-

Zeven veelgemaakte fouten bij content marketing

Content marketing, dat lijkt een no-brainer. Iets dat de marketingafdeling er wel eventjes bij kan doen, ergens op een verloren vrijdagmiddag. Hoe moeilijk kan dat nou toch zijn? Ryan Galloway van Contently.com constateert echter nogal wat beginnersfouten die je zoveel mogelijk moet zien te vermijden.

1. Proberen te rennen voordat je hebt leren lopen
Je wilt zoveel mogelijk mooie verhalen publiceren? Geweldig. Maar dat kost tijd en energie en als je geen robuust team hebt kom je handen tekort. Probeer de kruip-lopen-rennen methode: begin langzaam, analyseer, stel bij. Maak een handvol verhalen voor de komende zes maanden, kijk en vergelijk. Het is geen kwestie van sprinten, het is eerder een marathon.

2. Geen gestroomlijnde productie
Veel beginnende uitgevers denken dat het meeste werk is gedaan als je een bureau of freelancers content laat maken. Maar nee, dan begint het pas. Want wie wordt verantwoordelijk voor productie of voor de promotie via sociale media? Welke schrijvers hebben de juiste toon te pakken of begrijpen je product? Het vergt een enorme organisatie die je vooraf in detail moet vastleggen en stroomlijnen, zodat je deze mensen ook op hun verantwoordelijkheden kunt aanspreken.

3. De hoeveelheid werk onderschatten
Goede content betekent gewoon heel veel werk. De meeste beginnende uitgevers hebben daar geen notie van: research, schrijven, interviewen, fotoselectie, redigeren, webproductie en promotie, daar ben je uren aan kwijt. Uren die er niet zijn als je alles zelf wilt doen. En dat moet je dan ook helemaal niet willen. Als directeur marketing heb je echt wel wat beters te doen.

4. De concurrentie onderschatten
Iedereen is uitgever. Alleen realiseer je wel tegen wie je het opneemt. Ben je een retailer die mooie binnenlak, beitsen en bordverf verkoopt, besef dan dat je concurreert met een Karwei of Gamma of misschien wel met mooie vakbladen die al jaren over deze onderwerpen schrijven. Wees ambitieus, anders word je niet gezien.

5. Geen punt aan de horizon
Er zijn uitgevers die denken dat je met een blog in een obscure hoek van je site je marketing een enorme boost kunt geven. En daar nog geld mee kunt verdienen ook. Dus wat wil je precies bereiken? Wil je interactie met klanten? Wil je je merk breder onder de aandacht brengen? Stel jezelf dus een doel. Aan de hand van KPI’s kun je dan gaandeweg de rit je ambities bijstellen.

6. Negeer de distributie
Veel merken veronderstellen dat je alleen maar sociale media nodig hebt om aandacht voor je artikelen te genereren. Dus een tweet hier en een Facebook bericht daar gaat hem niet worden. Je moet daar fors in investeren, een paar duizend euro per maand is niet overdreven voor een groot bedrijf.

7. Altijd en eeuwig je merk willen noemen
En nee, content is niet hetzelfde als reclame. Als je een klusbedrijf hebt, maak dan mooie verhalen over klussen. Schrijf artikelen of maak video’s waar bezoekers ook echt wat aan hebben. Geef ze handige tips (voorbeeld Karwei: elektriciteit aanleggen). En laat je merknaam daaruit weg. Net als verwijzingen naar die mooie boorhamer van Bosch. Scheid commercie van redactioneel. Laat zien dat je een autoriteit in je vakgebied bent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond