-

Webinars en webcasts: overeenkomsten en verschillen

Webinar en webcast, het zijn termen die vaak door elkaar worden gebruikt. Voor wie nog niet zo bekend is in de wereld van live streaming lijken ze dan ook veel op elkaar. In technisch opzicht is dat ook zeker zo. Geluid en (vaak ook) beeld, worden via een live stream uitgezonden op het internet. Hierdoor is het bereik in principe oneindig. Iedereen die een computer, tablet of smartphone met internetverbinding heeft, kan meekijken. Maar wanneer je kijkt naar de mogelijkheden en doelstellingen, zijn ze zeker niet hetzelfde.

Het webinar: resultaten bereiken via interactie

Webinar

Een webinar heeft, in tegenstelling tot een webcast, alleen online publiek.

Bij een webinar (of online seminar) ligt de focus 100 procent op het online publiek, er is geen fysiek publiek aanwezig. Webinar deelnemers zijn waardevolle deelnemers. Zij hebben doorgaans namelijk een grote interesse voor het onderwerp, gezien het feit dat de keuze tot deelname bewust en meestal vrijblijvend is gemaakt.

Webinars worden voor verschillende doeleinden georganiseerd:

  • Marketing en sales webinars: ten behoeve van content marketing, kennisdeling, imago versterken, product demonstratie en het verbeteren van de klantrelatie
  • Training en opleiding webinars: een product demonstratie of cursus/workshop verzorgen, het verzorgen van accreditatie en e-learning modules
  • Interne en externe communicatie webinars: het geven van een kennisupdate, relatiebeheer met medewerkers of intermediairs.

Interactiviteit met het publiek staat tijdens het webinar centraal. Dit is belangrijk bij het creëren van betrokkenheid. Zeker online is dat essentieel. Een oud Chinees gezegde schrijft dan ook voor: ‘Tell me, and I will forget; Show me, and I may remember; Involve me and I will understand.’

Interactie met deelnemers kan op verschillende manieren tot stand worden gebracht. Denk aan polls, een Q&A en de enquête. Interactie maakt een webinar dynamisch en interessant en zorgt ervoor dat deelnemers blijven kijken. Onderzoek toont aan dat mede door de inzet van interactie, de gemiddelde kijkduur van een webinar tegenwoordig 56 minuten is! Bijna één uur lang de aandacht van je doelgroep, waar krijg je dat nog?

Tot slot zijn webinars een relatief goedkope en laagdrempelige oplossing. Geen zorgen over locatiehuur en catering. Bovendien hoeven deelnemers niet te reizen, waardoor de opkomst hoger zal zijn. In feite bespaart een webinar ten opzichte van een fysiek evenement dus op kosten, tijd en milieuvervuiling.

De webcast: vergroot het bereik met online publiek

Webcast

Bij een webcast is er ook fysiek publiek in de zaal.

Een webcast heeft naast een online publiek ook een fysiek publiek. Dit in tegenstelling tot een webinar. Een webcast is vaak een live uitzending van een presentatie, zoals een event, college of vergadering, waarvan de organisator het bereik wil vergroten of de inhoud wil bewaren voor later gebruik. Dit is mogelijk met de on-demand opname van de uitzending. Het feit dat de webcast zowel live als achteraf kan worden bekeken, is direct ook één van de grootste voordelen. Zo kan iedereen het event bijwonen, waar en wanneer dan ook.

In tegenstelling tot een webinar is interactiviteit doorgaans niet de doelstelling van een webcast. Interactieve tools kunnen wel worden ingezet, maar dit wordt lang niet altijd gedaan. Denk aan het online stellen van vragen, die vervolgens door een moderator ter plaatse aan de presentator worden voorgelegd. Dit kan, maar het gebeurt niet vaak. Vaak wordt er meer aandacht besteed aan het fysieke publiek en de interactie met hen, dan aan het online publiek dat meekijkt.

Tot slot is het kostenaspect ook anders dan bij een webinar. De kosten van het online uitzenden komen voor de organisator bovenop die van het evenement. Daar tegenover staat wel dat er een groter bereik gerealiseerd wordt en kennis bewaard blijft.

Een foute keuze bestaat niet

Een webinar en webcast hebben beiden hun eigen voordelen. Kijk daarom goed naar je doelstellingen en wat je wilt bereiken, voordat je voor één van beiden live streaming oplossingen kiest. Weet in ieder geval dat met zoveel voordelen, een foute keuze niet bestaat!

Wil je meer weten over webinars? Download dan gratis het Grote Webinar Handboek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond