnodiging krijgen omdat de dienst nog in bèta is. Maar Ello is zo populair dat die uitnodigingen al worden verhandeld op eBay.

Moet Facebook zich echt zorgen maken?
Ello zet zich doelbewust af tegen Facebook door te stellen ‘dat jouw sociale netwerk in handen is van adverteerders’ en ‘jij het product bent dat wordt gekocht en verkocht’. Overdreven? Wellicht, maar Facebook heeft in de ogen van velen al een grens overschreden. De groei van het netwerk is versneld nadat Facebook besloot om accounts van honderden travestieten te verwijderen, omdat deze in strijd zijn met het ‘naambeleid’ van Facebook. De gebruiksvoorwaarden van het sociale netwerk schrijven voor dat “de naam die je gebruikt je echte naam moet zijn, zoals deze wordt weergegeven op je creditcard, je rijbewijs of je ID-kaart”, zo staat te lezen op de site.

De drang om beleggers en adverteerders te behagen kan ook averechts werken en online diensten moeten veel beter kijken naar de balans tussen relevantie en commercie. Maar laten we eerlijk zijn: diensten als Diaspora en App.net leken ook heel even Facebook killers, om vervolgens weer in de anonimiteit weg te zakken.

Screen_Shot_2014-09-26_at_9_51_47_AM_0

Deel dit bericht

2 Reacties

Eric van den Berg

Voor wie een ‘handleiding Ello’ zoekt om te weten hoe Ello werkt, kan terecht op http://www.isimedia.nl/hoe-het-sociale-netwerk-ello-werkt-een-handleiding-voor-beginners

Gerda Soering

Het is ook gewoon echt een uitdaging om je Facebook account te verwijderen. Ik heb er een blog over geschreven om van mijn frustratie af te komen. hihi

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond