-

Zeven veelgemaakte fouten bij mobielvriendelijke sites

Na mobielgeddon de zondvloed? Webbeheerders hoeven niet meteen te vrezen dat hun sites helemaal niet meer vindbaar zijn als ze niet mobielvriendelijk zijn, maar het is toch handig om met een aantal zaken rekening te houden. Small Business Trends noemt zeven fouten die ontwerpers maken bij het (niet) mobielvriendelijk maken van hun site.

Geblokkeerde JavaScript, CSS en illustraties
Als Googlebots geen toegang hebben tot JavaScript, CSS of beeldbestanden, kunnen ze je site niet goed indexeren en is er kans dat je lager in de zoekresultaten eindigt. Meestal wordt die blokkade aangegeven in het zogenoemde robots.txt bestand. Gebruik de Fetch as Google-functie in Google Webmaster Tools om te controleren hoe een Googlebot jouw site ziet. Je kunt je pagina’s ook checken via een door Google ontwikkelde test.

Niet afspeelbare content
Video die niet afspeelbaar is op een mobiele telefoon omdat het Flash formaat wordt gebruikt, gaat zeker meetellen bij de beoordeling van Google. Gebruik daarom HTML vijf voor animaties en het insluiten van video. Google Web Designer helpt je bij het maken van animaties in HTML5.

Foutieve verwijzingen
Dit gebeurt vaak als je aparte mobiele URLs gebruikt om mobiele bezoekers die op je desktopsite belanden naar de mobiele site door te sturen. Veelal belanden mobiele gebruikers alsnog op de desktopversie. Kies daarom voor een responsive site, die meeschaalt met het scherm dat bezoekers gebruiken. Controleer Smartphone Crawl Errors in het Webmaster Tools om foutieve verwijzingen te achterhalen.

Mobiele 404s
Het komt nog vaak voor dat bezoekers een 404 mededeling te zien krijgen als ze op hun mobiel een desktoppagina willen bekijken. Zorg er dus voor dat gebruikers altijd op een actieve pagina terechtkomen en niet in een dode steeg belanden. Gebruik ter controle Crawl Errors report in Webmaster Tools.

App Download advertenties
Als je een mobiele app hebt, dwing gebruikers dan niet tot het downloaden van de app, maar biedt op zijn minst een mobiele pagina aan en ook geen advertentie voor alleen die app. Gebruik liever een banner voor de promotie van je app.

Irrevante crosslinks
Uiteraard kunt je op je mobiele site verwijzen naar content op je desktopsite en vice versa. Maar verwijs dan niet naar de thuispagina, maar rechtstreeks naar de pagina waar nadere informatie over bijvoorbeeld een product is te vinden.

Trage mobiele pagina’s
Spreekt eigenlijk voor zichzelf. Trage servers gaan je niet helpen om een hoge zoekpositie te krijgen. Gebruikt Googles PageSpeed Insights om de snelheid van je site te testen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond