-

Voice search: de doorbraak nabij?

Een op de vijf zoekopdrachten die Google in de Verenigde Staten verwerkt, is gesproken. CEO Sundar Pichai ziet zelfs een fundamentele omslag aankomen. Terecht of niet?

Spraakgestuurde opdrachten worden door ons mobiele gedrag steeds populairder. Door de enorme opmars van artificial intelligence (AI) – en vooral de inzet van machine learning – worden virtuele assistenten ook steeds slimmer. De huidige intelligentie is echter nog niet toereikend. Zo moeten assistenten taal nog beter begrijpen en emotie verder leren duiden. In dat kader kocht Apple dan ook startup Emotient (gezichtsherkenning) en experimenteert Amazon met het herkennen van trillingen in stemgeluid. Belangrijke stappen, waarmee het slechts een kwestie van tijd is voordat het technisch wel naar behoren werkt.

Klikken

Een andere kwestie is het aantal assistenten dat om onze aandacht strijdt. Er zijn een stuk of vijf goede, terwijl één digitale sidekick voldoende is. Viv – van de makers van Siri – is fantastisch, evenals Hound. Beide missen echter de hardware, de data, de userbase, en het belangrijkste: het ecosysteem. Iets wat Google en Apple al wel hebben, maar nog niet ten volle uitnutten. Feit blijft dat zij wel voldoende middelen hebben om startups op dit gebied in te lijven en ze al aanwezig zijn op de plek waar assistants in de toekomst actief zullen zijn, zoals op je telefoon, desktop, tv, horloge tot andere connected apparaten in huis.

Ik geloof daarbij niet in een volledige voice-interface, simpelweg omdat klikken soms sneller is. Voor de hand liggender is een assistant die meereist langs de apparaten en ook een messaging-interface gebruikt wanneer dat handiger is. Iets wat Microsoft Cortana al een beetje doet in het nieuwe Windows 10.

Voorzichtig

Voor succes is daarnaast een flinke gedragsverandering noodzakelijk. Niet zozeer door voice zelf, maar door de slimme in-ear systemen die nodig zijn voor het slagen van de toepassing. Deze zijn veel discreter dan een gesprek met je assistant voeren op de speaker. We zullen er echter aan moeten wennen om in het luchtledige te praten. En dat een assistent altijd bij een gesprek meeluistert en informatie van internet kan plukken. Voor nuttige context, maar ook een soort digitaal roddelen. Gebruikers die dit door hebben, zullen in eerste instantie voorzichtig zijn. Opgeteld is er wat mij betreft van een omslagpunt voorlopig dus nog zeker geen sprake. Het gaat nog zeker vijf jaar duren voordat de tijd daar rijp voor is, hoe dichtbij een fundamentele omslag vandaag de dag ook lijkt te zijn.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#151)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond